نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. ارديبهشت 1393 - 23:33
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد آخرین وضعیت مطالبات 800 فرهنگی استان که با رأی دیوان عدالت اداری از دریافت مطالبات محروم شده اند، گفت: مکاتباتی با دیوان عدالت ادارای انجام شده و منتظر رأی وحدت رویه هستیم.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از صبح زاگرس،در حالی که این روزها در محافل و نشست های خبری مسئولان استانی صحبت از پرداخت مطالبات فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد است مطرح شدن عدم پرداخت مطالبات وعده داده شده به برخی از فرهنگیان واجد شرایط، پرونده مطالبات فرهنگیان استان را همچنان باز گذاشته و بعد از این هم شاهد خبرهایی در خصوص لزوم پیگیری حق 800 نفر از فرهنگیانی که ادعا می کنند دیوان عدالت اداری رأیی اشتباه برای آنان صادر کرده خواهیم بود.  

داستان از این قرار است که طی دو سال اخیر بخشی از فرهنگیان که وعده های عملی نشده فراوانی از مسئولین استان برای پرداخت مطالبات مناطق محروم خود شنیده بودند با راهنمایی برخی از کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان درخواستی به دیوان عدالت اداری ارسال نموده که پس از مدتی دیوان عده ای از این فرهنگیان را مشمول دریافت مطالبات دانسته و عده ای را نیز با وجود داشتن شرایط یکسان نسبت به فرهنگیانی که رأی مثبت برای آنان صادر شده از لیست گرفتن این مطالبات حذف کرده است.

اکنون که بعد از چند سال پیکیری فراوان و رایزنی مسئولان و نمایندگان سابق و فعلی استان،  بالاخره بخشی از بودجه مطالبات مناطق محروم فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد محقق شده گروهی از فرهنگیان که خود طلایه دار و پیگیر حق همکاران خود بودند سرشان بی کلاه مانده و در حالی که تمام شرایط لازم را برای دریافت این پول دارند به دلایل نامعلوم  با رأی منفی دیوان عدالت اداری روبرو شده اند.

این فرهنگیان خواستار ارائه جوابی شفاف در مورد علت پرداخت نشدن مطالبات خود از سوی دیوان شده و معتقدند اداره آموزش و پرورش استان نیز با استناد به نامه دیوان عدالت اداری مطالبات مناطق محروم آن ها را پرداخت نکرده است.

البته برخی از این فرهنگیان کارشناسان حقوقی آموزش و پرورش استان را در این امر مقصر دانسته و ادعا می کنند علاوه بر اینکه موضوع شکایت آن ها از دیوان عدالت اداری با راهنمایی برخی از کارشناسان اداره آموزش و پرورش استان بوده، این اداره در رد حکم برخی از این فرهنگیان نیز دخالت داشته است.

تعجب فرهنگیان از آرای متناقض دیوان عدالت اداری

یکی از این فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس گفت: در حالی که من و یک معلم دیگری در یک روستا به خدمت مشغول بودیم و شرایط کاملا یکسانی داشتیم نتیجه رأی دیوان عدالت اداری برای پرداخت مطالبات ما کاملا متناقض است. در حالی که برای همکارم رأی مثبت صادر شده مطالبات من رد شده و حالا در هفته آینده همکارم مطالبات خود را دریافت می کند اما من نه.

وی با ناعادلانه خواندن این رأی گفت: بسیاری از همکاران دیگر من هم همین شرایط  را دارند. یعنی مثلا از 3 معلم یک روستا برای دو نفر رأی منفی آمده و برای یک نفر دیگر که شرایط دقیقاً مشابهی با دو نفر دیگر دارد رأی مثبت صادر شده است.

یکی دیگر از فرهنگیان استان نیز آرای دیوان عدالت اداری را متناقض خوانده و بیان داشت: من واقعا نمی توانم باور کنم چگونه چنین آرایی صادر شده وقتی همه فرهنگیانی که رأی منفی دریافت کرده اند شرایطی مشابه با بقیه معلمانی دارند که رأی آن مثبت صادر شده است.

از قرار معلوم هیچ یک از 800 فرهنگی کهگیلویه و بویراحمدی که رأی منفی برای پرداخت مطالباتشان از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده این رأی را قبول نداشته و مصرانه می خواهند پیگیر حق خود باشند.

آن ها از مسئولین و نمایندگان استان می خواهند حق آن ها را بگیرند و اجازه ندهند به همین راحتی حق آن ها ضایع شوند. قربانی یکی از این فرهنگیان می گوید: استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و نمایندگان استان که تلاش زیادی برای احقاق حق فرهنگیان استان کرده اند باید تلاش خود  را تکمیل کرده و خواستار رأی وحدت رویه از سوی دیوان عدالت اداری باشند.

به گفته زارع پور، رئیس آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد این مطالبات عنوان شده مطالبات معوقه از سال 73 تا 85 به مدت 12 سال بوده که سال 86 و 87 پرداخت شده و از سال 88 به دلیل اجرای قانون نظام هماهنگ حقوق این پاداش حذف شده است.

رأی دیوان لازم الاجرا است،  منتظر صادر شدن رأی وحدت رویه هستیم

به همین منظور هادی زارع پور در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس در مورد دلخوری بعضی از فرهنگیان مشمول دریافت مطالبات مناطق محروم که این مطالبات به آنها تعلق نگرفته است، با تأیید خبر حذف مطالبات عده ای از فرهنگیان علیرغم داشتن شرایط لازم، اظهارداشت: متأسفانه 800 نفر از مشمولان فرهنگی دریافت مطالبات مناطق محروم که از مناطق 11 گانه استان بوده  با رأی منفی دیوان عدالت اداری کشوری روبرو شده و مطالبات مناطق محروم به آنان تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: آرای دیوان عدالت اداری از لحاظ قانونی لازم الاجرا بوده و اگر نهاد آموزش و پرورش استان بر خلاف این دستور مبادرت به پرداخت مطالبات این فرهنگیان کند، تخلف کرده و باید پاسخگوی آن باشد.

مدیرکل اداره آموزش و پروش استان در مورد علت پرداخت نشدن این مطالبات  به این 800نفر، بیان داشت: دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت این 800 نفر در مورد دریافت نکردن حق مطالبات مناطق محروم، رأی منفی برای این افراد صادر کرده و این در حالی است که برای بعضی از فرهنگیان در این مناطق با وجود داشتن شرایط گروه اول، رأی مثبت  صادر کرده است.

زارع پور خاطر نشان کرد: اگر این تعداد ازفرهنگیان، هیچ شکایتی مبنی بر پرداخت نکردن این مطالبات به دیوان عدالت اداری نداشتند، میزان مطالبات آنان طبق برنامه ریزی پرداخت این مطالبات در برهه کنونی به آنان پرداخت می شد.

وی در مورد این که آموزش و پرورش استان قبول دارد که مطالبات این 800 نفر به اشتباه حذف شده است آیا برای احقاق حق این فرهنگیان تلاشی کرده است ، گفت: در پی مکاتباتی که با وزارت آموزش و پروش به عنوان مرجع پیگری کننده این مشکل داشتیم ، طی نامه ای به دیوان عدالت اداری خواهان بررسی مجدد رأی صادره و صادر شدن رأی وحدت رویه برای این افراد شده ایم.

وی ادامه داد: خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان مرجع رسیدگی به مشکلات مردم استان، با ارسال نامه ای با همین مضمون خواهان بررسی و صادر شدن رأی وحدت رویه برای این عزیزان ازسوی دیوان عدالت اداری شده است.

مبلغ دریافتی 800 فرهنگی بلاتکلیف تا مشخص شدن وضعیت آن ها در خزانه می ماند

زارع پور تصریح کرد: اداره آموزش و پروش استان سعی کرده مبلغ دریافتی مورد نظر برای پرداخت به این 800 نفر را با استفاده از راهکارهای قانونی تا اعلام رأی نهایی دیوان عدالت اداری که مبنی بر پرداخت به این افراد بوده را در خزانه اداری این نهاد نگه دارد و تا مشخص شدن وضعیت آن بخش از فرهنگیانی که مطالباتشان پرداخت نشده، آن را به سازمان برگشت ندهد.

مدیرکل اداره آموزش و پروش استان تأکید کرد: نهادهای اداری از جمله آموزش و پروش استان تابع رأی دیوان عدالت اداری بوده و با مکاتباتی که با وزارتخانه مربوطه و دیوان عدالت اداری در حال برقراری است امیدواریم مشکلات این عزیزان برای پرداخت حق مطالبات مناطق محروم حل شود.

لزوم پیگیری جدی استاندار و نمایندگان استان برای مطالبات فرهنگیان مناطق سه گانه شهری

زارع پور در مورد حل مشکلات فرهنگیان مناطق سه گانه شهری استان که در این نوبت مطالبات شامل آن ها نشد ، ابراز داشت: با همکاری استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رایزنی های انجام گرفته با دیوان عدالت اداری، منتظرصادر شدن رأی وحدت رویه برای پرداخت مطالبات مناطق محروم برای مناطق سه گانه شهری استان نیزهستیم.

به هر حال با توجه به اینکه بحث پرداخت مطالبات فرهنگیان به یکی از موضوعات مهم این روزهای جامعه فرهنگی استان تبدیل شده است و نمایندگان استان نیز از اقدامات مؤثر خود در رسانه ها سخن می گویند باید دید برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق این قشر خدوم و بهره مندی آن ها از مطالباتشان، این نمایندگان چه اقدام مؤثری انجام خواهند داد.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها