نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. تير 1393 - 18:36
نماینده سابق مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در نشست پیشگیری از اعتیاد در یاسوج به بیان عوامل گرایش و اشتیاق جوانان به مصرف مواد مخدر و راه های مقابله با آن پرداخت.

به گزارش آفتاب جنوب ،به گزارش صبح زاگرس، ستارهدایت خواه در نشست پیشگیری از اعتیاد که در یاسوج برگزار شد، در مورد حربه های جدید دشمنان برای نفوذ بر ذهن و فکر جوانان اظهار داشت: نفوذ به محفل خانواده ها حربه جدید دشمن، برای رخنه و دسیسه های شوم خود در زمانه کنونی است.

وی در ادامه با اشاره به ضعف ساختاری در بیشتر خانواده و تسلط کامل نداشتن پدر و مادر بر روی کارهای روزمره فرزندان بیان داشت:متأسفانه دوستی های خیابانی، تفریح های نابخردانه و استفاده از قلیان و سیگار در این تفریح ها، خود عاملی برای نفوذ اعتیاد خواهد شد.

فعال فرهنگی استان در ادامه با انتقاد از برخی ناملایمات فردی در زندگی های کنونی، ابراز داشت: یکی از راه های که جوانان را در دام اعتیاد گرفتارمی کند ، منزوی بودن و کمبود محبت  در بین خانواده ها است.

تأثیر شیر مادر در جلوگیری از بروز اعتیاد

هدایت خواه خوراندن شیر خشک در بدو تولد و در موقع شیرخوارگی به فرزند را یکی از عوامل کمبود روحیه عاطفی در فرزند دانست و ابراز داشت: فرزندی که از بدو تولد با شیر خشک بزرگ شود و از آن مهر و محبت مادری سودی نجوید در سنین بزرگسالی زودتر از همه به دام اعتیاد و کارهای نامشروع خواهد افتاد.

وی ادامه داد: بعضی از نارسایی های تربیتی موجب گرایشات جوانان به اعتیاد و مواد مخدر خواهد شد که این امر به واسطه نداشتن مهر و محبت مادری و کانون گرم خانواده ها در خردسالی است.

روابط عمومی ضعیف و نداشتن روحیه مشارکت از عوامل بروز اعتیاد در بین جوانان

هدایت خواه روابط عمومی ضعیف و نداشتن روحیه مشارکت در بین جوانان را یکی از معظلات اصلی ابتلای جوانان به مواد مخدر دانست و اظهار داشت: نیاز انسان به محبت مانند نیاز انسان به غذاست که خانواده ها باید برروی این اصل دقت کافی داشته باشند.

نماینده سابق مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: کوتاهی خانواده ها در تأمین آرامش و روابط عاطفی بین فرزند و خانواده ، در برخی مواقع موجب گرایش فرزند به مواد مخدر خواهد شد.

هدایت خواه الگو گیری غلط فرزندان از کانون خانواده را عامل گرایش بیشتر جوانان به مواد مخدر دانست و اظهار داشت:وقتی درعرصه عمل ،نقش اصلی خانواده در تربیت فرزند از بین برود، یک تنوع برون سپاری ضد مدیریتی در کانون خانواده به وجود می آید که نتیجه آن گرایشات منفی و الگوپذیری نادرست فرزند از مسئول خانواده خواهد بود.

نقش معلم  و تأثیرات آن در جلوگیری از اعتیاد جوانان

وی نقش معلم را در زندگی فردی و تعلیم و تربیت دانش آموزان بسیار حیاتی دانست و افزود: یکی از تربیت کنندگان جوانان درمواقع تحصیل، معلم است و اگر معلم در موقع تعلیم دچار چنین ناهجاری اجتماعی  وروی آوردن او به سیگارکشیدن در محفل کلاس و مدرسه شود،طبیعاً آن  جوان تحصل کرده از معلم خود الگو خواهد گرفت.

مخبرسابق کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه دقت نکردن و نظارت ناکافی خانواده ها بر تربیت فرزندان را یکی از راه های نفوذ دسیسه های دشمنان بر کانون خانواده اعلام کرد و گفت: حساسیت نشان ندادن خانواده ها، نسبت به کارهای روزمره فرزندان خود یکی دیگر از بسترهای مهیا شدن اعتیاد برای جوانان خواهد بود.

وی ابراز داشت: قدرت نه نگفتن از سوی بیشتر جوانان باعث رخنه کردن این بلای خانمان سوز در برخی مواقع در بین جوانان شده است.

آموزش« نه گفتن» خانواده ها به فرزندان

هدایت خواه خاطر نشان کرد: خانواده ها باید بیشتر از همه قدرت نه گفتن در مواقع ضروری و حسای مانند تعارف یک نخ سیگار از سوی یک دوست نابخرد رابه فرزندان خود آموزش دهند.

وی تأثیرات منفی شبکه های تلویزیونی و ماهوراه ای را بر ذهن مخاطب و ایجاد یک روحیه افسرده در بین جوانان را یکی دیگر از راههای جنگ نرم دشمن برای توطئه های فرهنگی  بر جامعه اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: متأسفانه بیشتر رسانه ها تأثیراتی را که امروزه به جوانان ما انتقال می دهند یک تأثیر پذیری غلط و روبه فنا است.

وی اظهار داشت:بیشتر توطئه ها و تأثیر گذاری در عصر ارتباط از طریق این دو حربه دشمن به جوانان ما منتقل شده که مسئولان باید هرچه سریعتر برای آن راه حلی نو اتخاذ کنند.

بازی های رایانه ای یکی از عوامل بروز اعتیاد

فعال فرهنگی شهرستان بویراحمد در ادامه یکی دیگر از عوامل جدید در ابتلای جوانان به مواد مخدر را بازی های رایانه ای دانست و ابرازداشت: بازی های رایانه ای در نوع خود یک توطئه جدید از سوی دشمنان برای غلبه بر ذهن و فکر جوانان است.

هدایت خواه خاطر نشان کرد: برخی از این بازی ها به گونه ای طراحی شده که میل جوانان را به سمت مواد مخدرو افیونی بیشتر می کند.

نقش ماهواره در ترویج اعتیاد

وی رواج ماهواره و ترویج این موجود رسانه ای و ناخلف استکبار را یکی ازمبانی ترویج دهنده اعتیاد در بین خانواده های ایرانی دانست و اظهار داشت: متأسفانه برخی از خانواده ها سواد و علم رسانه ای کافی را ندارند که همین موضوع در بعضی از مواقع باعث ایجاد این خلل در زندگی فردی جوانان آنها شده است.

هدایت خواه دوستی های نابخردانه و نداشتن اعتماد کافی برای داشتن دوست را یکی از عوامل  گرایشات جوانان به مواد مخدر دانست و ادامه داد: شکست های عاطفی که دلیل بروز بیشتر آن ها از رفتارهای غلط است ، باعث شده که این موضوع از تأثیر گذاری رسانه ای بیشتر شود.

دوستی های نابخردانه پسر و دختر و شکست های عاطفی از عوامل بروز اعتیاد

نماینده سابق شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دوستی های نابخردانه دخترو پسردر دانشگاه ها، گفت: این گونه دوستی ها در دانشگاه های ما یک خطر تلقی شده و سرانجام این دوستی ها بجزجدایی و حتی خودکشی چیزدیگری به بار نخواهد آورد.

وی ادامه داد: وجود این دوستی های نابخردانه در بعضی مواقع با جدا شدن این دو نفر، باعث به دام افتادن آنها به دام اعتیاد خواهد شد.

سفره خانه ها ترویج دهنده اعتیاد در بین جوانان

هدایت خواه اظهار داشت: متأسفانه یکی دیگر از موضوعاتی که در بیشتر استان ها از آن به عنوان یک سنت قدیمی یاد می شود سفره خانه های سنتی و استفاده کردن قلیان در این سفرخانه ها است که در برخی مواقع از این سفره خانه ها به عنوان پاتوقی برای منحرف کردن ذهن و روح جوانان ما استفاده می شود.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه سنتی برخی خانواده در زندگی فردی ابراز داشت: برخی از خانواده سیگار کشیدن فرزند خود را به عنوان بزرگ شدن وبه  بلوغ رسیدن فرزند خود تلقی می کنند که این موضوع یک نقطه ضعف در این خانواده هااست.

ترس از خدا و مقدسات یکی از عوامل جلوگیری از اعتیاد

نماینده سابق شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نداشتن روحیه دین باوری و ترس از مقدسات را یکی دیگر از راه های نفوذ و گرایشات جوانان به مواد مخدر دانست و ابراز داشت:جوانی که در دل خود ترس از خدا و مقدسات را داشته باشد در تنهایی های خود به سمت و سوی این گونه زلزله های خاموش زندگی حرکت نمی رود.

هدایت خواه تصریح کرد:اگر تفسیرها و باورهای دینی در دانشگاه ها ومدارس ما به صورت صحیح تدریس شود باعث کاهش شوق جوانان به مواد افیونی و مخدر خواهد شد.

وی اظهار داشت:بهترین راه پیشگیری ازاین بلای خانمان سوز،آگاه سازی خانواده ها و کسب مهارت لازم و آشنایی آنان با باروهای دینی و اسلامی برای از بین بردن این آفت مهم در زندگی فرزندان است.

 

 

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت