نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. تير 1393 - 21:30
سفیر سابق چین در تهران ضمن «سخت خواندن» این دور مذاکرات هسته‌‌ای، جمهوری اسلامی ایران را کشوری مستقل نامید.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از «رادیو بین‌المللی چین» نوشت: «هوا‌لی‌مینگ»، سفیر سابق چین در ایران درباره امکان حصول توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای که هم اینک در وین در جریان است، گفت: «مذاکرات هسته ای ایران اکنون وارد سخت‌ترین فاز خود شده است و آمریکا و ائتلاف غرب می‌خواهند توان هسته ای ایران را به پایین ترین سطح کاهش دهند.»


بر اساس این گزارش، لی‌مینگ در ادامه گفت:«ایران نیز خواهان لغو تحریم‌ها است. این که هر دو طرف تا چه حدی بتوانند شرایط یکدیگر را قبول کنند، بر نتایج مذاکرات تاثیر می گذارد. باید گفت که مذاکرات در مرحله نهایی بسیار مشکل خواهد بود ولی آمریکا و ایران بارها تمایل خود را برای دستیابی به توافق تاکید کرده اند.»

وی افزود:«با این وجود، هرچند که بسیار مشکل است، ولی سرانجام  آمریکا و ایران روش مورد پذیرش طرفین را خواهند یافت.»

سفیر سابق چین در تهران در زمینه بهبود (احتمالی) روابط ایران و آمریکا و  تاثیر آن بر روابط تهران و پکن گفت: «این امر تاثیری چندان زیاد نخواهد داشت. چنین تاثیراتی در زمینه تجاری و اقتصادی خواهد بود ولی در زمینه سیاسی با وجود بهبود (احتمالی) روابط ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی می‌خواهد کشوری مستقل باشد و به کشور دیگری وابستگی نداشته باشد. این در واقع نقطه مشترک بزرگ چین و ایران است. »

این مقام سابق چینی در خاتمه افزود که چین نیز سیاست خارجی مستقلی را اجرا می‌کند و در چنین شرایطی نتیجه مذاکرات هسته ای بر روابط تهران و پکن تاثیری نخواهد داشت.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها