نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. اسفند 1392 - 15:01
به گفته مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، با موافقت هیئت دولت با ثابت ماندن تعرفه واردات کتاب، مشکل ورود کتاب‌های خارجی در آستانه این نمایشگاه حل شد و نمایندگان ناشران خارجی می‌توانند نسبت به ترخیص کتاب‌هایشان در گمرکات کشور اقدام کنند.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از مهر،علیرضا ربانی مدیرمسئول انجمن ناشران بین‌الملل ایرانیان و مدیر بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، از آغاز ثبت نام ناشران این بخش از فردا (5 اسفند) خبر داد و گفت: موزعین کتب خارجی در ایران و نمایندگان ناشران خارجی می‌توانند با مراجعه هم به سایت اصلی نمایشگاه و هم سایت انجمن ناشران بین‌الملل، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

در عین حال به گفته وی امسال ضوابط جدیدی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران تدوین شده است که از آن جمله مصوبه شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه برای محاسبه اجاره غرفه این بخش (ارزی) به صورت ریالی و مشابه بخش ناشران داخلی است.

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران همچنین با بیان اینکه ورود کتاب‌های ناشران خارجی عملاً آغاز شده است، درباره نحوه ترخیص آنها در گمرکات کشور و انتقالشان به محل نمایشگاه نیز گفت: محموله‌هایی از قبل آماده‌سازی و به گمرک منتقل شده بود، محموله‌هایی هم در گمرک است و محوله‌هایی هم در حال ارسال به مقصد است. پیش بینی می‌شود تا آخر امسال همه محموله‌های خارجی کتاب که قرار است در این نمایشگاه عرضه شود، به کشور ارسال شود.

ربانی درباره ساز و کار حل مشکلاتی نیز که چندی پیش به سبب تغییر اولویت واردات کتاب به وجود آمده بود، تاکید کرد: طبق قانون کلیه کالاهای اولویت 10 که کتاب هم جزو آنهاست، با ارز غیرمبادله‌ای و به صورت ثبت سفارش و با پرداخت دو برابر سود بازرگانی می‌توانند وارد کشور شوند اما در مورد کتاب، به خاطر فراوانی این کالا، اولاً ثبت سفارش آن امکانپذیر نیست و دوماً چون سود بازرگانی آن صفر بود، تعرفه‌اش که 5 درصد بود، تغییر نکرد. لذا این مشکل به این ترتیبب و با مصوبه جدید هیئت دولت حل شد و کتاب‌ها در گمرک قابل ترخیص است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره محل استقرار بخش بین‌المللی نمایشگاه آتی کتاب تهران گفت: جانمایی بخش خارجی تقریباً مشابه نمایشگاه بیست و پنجم است؛ بخش کشورها و بازار جهانی در طبقه دوم شبستان و بخش ناشران خارجی هم اعم از کتاب‌ها عربی و کتاب‌های لاتین در سازه‌های موقت و در محیط مصلی برپا خواهد شد.

ربانی اضافه کرد: قرار است در بازار جهانی برای اولین بار کتاب‌هایی که از طرف ناشران خارجی قابل عرضه در ایران است و می‌توان رایت آنها را برای ترجمه به ناشران ایرانی واگذار کرد، انتخاب و در نمایشگاه عرضه شود. به این ترتیب ناشران ایرانی این فرصت را خواهند یافت که در همان محیط نمایشگاه کتاب‌های مورد نظرشان را برای ترجمه انتخاب و رایت آنها را خریداری کنند. ما تلاش می‌کنیم کتاب‌‌هایی انتخاب شود که هم آثار بسیار پرفروشی در سطح جهانی باشند، هم برنده جوایز معتبر خارجی شده باشند و هم اینکه محتوای آنها از نظر فرهنگی و اجتماعی سازگار با شرایط کشور ما باشد.

مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران همچنین از برنامه‌ریزی برای دعوت از تعدادی از ناشران مسلمان خارجی و نیز برخی ناشران معتبر اروپایی برای حضور در نمایشگاه بیست و هفتم که اردیبهشت 93 در مصلای تهران برپا می‌شود، خبر داد.

 

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت