نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. اسفند 1402 - 1:02
روکش و لمینت دندان دو درمان در دندانپزشکی هستند و ممکن است بسیاری تفاوت این دو درمان را با یک دیگر ندانند. در این مقاله به بررسی کامل تفاوت روکش و لمینت دندان خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، 

روکش دندان بهتره یا لمینت ؟

روکش و لمینت دندان دو درمان در دندانپزشکی هستند و ممکن است بسیاری تفاوت این دو درمان را با یک دیگر ندانند. در این مقاله به بررسی کامل تفاوت روکش و لمینت دندان خواهیم پرداخت. 

روکش دندان یا لمینت

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سر فصل های زیر ارائه می گردد:

  • روکش دندان چیست؟
  • مزایای روکش دندان
  • برای روکش دندان چه میزان تراشیدن مینای دندان نیاز است؟
  • لمینت دندان چیست؟
  • برای لمینت دندان ها به چه میزان تراشی نیاز دارند؟
  • تفاوت بین روکش و لمینت دندان
  • آیا روکش دندان از لمینت دندان بهتر است؟
  • آیا روکش های دندان و لمینت های دندان با دوام هستند؟
  • معایب روکش دندان
  • معایب لمینت دندان

روکش دندان چیست؟

روکش دندان نوعی پوشش است که روی دندان ها قرار می گیرد. از نظر ظاهری نیز شبیه به تاج دندان است. این روکش ها عموما برای ترمیم دندان هایی استفاده می شود که آسیب قابل توجهی دیده باشند. عموما زمانی که دندان های فرد دچار پوسیدگی شدید شده باشند، با حجم زیادی از مواد پر شده باشد و یا عصب کشی شده باشد از روکش دندان برای ترمیم استفاده می کنند. برخی از دندان ها بر اثر دندان قروچه دچار پوسیدگی و خورد شدگی در اطراف و لبه ها شده اند و روکش دندان گزینه مناسبی برای ترمیم این دندان ها است. روکش دندان را می توان برای ترمیم یک یا چند دندان استفاده کرد.

روکش دندان چیست

مزایای روکش دندان

  • روکش دندان در صورتی که نزد پزشکی ماهر و با تجربه انجام شود می تواند ظاهری بسیار زیبا را برای لبخند فرد ایجاد کند و تا حد زیادی به زیبایی لمینت دندان شبیه شود.
  • استفاده از روکش دندان موجب می شود تمامی دندان پوشیده شود و از پوسیدگی دندان جلو گیری می کند.
  • روکش دندان از شکستگی های غیر قابل ترمیم دندان ها و عصب کشی دندان ها جلوگیری می کند.

برای روکش دندان چه میزان تراشیدن مینای دندان نیاز است؟

روکش دندان جایگزین قسمت زیادی از بخش قابل مشاهده دندان می شود و از همین جهت برای تامین فضای مورد نیاز باید بخشی از قسمت بیرونی دندان تراشیده شود  که میزان آن با توجه به لایه های پرسلین ممکن است بین 0.5 تا 2 میلی متر باشد. در واقع باید بگوییم که روکش دندان جایگزین قسمتی از مینای دندان می شود.

در صورتی که دندان های بیمار دچار پوسیدگی شده باشد پیش از قرار دادن روکش دندان قسمت پوسیده دندان را بر می دارند. در اکثر موارد باید قسمت پوسیده دندان را جهت نگه داشتن روکش دندان باز سازی و ترمیم نمایند. عموما برای پر کردن آن قسمت، از مواد کامپوزیت که همرنگ دندان های طبیعی نیز می باشد استفاده می نمایند که برخی از دندان پزشکان نیز از آلماگام استفاده می کنند. استفاده از آلماگام برای پر کردن دندان مضرات فراوانی را با خود به همراه می آورد از همین جهت پیش از ترمیم دندان های خود اطمینان حاصل فرمایید که دندان پزشک برای ترمیم دندان های شما از آلماگام استفاده نمی کند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک لایه نازک از پرسلین می باشد که روی دندان ها قرار می گیرد. این لمینت های پرسلنی عموما برای ترمیم زیبایی و طرح لبخند استفاده می شوند که روی قسمت قابل رویت دندان یعنی بخش بیرونی قرار می گیرند. با استفاده از لمینت می توانید دندان هایی که دچار تغییر رنگ، لب پریدگی، ناهمواری و کج هستند را ترمیم نمایید. برای درمان به روش لمینت دندان بخش بیشتری از دندان های بیمار سالم می ماند از همین جهت این روش دارای تهاجم کم تری می باشد.

لمینت دندان چیست ؟

برای لمینت دندان ها به چه میزان تراشی نیاز دارند؟

لمینت دندان بسیار نازک تر از روکش است و از همین جهت نسبت به روکش دندان نیاز به تراش کم تری دارد، برخی از لمینت ها هستند که بسیار نازک بوده و این نوع لمینت ها به کم ترین میزان تراش و حتی در برخی موارد اصلا نیازی به تراش دندان ندارند.

در صورتی که مقداری از مینای دندان را تراش دهند لمینت دندان یک روش دائمی برای دندان ها می باشد. لمینت دندان را در صورتی که آسیب ببیند باید تعویض کرد. بهتر است  تمامی افرادی که دندان های خود را با استفاده از لمینت ترمیم کرده اند برای جلو گیری از آسیب های ناشی از دندان قروچه از نایت گارد هنگام خواب استفاده نمایند. عموما افراد دارای عادت هایی نیستند که منجر به آسیب به لمینت ها شنود و این امر در صورتی است که برخی افراد دارای عاداتی هستند که موجب می شود سریعا لمینت ها دچار آسیب شوند. در صوتی که دارای دندان قروچه هستید این روش لمینت دندان برای ترمیم دندان های شما مناسب نیست و بهتر است برای ترمیم دندان های خود از روکش دندان و یا روش های قوی تر استفاده نمایید.

تفاوت بین روکش و لمینت دندان

اصلی ترین تفاوت لمینت و روکش دندان در این امر است که چه میزان از دندان طبیعی را می پوشانند. تقریبا می توان گفت که لمینت دندان نصف روکش دندان می باشد و برای تقویت و ترمیم بیشتر دندان استفاده از روکش گزینه مناسب تری محسوب می شود. روکش ها موجب زیبایی ظاهر و تقویت عملکرد دندان ها می شود و این امر در حالی است که لمینت دندان را برای زیبایی دندان ها و ترمیم طرح لبخند استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید : فرق لمینت و کامپوزیت

آیا روکش دندان از لمینت دندان بهتر است؟

لزوما روکش دندان از لمینت دندان بهتر نیست و این امر کاملا به شرایط دهان و دندان و نیاز شما بستگی دارد، هر دو این گزینه ها برای ترمیم طرح لبخند شما مناسب هستند اما این موضوع در حالیست که فقط روکش دندان که عملکرد دندان شما را برای جویدن تقویت می کند.

آیا روکش های دندان و لمینت های دندان با دوام هستند؟

در صورت مراقبت درست و رعایت نکات مراقبتی هم روکش دندان و هم لمینت دندان ترمیمی با دوام می باشد و دارای طول عمر بالایی خواهند بود. روکش دندان عموما دائمی است و برای تمیز کردن آن نیازی به برداشتن آن نیست. روکش و لمینت دندان عموما دارای طول عمری بین 12 تا 15 سال هستند که در صورت مراقبت و رعایت نکات مراقبتی می توانند تا 30 سال عمر کنند. در نهایت در نظرداشته باشید که ممکن است نیاز به تعویض یا ترمیم روکش دندان یا لمینت داشته باشید مخصوصا اگر در بازه سنی جوانی از آن ها استفاده کرده باشید.

معایب روکش دندان

  • بیشتر مینای دندان باید تراشیده شود تا فضایی برای قرار گرفتن روکش روی دندان ها فراهم شود.
  • طی مرور زمان ممکن است مواد مورد استفاده برای روکش دندان آسیب ببینند.
  • با گذشت زمان ممکن است یک خط میان روکش و دندان طبیعی نمایان شود.

معایب لمینت دندان

  • دندان های فرد زیر لمینت دندان مستعد پوسیدگی هستند و برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید مراقبت های خاصی را در نظر داشته باشید.
  • در نهایت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.
  • لمینت دندان ممکن است دچار شکستگی و یا آسیب شود

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها