نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. اسفند 1402 - 13:49
اين جشنواره باهدف آشنايی دانش آموزان با آداب و سنن نوروز به‌ویژه سفره هفت‌سین با چيدمانی زيبا در دبستان دخترانه شهدای صنعت نفت گچساران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هرسال در آستانه سال نو شاهد برگزاری جشنواره هفت‌سین با مشاركت دانش آموزان، اوليا و مربيان در مدارس هستيم كه اين اقدام فرهنگی نیز ايجاد نشاط و شادمانی در دانش آموزان را به دنبال دارد. در اين جشنواره كه باهدف حفظ و احيای فرهنگ بومی و سنتی نوروز در دبستان دخترانه شهدای صنعت نفت گچساران برگزار شد دانش آموزان در گروه‌های مختلف، هفت‌سین‌های خود را در معرض نمايش گذاشتند.

به گفته خانم قنبری، مدير دبستان شهدای صنعت نفت گچساران چند روز مانده به سال نو، جشنواره سفره‌های هفت‌سین در دبستان شهدای صنعت نفت این شهرستان اجرا می‌شود تا دانش آموزان بافرهنگ، سنت و آيين كهن ايرانی در نوروز آشنايی بيشتری پيدا كنند.

وی افزود: این جشنواره زیبا و دیدنی با همراهی معلمان و اوليا اجرا شد و دانش آموزان هم هنر خود در برپايی هرچه باشکوه‌تر سفره‌های هفت‌سین به نمايش گذاشتند.

مدیر دبستان شهدای صنعت نفت گچساران با اشاره به نحوه برگزاری اين جشنواره یادآور شد: اين جشنواره در ميان دانش‌آموزان پايه‌های اول تا ششم در هفته آخر اسفند برگزار شد که معلمان و دانش‌آموزان هر كلاس با تشكيل گروه‌های كلاسی با ديگر كلاس‌ها به رقابت پرداختند.

مدير آموزش‌وپرورش گچساران در حاشیه برگزاری این آیین هم ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: سفره هفت‌سین يک رسم كهن ايرانی است كه از قداست خاصی نیز برخوردار است و هرسال در روزهای پايانی سال در مدارس شهرستان گسترانیده می‌شود.

انوشیروان قیطاسی افزود: فصل بهار برای همه پیام‌هایی چون نو شدن، تغيير و تحول، مهربان بودن، عشق ورزيدن، همدلی و هم‌زبانی، دست یاری‌دادن، احترام به بزرگ‌ترها و تازه شدن دیدوبازدیدها را به همراه دارد و دانش آموزان بايد بافرهنگ و رسوم غنی اسلامی_ایرانی هرچه بیشتر آشنا شوند كه جشنواره سفره‌های هفت‌سین اين فرصت مناسب را برای دانش آموزان فراهم آورده است.

وی اجرای جشنواره سفره‌های هفت‌سین در مدارس را نشانه خلاقيت و علاقه دانش آموزان به رسوم كهن اسلامی_ ايرانی برشمرد و گفت: در اين جشنواره معلمان پیام‌های آموزشي ويژه آداب‌ورسوم نوروز را در قالب فعالیت‌های گروهی به دانش آموزان انتقال می‌دهند تا مهارت‌های زندگی را در كنار همديگر و در فضايی مملو از شادی بیاموزند و در حفظ اين فرهنگ و رسوم ارزشمند نیز کوشا باشند.

به گفته متولیان امر در آموزش‌وپرورش مشاركت گروهی دانش‌آموزان در برگزاری آيين‌های نوروز، ايجاد بستر مناسب رقابت سالم، ايجاد فضايی بانشاط در مدارس، آشنايی دانش‌آموزان با مراسم و آداب رسوم ملی ـ محلی، پرورش حس مسئوليت و خودباوری در دانش‌آموزان از اهداف مهم برگزاری جشنواره هفت‌سین در مدارس است.

در پايان بارأی هیأت داوران جشنواره، سه گروه از چهارده گروه دانش آموزان به‌عنوان گروه‌های برتر در تهيه و زيبايی سفره‌های هفت‌سین معرفی و تجليل شدند.

گفتنی است هرساله دانش آموزان شاهد برپايی سفره‌های زيبای هفت‌سین در مدارس هستند به‌گونه‌ای كه با تشكيل گروه‌های کلاسی می‌کوشند بهترين و زیباترین سفره را كه همراه باذوق و خلاقيت ویژه‌ای است را بگسترانند.

تصاویری از این آیین را مشاهده کنید.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها