نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. تير 1393 - 10:42
کهگیلویه و بویراحمد همه زیرساخت‌ها و مشوق‌های لازم را برای جذب سرمایه‌گذار دارد و مدیران دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها باید همواره در این مسیر گام بردارند.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از فارس، می‌گویند، صنعت زمینه اشتغال‌زایی پایدار است و در کنار آب‌های روان، منابع ‌طبیعی بکر و دارای درختان و گیاهان متنوع دارویی و خوراکی، گاز و نفت، مناطق و استان صنعتی می‌گردد و بیکاری این بیماری مزمن و عفونی در جامعه از بین خواهد رفت.

کهگیلویه و بویراحمد با جغرافیای طبیعی گوناگون و وجود دو منطقه گرمسیری و سردسیری که هر کدام از ویژگی‌های منحصر به فرد برای سرمایه‌گذاری بهره می‌برد، ولی تاکنون این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها به خوبی از سوی دولتمردان و سرمایه‌گذاران آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت.

*مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد سرمایه‌گذاری است

نرخ بیکاری بر اساس گفته مسئولان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد 5/ 16 درصد اعلام شده ‌است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، گفت: راه پیشــرفت و توسعه استان تنها از مسیر سرمایه‌گذاری می‌گذرد.

موسی خادمی تأکید کرد: تقویت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معادن، صنایع، کشاورزی، گاز و نفت استراتژی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای ساخت این استان است.

مدیریت ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان ما در دو بعد گردشگری و اقتصادی می‌تواند نقش بسزایی در کشور ایفا کند، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن 20 درصد نفت صادراتی کشور و 4 /11 میلیارد مترمکعب منابع آبی، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

*تشکیل دو قطب نفت و گاز و گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دولت هشتم در همایش استانداران دوره‌های گذشته که اخیراً در این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد از قابلیت‌های بالایی برخوردار است، گفت: این استان در جنوب خود از معادن گاز و نفتی و سایر مواد معدنی برخوردار است که می‌تواند به منطقه ویژه نفت، گاز و مواد معدنی و شمال کهگیلویه و بویراحمد با وجود وضعیت آب و هوا و عرصه‌های زیبای طبیعی به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود.

با این وجود استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن پتانسیل‌های بالقوه‌ای در بحث سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن، گردشگری، آب، گیاهان دارویی و ... می‌تواند عمده‌ترین مشکلات یعنی بیکاری و عدم توسعه‌یافتگی خود را جبران کند.

*50 میلیارد ریال برای فعال کردن واحدهای راکد

به گفته داریوش دیودیده؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، 26 درصد از واحدهای تولیدی و صنعتی استان راکد یا نیمه فعال مانده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از تخصیص 50 میلیارد ریال برای بهسازی، نوسازی و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی وصنعتی راکد خبر داد.

 *قوانین یکسان سرمایه‌گذاری مانع جذب سرمایه‌گذار در استان‌های کمتر توسعه یافته است

سهراب بنام گفت: متأسفانه قوانین یکسان سرمایه‌گذاری در تمام نقاط کشور یکی از موانع سرمایه‌گذاری در استان کمتر برخوردار کهگیلویه و بویراحمد است.

بنام ادامه داد: فردی که سرمایه‌گذاری برای او در استان‌های برخورداری مانند استان مرکزی و تهران و استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط یکسان دارد، به هیچ‌وجه حاضر نیست به این استان بیاید.

*سرمایه‌گذار بدون طی مسیر پر پیچ و خم پروانه فعالیت دریافت می‌کند

وی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد را خوب دانست و تصریح کرد: تمام زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران آماده است و سرمایه‌گذار بدون هیچ گونه مشکل در پیچ و خم ادارات از شرکت شهرک‌های صنعتی مجوز بهره‌برداری دریافت کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید برای توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی و جذب سرمایه‌گذار همه تلاش کنند چرا که به تنهایی کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

*گلایه برخی از صاحبان واحدهای تولیدی از عدم همکاری بانک‌ها

برخی از صاحبان واحدهای تولیدی از جمله تهیه کننده سنگ‌های روشویی و بهداشتی و تولید کننده چرم و تولید کننده انواع شیرینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یاسوج، از برخی کاستی‌ها و عدم همکاری بانک‌ها گلایه‌مند بودند.

مدیرعامل تولیدی نشوا از نبود کافی سرمایه در گردش اعلام نارضایتی کرد و گفت: شرکت تولیدی نشوا که در زمینه تولید نبات و گز فعالیت دارد در حال حاضر 7 نفر اشتغال‌زایی به طور مستقیم و 25 نفر به شکل غیرمستقیم دارد، که با مشکل نقدینگی مواجه است.

* بانک‌ها یکطرفه عمل نکنند

رفیعی خلداجی با بیان اینکه بانک‌ها نباید یکطرفه عمل کنند، اظهار کرد: وام‌های با سود بالا در بخش سرمایه‌گذاری و اشتغال جواب نمی‌دهد و فقط یک عامل دردسرساز برای صاحبان واحدهای تولیدی است.

مدیرعامل شرکت تولیدی نشوا گفت: در صورت همکاری مسئولان و بانک‌ها جهت راه‌اندازی فاز دوم این شرکت 50 نفر نیرو اشتغال‌زایی می‌شود.

رفیعی خلداجی با بیان اینکه 300 میلیون تومان برای توسعه این شرکت نیاز داریم، تصریح کرد: بانک‌ها در دادن منابع به واحدهای واحدهای تولیدی یکطرفه عمل نکنند و میزان منابع و درآمدها را با هم ببینند.

وی اضافه کرد: بانک در اقساط خود میزان درآمدها را بسنجند اگر این کار را بکند واحدهای تولیدی موفق خواهند شد.

مدیرعامل شرکت تولیدی نشوا گفت: تخصیص منابع به واحدهای تولیدی نیاز به کار کارشناسی شده دارد، درآمدها، حقوق کارگران، سود و معوقات بانکی باید با هم سنجیده شود.

رفیعی خلداجی با بیان اینکه همه چیز نباید به نفع‌ بانک‌ها باشد، اظهار کرد: با جدولی که بانک‌ها برای دریافت اقساط و سود خود ترسیم می‌کنند مشکل واحـدهای تولیـدی و صنعـتی برطرف نمی‌شود.

*بانک‌ها خودشان را شریک سرمایه‌گذار بدانند

وی گفت: بانک‌ها خودشان را شریک، هم کلام، هم عقیده و کارشناسان سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی بدانند.

مدیرعامل شرکت تولیدی نشوا یادآور شد: اگر نحوه تخصیص منابع یکطرفه باشد امکان ندارد سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای تولیدی جواب بدهد.

در نتیجه؛ استان کهگیلویه و بویراحمد که سال‌ها به دلیل نبود صنایع و سرمایه‌گذاری بزرگ و عدم وجود منابع کافی پولی در حال رنج کشیدن است، راه درمانی جز سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، معادن، آب، کشاورزی و گردشگری ندارد و این جزء با همدلی، وحدت و روحیه جمعی امکان پذیر نیست.

بنابراین کارگروه اشتغال و برنامه‌ریزی استان، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرائی مختلف با عزم ملی و مدیریت جهادی در راستای شکوفایی اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در مسیر هموار گام بردارند.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت