نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. ارديبهشت 1393 - 0:24
همزمان با شب میلاد مولود کعبه مولی الموحدین حضرت امام علی علیه السلام مراسم معنوی اعتکاف در مساجد شهر یاسوج اغاز شد.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از بویرخبر، هرگز نمی توان ارزش همه زمان ها را برابر دانست، چنان که نمی توان همه مکان ها را برابر شمرد.

برخی زمانها و مکانها ارزشی والا دارند. ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛ ماه رجب گاهِ اعتکاف است.

در این ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوند.

معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است.

در خانه دوست، سفره ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می گردد.

ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه های راز بر می چینند و عطر قرآن از ژرفای دل بار یافتگان، مشام جان را می نوازد.

در فضیلت اعتکاف این بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. خدای منّان می فرماید: "... وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آیه 125، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند."

اساساً ارزش آدمی را عملش می رساند. معتکف انسانی بزرگ و شریف است به اندازه شرافت و فضل عملش، مقدس اردبیلی یگانه زمان در علم و عمل در شرافت و فضیلت اعتکاف گوید: مبادا کسی گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتی دیگر است. کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می شود و تعهد قربت در اعتکاف می نماید، این عمل عبادت است. اعتکاف عبادتی مستقل است به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر.

و ایام بیض در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می خواند، انسان را می خواند تا در دنیای های و هوی و دود و دم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضوری سبز از همسفران کوی دوست بگردیم.

این شبها فرصتی مغتنم و بسیار مناسب برای تذهیب روح و روان انسان است.

در این شبهای پرفیض است که انسان برای ساعاتی خود را از پیچ و خم روزگار دور می کند و دوباره به خدای خود می رسد.

در شبهای اعتکاف است که می توان خانه دل و قلب را از هرچه غیرخدا پاک و منزه کرد و در بر سر سفره و خوان بیکران الهی قرار گرفت.

موضوع اعتکاف امری معنوی و روحانی است که تنها در دین مبین اسلام وجود دارد، بلکه در دیگر ادیان الهی نیز این سنت حسنه جاری و برقرار است، ولی شرایط و خصوصیات و احکام اعتکاف در دین محمدی (ص) متفاوت تر از سایر ادیان است.

 

در روایت آمده که حضرت سلیمان نبی (ع) بارها و در زمان های طولانی در مسجد "بیت المقدس" به اعتکاف می پرداختند و از سوی ملائک برای آن بزرگوار قوت و آب تامین می شد.

مراسم معنوی و روح بخش اعتکاف از شب گذشته و همزمان با ایام البیض با حضور چشم گیر دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت در مسجد صاحب الزمان و امام حسین (ع)شهر یاسوج برگزار شده است.

معتکفین در مکانهای مشخص شده در شهر یاسوج گردهم می آیند تا از بامداد 13 رجب پا در وادی عرفانی ایام الابیض بگذارند و روزهای 13، 14 و 15ماه رجب مصادف با 23، 24و 25 اردیبهشت ماه سالجاری را، به راز و نیاز با پرودگار خویش مشغول شوند.

بیان احکام شرعی،سخنرانی وعاظ ومبلغان دینی،مداحی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت،قرائت زیارت عاشورا،دعای ام داوود،تلاوت قرآن مجید و...ازبرنامه ها و مراسم اجرایی در ایام اعتکاف در شهر یاسوج است.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت