نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. شهريور 1397 - 13:09
وضع کنونی که اقتصاد کشور با آن مواجه شده معلول تفکر ربیعی و کرباسیان (وزرایی که قربانی سیاست اقتصادی دولت های یازدهم و دوازدهم شدند) نیست،چرا راه و آدرس را انحرافی می دهند ؟! و به شناسایی عمق فاجعه و عوامل و نیروها و تفکرات آنها توجهی نمی شود ؟،امروز روز تبلی السرائر برنامه های اقتصادی این دولت و این مجلس فرا رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یدالله مرادی از فعالان سیاسی و فرهنگی گچساران در یادداشتی با اشاره به حواشی برخی استیضاح‌های اخیر وزرای دولت دوازدهم با طرح سئوالی نوشته است:سئوال : کی ، چی و چرا باید استیضاح شود؟.

روگذشته و بعد از عزل وزیر کار و امور اجتماعی شاهد استیضاح دیگری در مجلس شورای اسلامی بودیم تا شاید مرهمی بر وضع بیمار گونه اقتصادی کشور باشد ؟! در اینکه کشور در یک دوره گذار اقتصادی بحرانی بسر می برد که در این فرایند مواردی چون تورم لجام گسیخته مانند دیواری پیش ساخته است که هر روز بلندتر می شود و نوسان نرخ ارز و نرخ اقلام زندگی و معیشتی و هیجانات نرخ سکه و خودرو و مسکن و…چون امواج دریایی طوفانی است که بر تار و پود کشتی زندگی افراد وارد می شود و چه خانواده هایی را که بخاک سیاه نشانده و می نشاند و البته چه واسطه گری ها ، دلالی ها ، رانت خواری ها ، قاچاقچی گری ها و احتکارچی هایی که هم در این میان ره صد ساله می پیمایند.

آری مصیبت وضعیت بحرانی کنونی اقتصادی حاکم بر کشور قطعا معلول بسیاری از عوامل و علل داخلی و خارجی و تعدد بی توجهی ها ، بی تدبیرها و عدم برنامه ریزی هایی است که نتایج سیاست ها و تفکرات دستگاه ها ، مدیران و مکاتب فکری ، اقتصادی می باشد ،نه نتیجه عملکرد یک فرد و حتی یک دستگاه .

وضع کنونی که اقتصاد کشور با آن مواجه شده معلول تفکر ربیعی و کرباسیان (وزرایی که قربانی سیاست اقتصادی دولتهای یازدهم و دوازدهم شدند.) نیست. چرا راه  و آدرس را انحرافی می دهند ؟!! و به شناسایی عمق فاجعه و عوامل و نیروها و تفکرات آنها توجهی نمی شود ؟!.

شرایط امروزی کشور نتیجه یک گفتمان اقتصادی و یک مکتب اقتصادی برباور و تفکر تیم اقتصادی دولتی است که محصول جریان سیاسی کارگزاران سازندگی و ناشی از سیاست اقتصاد لیبرال قرن نوزدهمی اروپاست.اینکه نماینده ای چون الیاس حضرتی از لیست امید تهران با روحیه ای استقلال طلب از فراکسیون امید استعفا می دهد و برای استیضاح کرباسیان فریاد برمی آورد که برای مشکلات کنونی اقتصادی باید : آقای روحانی استیضاح شود ، آقای جهانگیری استیضاح شود ” و ادامه می دهد که باید نوبخت ، نیلی ، نهاوندیان و سیف استیضاح شوند ناشی از همین ایده است که تیم اقتصادی و تفکر اقتصادی و مکتب اقتصادی این دولت و مجلس باید جوابگوی وضع پیش آمده باشند .

یعنی اول به جای گرفتن یقه ی مجریانی چون وزراء و مدیران بازرگانی ها و رده های پایین ، باید به سراغ طراحان و برنامه ریزان نظام اقتصادی کشور رفت : کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، تیم اقتصادی دولت و لیست اکثریت مجلس یعنی امید باید در وضع موجود صادقانه ، شجاعانه ، شفاف و دلسوزانه پاسخگوی این شرایط نامساعد مسببین اصلی باشند ، ریل گذاران اقتصادی که تفکرات لیبرالی آنها این بحران را پدید آورده است ، نه وزیری چون کرباسیان که فقط چند ماه سکانداری نموده و یا قربانی شدن بی ربط وزیری چون ربیعی که تنها وزیر غیر میلیاردر این دولت بود.

اگر قرار است در شهر مست گیرند ، هرآنچه هست گیرند ، امروز باید همه کسانی که با برنامه اقتصادی خود کشور را به این وضع رسانده اند در دادگاه افکار عمومی پاسخگو باشند نه اینکه خود را پشت دیوارهای ریا ، نفاق ، زیرکی و لابیگری پنهان نمایند و سکوت را پیشه سازند تا بعدا متناسب با شرایط یا منتقد وضع موجود شوند و یا کم کم از لاک بیرون آیند و مدعی ناجی گری و معماری اقتصادی شوند.؟!.

ربیعی رفت و کرباسیان هم وداع زود هنگام داشت اما این آخر راه نیست این بار خطا برگردن دیگران گذاشتن است. زیرا امروز روز تبلی السرائر برنامه های اقتصادی این دولت و این مجلس فرا رسیده است لذا:مجلس و نمایندگانش باید یا مثل پزشکیان شهامت دفاع از وضع موجود و عملکرد وزرا و عوامل شکل گیری که خود به روی کار آورده اند را داشته باشند یا مثل حاجی دلیگانی ها ، حاجی بابائی ها و ذوالنورها شجاعت برخورد و نقد عاملان وضع موجود را ابراز دارند و دفاع از مردم و معیشت و انقلاب را علمداری نمایند.

استیضاح ها باید بسوی مسببین ، طراحان و حاملان تفکر اقتصادی حاکم بر دولت و بانکهایش شود نه بدنبال ایجاد طعمه و شکار لحظه ها و بازی با عواطف و احساسات مردم و زمینه سازی برای دوباره سوارشدن بر امواج مطالبه گری های مردم و دمیدن بر شیپور اعتدال گرایی سیاسی منبعث از نظام اقتصاد اشرافی گری و سکولاریسم ، استیضاح ها باید برای بهبود وضع موجود و برون رفت کشور از بحران اقتصادی و بی ثباتی قیمت ها و کالاها برای برگرداندن آرامش به زندگی مردم باشد تا اعتماد و باور جامعه بسوی کارآمدی دولت مردان گرایش پیدانماید نه برای فراروعدم مسئولیت پذیری عاملان اصلی که این شرایط را پیش آورده اند.

رها کن صحبت یعقوب و کوری و غم و فرزند

من از گرداندن یوسف سر بازار می ترسم

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

بی ثباتی سیاستهای اقتصادی باعث چنینی اوضاع و احوالی شده . یک روز سود بانکی را پایین میارن یک روز میبرن بالا. برخورد باید جدی باشه. سیستم باید قوی باشه که کسی نتونه سواستفاده مالی کنه و دولت زیرساخت تولید را فراهم کنه بعد پولها را به سمت واحدهای تولیدی سوق بده. آمار در ایران خیلی ایراد داره و غیرواقعی . عملی کار بشه و نه با شعار . یارانه به قشر آسیب پذیر داده بشه با نرخ واقعی نه45هزارتومان . خانواده هایی که ماشین ندارن دولت تسهیلات بهشون بده و ... عدالت برقرار بشه نه با شعار بلکه بصورت عملی و علی گونه عدالت در دستگاهها جاری بشه.مبارزه با فقر و فساد و تبعیض عملیاتی بشه . تحریم تاثیر داره ولی بیشتر مشکلات از داخله مثلا احتکار و دلال بازیهای بازار ارز و سکه و ماشین .دودش به چشم خودمون میره

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها