نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. ارديبهشت 1393 - 19:46
درحالی که این روزها زنان شهری برای تمیز نگه داشتن خانه خود ساعت ها را در درون اینترنت،سایت ها و مجلات به دنبال راهکارهای تازه می گردند،زنان روستایی در شهرستان چرام در حال تهیه جاروهای محلی برای مصرف یک سال خانه خود می باشند.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی چرام، در حالی که زندگی شهرنشینی امروزی با تجمل گرایی همراه شده است ولی ساده زیستی همچنان در زندگی عشایری و روستایی حرف اول را می‌زند و این سادگی با جاذبه های فراوانی همراه است.

در زندگی روستایی آرامش نقش اصلی را بازی می کند و یکی از مهمترین ویژگی ها و برتری های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری هم،همین آرامش است که تنها در روستاها می توان به آن دست یافت.

اگرچه امروزه در زندگی شهری بسیاری از کارها را دستگاه ها و وسایل پیشرفته انجام می دهند و به ظاهر راحتی را برای انسان ها به ارمغان آورده اند اما ورود این دستگاه ها به زندگی انسانها هیچگاه با آرامش همراه نبوده و مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

اما هستند هنوز هم مردمانی که درعین سادگی، زندگی شاد و سالمی دارند و بدون از دغدغه های زندگی شهری به امرارومعاش می پردازند.

درحالی که این روزها زنان شهری برای تمیز نگه داشتن خانه خود ساعت ها را در درون اینترنت،سایت ها و مجلات به دنبال راهکاری برای تمیزنگه داشتن خانه خود می گردند،زنان روستایی در چرام در حال تهیه جاروهای محلی برای مصرف یک سال خانه خود می باشند.

جاروهای محلی که برای تهیه آنها نه نیاز به هزینه هنگفت می باشد و نه مشکلات ومعایب جاروهای برقی را دارند.

کلزا یکی از گیاهانی است که به وفور در دشت ها و مناطق روستایی_عشایری چرام می روید و از دیرباز مردم این خطه با این گیاه آشنایی دارند و از آن برای مصارف خانگی خود استفاده می کنند.

جاروی دستی یکی از وسایلی است که روستاییان از این گیاه تهیه می کنند و زنان روستایی برای تمیزکردن خانه های خود از بهره می برند.

این جاروهای دستی محلی در زبان لری به "جاروف گل زردی یا جاروف چویی"معروف است و روش تهیه آن به این صورت است که در نیمه های اردیبهشت که این گیاه شاخ وبرگ درآورده است و ارتفاع آن تقریبا به یک متر رسیده است بریده می شوند.

در ادامه این شاخه های بریده شده را به صورت یک دسته درآورده و به محکم می بندند و برای مدت 4 تا 7 روز زیر تابش آفتاب قرار می دهند تا خشک شود.

این جاروی محلی پس از مدت یک هفته قابل استفاده است و از استحکام خوبی نیز برخوردار است بطوریکه علاوه بر زنان روستایی برخی از زنان شهری نیز از ان استفاده می کنند.

مزیت این جاروهای محلی نسبت به جاروهای برقی در این است که نه نیاز به هزینه هنگفت برای تهیه آن می باشد و نه بیم خراب شدن آن وجود دارد و از همه مهمتر اینکه سروصدای جاروی برقی را هم ندارند.

گفتنی است که از گیاه کلزا برای تهیه روغن خوراکی انسان نیز استفاده می شود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها