نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. ارديبهشت 1393 - 18:31
کرایه تاکسی در گچساران به صورت خودسرانه و خودجوش از سوی برخی رانندگان تاکسی افزایش یافته و رانندگان دلیل این کار را افزایش نرخ بنزین اعلام می‌کنند.

به گزارش آفتاب جنوب ، تجربه گرانی سوخت در سال های گذشته نشان می دهد قیمت بنزین درست یا نادرست تاثیری غیرقابل انکار بر بهای سایر کالاها و خدمات در کشور خواهد داشت ،با آنکه مسئولان اعلام می‌کردند قیمت حامل‌های انرژی با شیبی ملایم افزایش می‌یابد، اما اکنون قیمت هر  لیتر بنزین سهمیه‌ای از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان رسیده که نسبت به قیمت قبلی از ۷۵ درصد افزایش حکایت می‌کند.

 پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، گازوئیل و CNG در روزهای اخیر با افزایش بی رویه کرایه حمل و نقل در گچساران و بی توجهی برخی از مسئولین شهری در این زمینه مواجه هستیم.

در همین چند روز گذشته بعد از افزایش قیمت بنزین، نرخ کرایه از سوی برخی رانندگان به صورت خودجوش(!) افزایش یافته و کرایه برخی تاکسی های درون  شهری گچساران در غفلت مسئولان شهری با افزایش حدود 25 درصدی مواجه بوده ست به طوری که  کرایه مسیرهای 4 هزار ریالی به 5 هزار ریال و کرایه مسیرهای 3 هزار ریالی به 4 هزار ریال توسط بسیاری از تاکسی های خطی به صورت خودجوش افزایش یافته است.همچنین کرایه تاکسی‌های درون شهری مسیرهای غیر خطی  20000 هزار ریالی به 25000 هزار ریال و کرایه مسیرهای  غیر خطی 25000 هزار ریالی به 30000 هزار ریال از سوی برخی رانندگان به صورت خودسرانه افزایش پیدا کرده و موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم نموده است.

 

 

در جایی دیگر اعلام افزایش قیمت سوخت و افزایش نیافتن کرایه ها، نگرانی های زیادی را برای تاکسیداران، کامیونداران و وانتداران در پی داشته و برخی از آنها با توجه شرایط پیش آمده با دلسردی به کار خود ادامه می دهند و برخی از رانندگان تاکسی های درون شهری گچساران دست از کار کشیده و منتظر اعلام نرخ رسمی کرایه ها از سوی مسئولین  هستند.

 

 

در همین حال با اشاره به افزایش قیمت سوخت خودروها، هنوز هیچ گونه نرخ نامه ای از سوی تاکسیرانی مبنی بر افزایش نرخ کرایه تاکسی ابلاغ نشده است وماموران و بازرسان تاکسیرانی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها، حضور موثرتری را در ایستگاههای تاکسی آغاز کرده اند.

به دلیل جلوگیری از هرگونه اظهار نظر شخصی در خصوص نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل شهری گچساران به میان مردم خوب این شهر آمدیم تا نظر برخی از شهروندان بام نفتی ایران را در ثبات و یا افزایش نرخ کرایه ها،جویا شویم.

یک راننده تاکسی کهنه کار در این شهر با ابراز تاسف و گلایه مندی از وضعیت موجود ،اظهار داشت: هنوز هیچ گونه نرخ نامه ای مبنی بر افزایش کرایه از سوی تاکسیرانی گچساران ابلاغ نشده است.

وی افزود: رانندگان تاکسی قشر بسیار ضعیفی هستند که فریادشان را کسی نمی شنود مگر آنها خرج و زندگی ندارند و فقط قیمت بنزین در افزایش هزینه های زندگی آنها موثر ست.

این تاکسیران ادامه داد: یک کارگر افغانی مگر بنزین می سوزاند که سر سال دستمزد خود را افزایش می دهد؟ما رانندگان با این هزینه ها و تورم سرسام آور دردمان را به چه کسی بگوییم؟

وی گفت: باورکنیداگر کرایه تاکسی حتی سه برابر هم شود هزینه های یک خانواده چهار نفره را با 12ساعت کار تامین نمی کند.

 

 

راننده جوانی که خود را دانشجویی رشته تربیت بدنی معرفی کرد، گفت: حدود دو سال است که با تاکسی امرار و معاش می کنم.

وی ادامه داد:با وجود تورم بالا در کشور افزایش قیمت ها در بسیاری ازصنوف ، مشاغل و حتی بسیاری از کالاها به یک  امر طبیعی تبدیل شده، ولی متاسفانه همیشه فقط این رانندگان تاکسی هستند که دیده می شوند و مورد حمله و فشار قرار می گیرند؛به هرحال برخی از افراد تمام کاسه کوزه ها را سر ما تاکسیرانان می شکنند.

 در ادامه گزارش به سراغ یکی از مسافرانی رفتیم که ازمیدان سه راهی به سمت مرکز شهر به راننده تاکسی 500 تومان کرایه داده بود، وی در اعتراض به چنین حرکتی از سوی راننده تاکسی ،اظهار کرد: در چندروز گذشته همین مسیر کرایه 300یانهایتا400تومانی دریافت می‌شد اما زمانی که من چنین موضوعی را برای راننده تاکسی شرح دادم او در پاسخ به من گفت:«پسر جان کجای کاری؟ بادمجان 1500تومانی شده 2000تومان!.»

 

 

بانویی که درمیدان امام (ره) منتظر تاکسی ایستاده بود،گفت:بسیاری از رانندگان تاکسی به دلیل افزایش نرخ بنزین از روز ۵ شنبه نرخ‌ها را افزایش داده اند و زمانی که با اعتراض مسافران روبه‌رو می‌شوند اعلام می‌کنند که قیمت بنزین افزایش یافته است.

این خانم گفت: وقتی مسئولین افزایش 50 درصدی قیمت حاملهای انرژی را شیب ملایم می نامند از مردم چه انتظار دارید؟ وقتی شیب ملایم دولت این باشد،تاکسی دار هم این جوری فشار میاورد.

در گرماگرم گزارش با جوان دانشجویی که موافق افزایش نرخ کرایه تاکسیداران بود همکلام شدیم،  وی معتقد بود: وقتی بنزین سهمیه ای 75درصد افزایش پیدا کرده ، چرا کرایه این بندگان خدا افزایش پیدا نکند؟.

این جوان ادامه داد:من راننده تاكسي نيستم، ولي چرا حالا بعد از افزايش 75 درصدي قيمت بنزين مسئولین مي خواهند ذهن مردم را به سمت راننده هاي تاكسي ببرند!؟.

مرد میانسالی که از سرو وضعش پیدا بود یک کارگر ساختمانی است، این چنین اذعان داشت: برخی تاکسی های خطی مسیرهای پانصددستگاه به صورت خودسرانه صد تومان روی کرایه هایشان گذاشته اند و این در حالی است که به بهانه های مختلف مثل افزایش نرخ بنزین و یا  نداشتن پول خرد، با مسافران برخوردهای نادرستی صورت می گیرد و از دادن باقیمانده کرایه به مسافرین امتناع می کنند.

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه بلاتکلیف ماندن رانندگان تاکسی از بابت اعلام نرخ های جدید از سوی تاکسیرانی، مشکلاتی را برای شهروندان گچسارانی ایجاد نموده است ، تاکید کرد: تاخیر هرچقدر هم که طولانی شده باشد، باز هم نمی تواند دلیل منطقی باشد برای این که برخی رانندگان تاکسی به صورت خودسرانه دست به افزایش نرخ ها بزنند و تخلف رانندگان تاکسی باید مورد رسیدگی تاکسیرانی قرار گیرد.

در ادامه گزارش راننده تاکسی بی سیم در خصوص افزایش نرخ کرایه توسط برخی از رانندگان ،گفت: وقتی نرخ های جدید با تاخیر ابلاغ شود، احتمال تخلف دور از انتظار نخواهد بود.

 


 

وی معتقد است، تاخیر انداختن در ابلاغ نرخ جدید کرایه ها رانندگان را مجبور به تخلف و افزایش خودسرانه کرایه ها می کند.

این راننده تاکسی بی سیم با اشاره به سختی  کار رانندگان تاکسی به آنها حق داده و می گوید: تاکسی داران از پنجشنبه بنزین هزار تومانی زده اندو آیا درست است در حالی که همه کارمندان افزایش حقوق یافته اند و رانندگان هم متحمل افزایش هزینه شده اند، این موضوع را در درآمدشان لحاظ نکرد؟.

در تکاپوی گزارش با راننده ای در خیابان شهید بلادیان همراه شدیم ،وی با تأکید بر ابراز نگرانی مردم از گرانی ها، افزایش کرایه ها و سایر مسایل مربوط به گرانی بنزین ،خاطر نشان کرد: هنوز هیچ تصمیمی از سوی مسولان شهری برای ابلاغ نرخ‌های جدید گرفته نشده است.

 

 

این راننده افزود:مسئولین شهری‌ می‌گویند:« هیچ‌کس حق افزایش خودسرانه نرخ کرایه‌ها را ندارد» در جایی دیگر مسئولان تاکسیرانی اعلام کرده‌اند:« که با متخلفان برخورد خواهد شد»، اما در این میان برخی رانندگان هستند که بی‌توجه به همه این حرف‌ها کار خودشان را می‌کنند.

مدیر تاکسی تلفنی در شرق محله سادات با گلایه مندی از افزایش نیافتن نرخ کرایه ،این چنین بیان کرد: در سال‌های گذشته افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها پایین‌تر از نرخ تورم بوده و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای تاکسیرانان شده است.

این مدیر گفت:حال با در نظر گرفتن افزایش قیمت بنزین معمولی از لیتری 700 به 1000 تومان هزینه هر باک بنزین برای یک ماشین دست کم بین هفت تا 30 هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای که در این آژانس به کار گرفته شده اند از نوع پراید هستند،افزود:مسلما ماشین کم مصرف شهری همچون پراید که هر باک 30 لیتری آن با بنزین 700 تومانی آزاد در دوره قبل به قیمت 21هزار تومان پر می‌شد، اکنون باید برای همین ماشین با ظرفیت باک 30لیتری با بنزین 1000 تومانی آزاد حداقل 30 هزار تومان پرداخت شود.

این مدیر ابراز کرد:بر این اساس چه انتظاری می توان ازمدیریت و یا حتی رانندگان تاکسی تلفنی داشت؟.

وی ادامه داد: مسئولان شهری باید توجه خاصی به رانندگان داشته باشندو نگرش جدیدو صریحی نسبت به افزایش نرخ کرایه را در دستور کار خود قرار دهند.

به سراغ راننده وانت نیسانی که در حال خالی کردن جعبه های میوه یکی از فروشندگان در سطح شهر بود،رفتیم و نظرش را  درباره افزایش نرخ کرایه حمل بار جویا شدیم وی این چنین اظهار داشت: در واقع نرخ کرایه حمل بار را خود رانندگان وانت نیسان تعیین می کند!.

 

 

این راننده گفت:با افزایش قیمت سوخت باری را که در سطح شهر ده هزارتومان جابجا می کردیم الان پانزده هزار تومان جابجا خواهیم کرد و این یعنی همان افزایش 50درصدی نرخ کرایه حمل بار!!.

به گزارش آفتاب جنوب،بی شک رانندگان وتاکسیرانان شهر گچساران همواره در خدمات رسانی به مردم شریف این شهرستان پیشرو بوده اند و با ایثارگری خویش به شهر و شهروندان یاری رسانده اند.

امیدواریم مجموعه مدیریت شهری نیز به جد مراتب لازم جهت اجرای نرخ متناسب با هزینه های پیش روی این عزیزان را در دستور اول کار خویش خواهد داشت.

 

 

کم کم انوار زرین آفتاب از مناظر شهر رخت بر می بست پس از یک روز خوب با همشریان عزیز جهت رفتن به منزل، ازمرکز شهر روانه ایستگاه پانصد دستگاه شدم، به جرات می توان گفت:« شاید این ایستگاه یکی از پر تراکم ترین مسیر های خطی در کشور باشد»سوار تاکسی شدم ؛ هنگام پیاده شدن در انتهای مسیر پانصد مستقیم  1000تومان به راننده دادم و راننده 600تومان باقیمانده را پس داد و این بدین معنی بود که نرخ کرایه افزایشی نداشته  است و برخی رانندگان به صورت خودجوش اقدام به این کار کرده اند.

 

 

انتهای پیام/م

 

   

 

نظرات کاربران

تازه های سایت