نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. فروردين 1393 - 10:19
فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:استان ما که روزی بیشترین نرخ جمعیت را در کشور داشت اکنون آمار تولد فرزند در آن از متوسط کشوری پایین تر است و ما کهگیلویه و بویراحمدی ها از آن سوی بوم افتاده ایم.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل ازصبح زاگرس،مراسم سوگواری و عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمة‌الزهرا(س) به همت هیئت جوانان حسینی (ع) شهر یاسوج در حسینیه مسجد امام علی (ع) این شهر از شب گذشته آغاز شد و تا 4 شب آینده ادامه خواهد داشت.

در این مراسم معنوی که پس از نماز و مغرب و عشا در حسینیه مسجد امام علی (ع) شهرک امام حسین(ع) برگزار می شود علاوه بر نوحه سرایی و عزاداری عاشقان زهرا(س)، هر شب سخنرانی استاد هدایتخواه نیز انجام خواهد شد و البته قرار است سخنران میهمان دیگری نیز در این چند شب در این مراسم حضور پیدا کند.

12 فروردین غدیر انقلاب اسلامی

ستار هدایتخواه در آغاز صحبت های خود در این مراسم با گرامی داشت دوازده فروردین، روز جمهوری اسلامی گفت: 12 فروردین در حقیقت غدیر انقلاب اسلامی بود.

نماینده سابق مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن بیان فضایلی از حضرت فاطمه (س) فرزندآوری و فرزندپروری را یکی از ابعاد و ویژگی های آن حضرت خواند و اظهار داشت: زهرا(س) در 9 سال ازدواج خود و تا زمان شهادت 5فرزند به دنیا آورد که این خودش یک الگو برای شیعیان آن حضرت است.

فرزند آوری و فرزند پروری یکی از ویژگی های بیشمار زهرا(س)

وی افزود: پس از شهادت حضرت فاطمه(س) هم حضرت علی(ع) به دنبال همسری بودند که بتواند فرزند آوری داشته باشد که ایشان 4 پسر هم از ام البنین(س) داشتند و البته من اطلاع دقیقی از تعداد دخترهای ایشان ندارم.

هدایت خواه در ادامه با اشاره به شأن نزول سوره کوثر در خصوص حضرت زهرا(س) گفت: در سوره کوثر خداوند به پیامبر می گوید که داشتن فرزند یک نعمت الهی است و البته نداشتنش هم یکی از موارد عذاب الهی است.

وی به ادامه نسل فرزندان زهرا(س) اشاره کرد و گفت: دشمنان پیامبر(ص) به او می گفتند نسل تو ابتر خواهد ماند اما خداوند به پیامبر فرمود ما به طور کوثر را اعطا کردیم که معنی اصلی آن این واژه فرزند فراوان است و امروز این تعداد بی شمار «سیّد» در جهان از نسل فاطمه(س) است و چشم دشمنان پیامبر کور شد.

رهبر گفت تن آدم از این کاهش نسل می لرزد

 هدایت خواه در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن بیان نگرانی رهبر انقلاب از بحث کاهش نسل و جمعیت بیان داشت: رهبر انقلاب تا کنون در مورد هیچ مسئله ای این قدر با تأکید نگفته اند که احساس خطر می کنم.

وی با بیان این که رهبری گفته اند یکی از خطراتی که اگر انسان در خصوص آن درست فکر کند تنش می لرزد همین بحث کاهش نسل در کشور است گفت: حضرت آیت الله خامنه ای تاکنون درخصوص هیچ یک از خطراتی که انقلاب را تهدید می کند این لفظ را به کار نبرده اند که تن آدم می لرزد. حتی مثلا در خصوص ددمنشی های و نقشه های شیطانی آمریکا یا اسرائیل و مسائلی نظیر آن چنین صحبتی نکرده اند اما در خصوص کاهش نسل این قدر برایشان مهم است که این گونه تأکید کرده اند.

ولایت مداری یعنی چه؟

مخبر پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از دیگر ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س) ولایتمداری ایشان بود افزود: ولایت مداری که به حرف نیست و در عمل مشخص می شود. ولایت مداری جایی مشخص می شود که ولی یک فرمانی بدهد که آن برخلاف میل شخصی ما باشد، آن وقت معلوم می شود که چه کسی ولایت مدار است.

هدایتخواه با اشاره به برنامه کنترل جمعیت در سال های گذشته  بیان داشت: وقتی در سال 55تا 65 دیدند رشد جمعیت 9/3 درصد است از سال 65 کنترل جمعیت آغاز شد که این موضوع در دولت سازندگی با تبلیغات وسیع همراه شد.

وقتی فرزند آوری ضد ارزش شد

هدف آن ها این بود که تا سال 90 در یک برنامه 22 ساله رشد جمعیت را به 3/2 برسانند. دلایل این کنترل جمعیت هم مباحثی مثل مرگ و میر زیاد فراوان مادران و نوزادان و سازگار نبودن امکانات با جمعیت موجود و رشد جمعیت بود.

 وی ادامه داد: برنامه ای که باید در سال 90 انجام می شد آن قدر رویش تبلیغات شد که در سال 71 عملی شد که باید همان موقع برنامه کنترل نسل تعدیل و یا تعطیل می شد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و برنامه کنترل جمعیت ادامه پیدا کرد.

یک آمار جالب

هدایتخواه به نرخ رشد جمعیت کشور بر اساس سرشماری سال 90 اشاره کرد وگفت در این سرشماری مشخص شد که نرخ رشد جمعیت کشور ما حتی از برخی کشورهای اروپایی کمتر است و در منطقه هم در میان 26 کشور در رتبه 25 هستیم و آن جا بود که دیگر رهبری خودشان وارد شدند و نسبت به این مسئله اعلام خطر کردند.

این فعال فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: جالب این جا است که رشد جمعیت اسرائیل هم از ما بالاتر است و آن ها در میان 26 کشور منطقه در رتبه پنجم هستند و ما بیستم و پنجم و تنها کشور بعد از ما افغانستان است.

وی در خصوص فرهنگ سازی غلط در سال های گذشته گفت: در آن سال ها متأسفانه داشتن فزند زیاد را ضد ارزش و کم فرزندی را ارزش می دانستند و با القای این که فرزند کمتر بهتر است این موضوع را به این شکل غلط در جامعه جا انداختند.

جمعیت 31 میلیونی ایران در سال 1480

هدایتخواه به تبعات وضعیت کنونی در ادامه کاهش نسل اشاره کرد و بیان داشت: اگر بحث تحدید نسل به همین شکل پیش برود  در سال 1420 جمعیت کشور ما به مرز انفجار سالمندی می رسد و در سال 1480 جمعیت کشور ما 31 میلیون خواهد بود که 47 درصد آن سالمندان خواهند بود که هزینه نگهداری از این تعداد جمعیت سالمند، غیرقابل باور خواهد بود.

هدایتخواه در ادامه گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد که روزی بیشترین نرخ جمعیت را در کشور داشت اکنون آمار تولد فرزند در آن از متوسط کشوری پایین تر است و ما کهگیلویه و بویراحمدی ها از آن سوی بوم افتادیم.

هدایتخواه با بیان این که من همان موقع هم توجهی به کنترل جمعیت نکردم واکنون به لطف خدا 6 فرزند دارم ادامه داد: این که در استان ما هم خانه سالمندان وجود دارد خیلی جالب است.

کاهش نسل مدافع کشور و نخبگان دانشمند

هدایت خواه در ادامه به دیگر نتایج و تبعات کاهش نسل در کشور اشاره کرد و افزود: کاهش نیروی جوان و نیروی کار یکی از معضلات این موضوع خواهد بود که آن وقت ما مجبوریم نیروی کار را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی همچنین با بیان این که متوسط سن دانشمندان  فعلی کشور ما 25 سال است یکی دیگر از تبعات کاهش نسل را کاهش نخبگان جوان خواند و گفت: در 8 سال دفاع مقدس هم همین جوانان جلوی دشمن ایستادند که کاهش نسل و کم شدن نسل جوان اتفاق بیفتد ما برای تأمین امنیت و دفاع از کشورمان هم مشکل خواهیم داشت.

وی به اقدامات تشویقی بسیاری از کشورها برای فرزندآوری و افزایش جمعیت کشورشان اشاره و تأکید کرد: یکی از دلایل پیشرفت کشور چین همین فراوان بودن جمعیت کار آن ها است.

تأکید رهبر انقلاب بر برداشتن ذهنیت های غلط درباره بهتر بودن فرزند کم

هدایتخواه در بخش دیگری از صحبت های خود به تأکید مقام معظم رهبری برای فرهنگ سازی و برداشتن ذهنیت های غلط در خصوص بهتر بودن فرزند کمتر اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در این خصوص به بزرگترها برمی گردد که باید برای ازدواج ها آسان تر بگیرند و سن ازدواج جوان ها کاهش پیدا کند.

مخبر پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که در دوران دفاع مقدس چگونه کشور ما را حتی از سیم خاردار محروم می کردند و می گفتند استفاده نظامی دارد گفت: در میان این همه تحریم امکانات جلوگیری از بارداری را رایگان به کشور ما می دادند و این از برنامه جدی آن ها برای کاهش نسل کشور ما خبر می دهد.

وقتی رهبر عذر خواهی کرد و سپر مسئولان آن وقت شد

هدایت خواه با اشاره به این که رهبری در خصوص بحث برنامه کنترل جمعیت و کاهش نسل از خداوند استغفار خواستند و گفتند اشتباه کردیم گفت: ابعاد اهمیت این موضوع تا این حد است که رهبری بابت این موضوع استغفار کردند و امروز وظیفه همه ما این است در خصوص این خطر کار کنیم.

وی ادامه داد: رهبری آمدند و با بیان اشتباه در این زمینه، خود را سپر مسئولانی کردند که حاضر نشدند درباره اقدامات خود در خصوص کاهش نسل عذرخواهی کنند و اشتباه خود را بپذیرند.

 

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت