نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. مرداد 1398 - 9:18
این در حالی است که جای پهپاد پیشرفته ساقط شده آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی هنوز خوب نشده است و غرب به شدت در مقابل ایران مستاصل و درمانده شده است تا آنجا که ترامپ از ایران بابت نزدن هواپیمای سرنشین دار آمریکایی تشکر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هفته ای که گذشت با خبر توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه، آغاز شد. اتفاقی که با توجه به قاطعیت و اقتدار ایران در مواجهه با گستاخی راه‌زنی دریایی نظامیان انگلیسی در تنگه جبل‌الطارق و توقیف نفتکش ایرانی، قابل پیش بینی بود و البته برای غربی‌ها بهت آور و غیر قابل هضم . خبری که بلافاصله به سرتیتر اخبار رسانه‌ها رفت و با دستپاچگی انگلیس و غرب در واکنش به این موضوع مواجه شد.

ساعاتی پس از این واقعه عربستان سعودی در مواجهه با اقتدار و قاطعیت ایران در خلیج فارس، نفتکش ایرانی که به دلیل نقص فنی در بندر جده پهلو گرفته بود را آزاد کرد. خبر توقیف نفتکش انگلیسی در حالی منتشر شد که پیامد‌ها و تحلیل‌های ناشی از سرنگونی پهپاد آمریکایی ،هنوز هم در لابلای اخبار قابل رویت بود و این بار نوبت به انگلیسی‌ها رسید که مزه ضرب شست نیروهای مومن و انقلابی را بچشند.

دیدار نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با رهبر انقلاب

دیدار نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس و هیئت همراه با رهبر انقلاب از دیگر اخبار قابل توجه هفته گذشته بود دیداری که در آن امام خامنه‌ای قضیه فلسطین را قضیه اول و مهمترین مسئله دنیای اسلام دانستند و با تمجید از ایستادگی و مقاومت شگفت‌آور مردم فلسطین و گروههای مقاومت از جمله حماس، تأکید کردند: «پیروزی بدون مقاومت و مبارزه به دست نمی آید و ما براساس وعده تخلف ناپذیر الهی معتقدیم که موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام، تمام خواهد شد.» نویدی که با توجه به پیروزی های جبهه مقاومت در مصاف با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر، چنین موفقیت جامع و کاملی را عملی و حتمی نشان میدهد.

سفر عادل عبدالمهدی به تهران

نخست وزیر عراق نیز هفته گذشته برای دومین بار در سال جاری به تهران سفر کرد و با رئیس جمهور روحانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. سفری که با توجه به نزدکی روابط و گستردگی مناسبات اقتصادی و امنیتی فی‌ مابین، عادی به نظر می‌رسد اما گمانه زنی‌ها حاکی از آن است عبدالمهدی در تهران به دنبال آن است که نقش میانجی گری را در منطقه بازی کند.

عراق در دوران پسا داعش در تلاش است با برقراری امنیت، روند بازسازی کشورش را سرعت ببخشد به همین دلیل می‌کوشد با تنش‌ زدایی میان کشورهای منطقه ، شرایط امنی را برای توسعه اقتصادی و بازسازی خود فراهم کند. از این رو سفر به تهران و رایزنی با مقامات ایرانی می‌تواند برای عادل عبدالمهدی به حفط و کمک به ثبات و آرامش بیشتر عراق بینجامد.

 و این درحالی است که رسانه‌های عراقی مدت‌هاست از تلاش دولت برای برگزاری نشستی با موضوع «امنیت و عراق» سخن می‌گویند. نشستی که علاوه بر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه از عربستان و امارات نیز به عنوان شرکت کننده‌گان در آن یاد می‌شود.

مصاحبه احمدی‌نژاد با نیویورک تایمز و یاداشت خاتمی درگاردین

از موضوعات مورد بحث در محافل سیاسی هفته پیش، گفتگو و یاداشت روسای جمهور سابق در روزنامه‌های خارجی بود. محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه اخیر خود با نیویورک تایمز تاکید می‌کند که ایران باید مستقیم با آمریکا وارد گفتگو شود چرا که ترامپ مرد عمل است و گفتگوی ایران با او مفید است! رئیس دولت های نهم و دهم که پیشتر هم سه نامه به ترامپ نوشته بود این بار از نشستن ایران بر سر میز مذاکره سخن به میان ‌آورد.

 در سوی دیگر خاتمی در یاداشتی در گاردین با ارائه تصویری درمانده و منفعل از ایران در مقابل تهدید ها و تحریم های آمریکا، تلویحاً از دنیا می‌خواهد که ترامپ را برای گفتگو با ایران متقاعد کنند تا از جنگ و فاجعه بزرگ علیه کشورمان جلوگیری شود.

آنچه در هردو این اظهار نظرها مشهود است ارائه یک چهره درمانده و منفعل از نظام جمهوری اسلامی در مقابل آمریکایی است که ابرقدرت و صاحب ابتکار عمل نشان داده می‌شود . این در حالی است که جای پهپاد پیشرفته ساقط شده آمریکا و توقیف نفتکش انگلیسی هنوز خوب نشده است و غرب به شدت در مقابل ایران مستاصل و درمانده شده است تا آنجا که ترامپ از ایران بابت نزدن هواپیمای سرنشین دار آمریکایی تشکر می‌کند.

 با این حال این دو رئیس جمهور سابق با تضعیف موضع برتر ایران در مقابل آمریکا همان تصویری را از ایران نشان می دهند که ترامپ دوست دارد شاهدش باشد.

عراقچی فرستاده ویژه رئیس جمهور به فرانسه

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه این بار به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور به همراه نامه محرمانه روحانی، سه‌شنبه اول مرداد عازم پاریس شد. این سفر پس از آنی انجام شد که «امانوئل بن» مشاور ویژه رئیس‌جمهور فرانسه در دو نوبت، 29 خرداد و 18 تیر به همراه پیام محرمانه امانوئل مکرون به تهران آمده بود.

 تبادل نامه‌ها و پیام‌های محرمانه و حتی گفتگوی تلفنی میان روسای جمهور دو کشور در روز های اخیر در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه به عنوان یکی از اعضای پنج بعلاوه یک در طول روند مذاکرات برجام همواره نقش پلیس بد را ایفا می‌کرد و پس از آن نیز از زیر بار اجرای تعهدات خود در برجام شانه خالی کرده بود.

 از محرمانه بازی روسای جمهور دوکشور این گونه به نظر می‌رسد که طرفین در حال رایزنی برسر آنند که راهی برای توافق ایران با آمریکا بیابند و یا به احتمالی ممکن است پس از آنکه راهبرد فشار و تهدید آمریکا در قبال ایران با شکست مواجه شد و به تحقیر آمریکا در قضیه پهپاد منجر شد، این بار فرانسه در نقش میانجی مهربان، می‌کوشد ایران را مجاب کند با پذیرش شروط احتمالی ترامپ، آمریکا را دوباره به برجام بازگرداند و جسم بی‌جان برجام را احیا کند. از سوی دیگر ترامپ نیز که به شدت نیازمند یک حداقل پیروزی در عرصه سیاست خارجی خود است می‌کوشد با حل بحران ایران افکار عمومی آمریکا را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا آماده کند .

سید‌رضا افشین‌پور

انتهای پیام

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها