نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. فروردين 1403 - 1:11
گاهی نوبت دهی بد کلینک‌های مشاوره می‌تواند تبدیل به مسئله‌ای استرس‌زا برای مراجعین شود. این مسئله نشان از کمبودهایی چون عدم مدیریت زمان، عدم توجه به مراجعه کننده و شلوغی بیش از حد آن‌ها می‌دهد. در مقاله پیش‌رو به این مبحث خواهیم پرداخت که چطور نوبت دهی بد کلینیک‌های مشاوره باعث استرس بیشتر مراجعین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،

نوبت دهی بد کلینیک‌های مشاوره باعث استرس بیشتر مراجعین می‌شود!

 

چرا شرایط بد کلینیک های مشاوره سامان دهی نمی شوند تا استرس بیشتری برای مراجعین ایجاد نکنند؟

مشکل اول: مدیریت ناکارآمد و عدم توجه به مدیریت زمان

اولین مسئله‌ای که نوبت دهی بد در آن نمود پیدا می‌کند، مدیریت ناکارآمد و عدم توجه به وقت بیماران است. زمانی که کلینیک بدون توجه به مدیریت زمان اقدام به نوبت دهی کرده و باعث حضور تمامی بیماران در یک ساعت می‌شود، ناخودآگاه موجب استرس مراجعه کننده خواهد شد. این مشکل می‌تواند منجر به عدم برقراری ارتباط صحیح با مراجعه کننده و ارائه خدمات به نحو احسن شود. و مراجعه کنند نمی‌داند چه مراحلی را باید طی کرده و چقدر باید منتظر بماند.

کلینیک های مشاوره عامل اصلی ایجاد استرس

همچنین عدم توجه به مدیریت زمان می‌تواند انگیزه و اعتماد بیماران به خدمات درمانی را کاهش داده و باعث ناراحتی و نارضایتی آن‌ها شود. این ابهامات و نواقص در نوبت دهی می‌توانند به از دست رفتن فرصت‌های درمانی مناسب، تأخیر در درمان و حتی افزایش شدت بیماری‌ها منجر شوند.

بر طبق تحقیقات و مطالعات، نوبت دهی موثر و مدیریت صحیح زمان مراجعه بیماران به مراکز درمانی نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت خدمات پزشکی دارد. بنابراین، اهمیت مدیریت و برنامه ‌ریزی دقیق برای ایجاد یک فرآیند نوبت دهی منظم و بهینه کاملا ضروری است. این اقدامات نه تنها به بهبود ارتباط بین پزشک و مراجعه کننده کمک می‌کنند، بلکه با ایجاد زمینه‌ای مطمئن برای بیماران، به افزایش رضایت آن‌ها و بهبود نتایج درمانی کمک می‌کنند.

مشکل دوم: شلوغی کلینیک و عدم توجه به نیازهای خاص مراجعه کننده

زمانی که کلینیک به مدیریت زمان در نوبت دهی بی‌تفاوت است و موجب شلوغی بیش از حد می‌شود، مشکل دیگری نیز به وجود می‌آورد و آن عدم توجه به نیازهای خاص مراجعه کننده است. ممکن است مراجعه کننده نیاز داشته باشد که در زمان خاص در کلینیک حاضر شود یا مقدماتی را طی کند. اما وقتی این مورد تامین نشود، باعث افزایش استرس وی خواهد شد.

خود بحث شلوغی کلینک نیز می‌تواند به تنهایی بسیار بد و نامطلوب باشد. اینکه تمامی مراجعه کنندگان باید ساعت‌ها در کنار همدیگر در مکان‌های نه چندان بزرگ نشسته و منتظر بمانند و ساعت‌ها طول بکشد تا از جمعیت کم شود، کاملا ناخوشایند است. دور از انتظار نیست که این عامل سبب ایجاد استرس و افزایش آن در مراجعه کننده شود.

مشکل سوم: تاخیرهای کلافه کننده از جانب مشاور

همیشه احتمال وجود تاخیر برای حضور مشاور روانشناس در کلینیک وجود دارد. این تاخیرها می‌تواند عوامل مختلفی مثل ترافیک داشته باشد. گاهی کلینیک بدون توجه به تاخیرهای مشاور اقدام به نوبت دهی می‌کند، با علم به اینکه احتمال تاخیر در آمدن پزشک وجود دارد.

وقتی که یک مراجعه کننده برای ملاقات با مشاور خود به کلینیک می‌آید و متوجه می‌شود که پزشک هنوز نیامده و مجبور است مدت زمانی طولانی‌ را در انتظار بماند، می‌تواند منجر به ایجاد کلافگی، استرس و نگرانی در مراجعه کننده شود. این انتظار طولانی ممکن است باعث شود که بیماران حس کنند وقت خود را هدر داده‌اند و احساس ناخوشایندی داشته باشند. علاوه بر این، این تاخیرها ممکن است تأثیرات منفی بر روی زمان و توانایی مراجعه کننده در تحمل درد و علائم بیماری داشته باشد.

مشکل چهارم: از بین رفتن نوبت به دلیل تاخیر مراجعه کننده

درمان استرس و اضطراب خارج از کلینیک مشاوره

البته برعکس این ماجرا نیز ممکن است رخ دهد. یعنی خود مراجعه کننده به دلایل مختلفی نتواند خودش را به کلینیک برساند یا زمانی برسد که مشاور رفته است، در این صورت نوبت او نیز از بین خواهد رفت. مسلما چنین شرایطی مخصوص برای کسانی که نیاز فوری به مشاوره دارند، می‌توانید موقعیت‌های روحی نامطلوبی را ایجاد کند.

مشکل پنجم: جابه‌جایی نوبت

از مشکلات دیگر مربوط به نوبت دهی‌های بد کلینک‌های مشاوره که می‌تواند کاملا استرس‌زا باشد، جابه‌جایی نوبت برای فرد است. بدون اینکه او را از قبل در جریان امر قرار داده باشند. زمانی که مراجعه کننده بعد از صرف هزینه و وقت قابل توجهی خودش را به کلینک می‌رساند، به دلیل جابه‌جا شدن نوبت، نمی‌تواند از خدمات کلینیک به خوبی استفاده کند. این امر علاوه بر اینکه روحیه فرد را بهم می‌ریزد، حتی ممکن است سبب بی‌اعتمادی به کلینک نیز شود.

مشکل ششم: عدم انعطاف پذیری برای تغییر نوبت

این مورد دقیقا برعکس، مورد قبلی است که به آن اشاره شد. از مشکلات مهم و قابل توجه در سیستم‌های نوبت دهی، عدم انعطاف پذیری برای تغییر نوبت است. یعنی وقتی یک زمان خاص برای فرد تعیین می‌شود، او باید در  زمان مقرر حضور یابد و معمولا ساعت یا روز آن جابه‌جا نمی‌شود. این مشکل جدی نیز می‌تواند از عوامل استرس زا در نتیجه نوبت دهی بد کلیینک‌های مشاوره باشد.

مشکل هفتم: زمان طولانی انتظار برای خدمات دهی

مشاوره آنلاین برای درمان استرس

طولانی بودن زمان انتظار برای دریافت خدمات نیز از دیگر موارد تاثیر نوبت دهی بد بر استرس مراجعه کنندگان است. زمانی که مجموعه به دلیل شلوغی، بی‌برنامگی یا مشکلات دیگر در سیستم نوبت دهی خود مراجعه کننده را مجبور می‌کنند که زمانی طولانی را در نوبت انتظار بنشیند تا خدمات دریافت کنند، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر فرد داشته و باعث اضطراب و استرس او شود.

مشکل هشتم: عدم وقت کافی برای مشاوره و پایین آمدن کیفیت خدمات

مسلما نوبت دهی باید متناسب با ساعت حضور مشاور در کلینیک باشد و برای هر مراجعه کننده تایم مشخصی در نظر گرفته شود تا بتواند به خوبی از خدمات مشاوره استفاده کنند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در فرآیند نوبت دهی و مشاوره در کلینیک‌ها رخ دهد، عدم اختصاص وقت کافی برای هر فرد و پایین آمدن کیفیت خدمات است. برای ارائه خدمات مشاوره موثر، لازم است که به هر مراجعه کننده زمان کافی اختصاص یافته و این موضوع باید با توجه به ساعت حضور مشاور در کلینیک تنظیم شود. اما در برخی موارد، این مسئله مورد توجه قرار نمی‌گیرد و زمان کافی برای مشاوره به هر فرد اختصاص داده نمی‌شود.

عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث شود که مراجعه کننده نتواند از فرصت موجود به خوبی بهره‌مند شود و در نتیجه منجر به نارضایتی بیماران، افزایش استرس و اضطراب آن‌ها شود!

چطور از مشاوره استرس نهایت استفاده را ببریم؟

استرس می‌تواند باعث ایجاد اثرات مخرب جبران ناپذیری به روح و جسم افراد شود. گاهی عواملی مانند نوبت دهی بد کلینک‌های مشاوره نیز می‌تواند موجب افزایش استرس مراجعه کننده‌ها شده و حتی درمان بیماران را نیز تحت الشعاع قرار دهد. بمنظور دوری از چالش های بالا می توانید از مشاوره غیرحضوری استفاده کنید تا دسترسی بیشتر به متخصص داشته باشید. پیشنهاد می کنیم برای مشاوره آنلاین استرس به سایت wikiravan.com مراجعه کرده و به صورت اینترنتی مشاوره با متخصصین برتر کشور برگزار نمایید.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها