نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. اسفند 1392 - 13:36
سند توسعه اشتغال کهگیلویه و بویراحمد نشان داد که این سند تنها برای مجریان خود شغل ایجاد کرده و نمی تواند مرهمی بر زخم صدرنشینی این استان در جدول بیکاری باشد.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از مهر، نشست شورای برنامه ریزی استان با دستور کار بررسی سند تدوین شده اشتغال و سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد صحنه ای بود تا در آن سمبل کار، سهل انگاری های برخی مسئولین و البته محرومیت این استان به نمایش گذاشته شود.

طرح تدوین سند توسعه اشتغال استانها در دولت قبل و توسط وزارت کار و امور اجتماعی سابق کلید خورد و قرار بود به استانها ابلاغ شود تا در سند آمایش سرزمینی استانها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته مسئولین وزارت کار و امور اجتماعی در آن زمان، در این سند زمینه های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و خدمات همه استانها و مزایای نسبی سرمایه گذاری در تمام بخشها و زیربخشها شناسایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است تا استانها بتوانند مسیر توسعه اشتغال خود را به خوبی پیدا کنند.

تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد هم در سال 89 از سوی استاندار وقت به یک شرکت خارج از استان واگذار شد تا سند توسعه فرابخشی اشتغال استان سطح مطلوب سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی و حتی خدمات را مشخص کرده و قدرت برنامه‌ریزی را چند برابر ‌کند.

قرار بود سند اشتغال استان در هفت بخش شامل مطالبات جمعیت و اشتغال استان، تحلیل رشد اقتصادی، سنجش محیط کسب، بررسی طرح‌های در دست اجرا، تهیه اسناد دانشگاهی و توسعه اشتغال، تعیین سند توسعه تنظیم و سامانه اطلاع رسانی هم برای آن ایجاد شود.

رونمایی از سندی که کپی بود

با این حال پس از 3.5 سال از آن روز سند تدوین شده اشتغال کهگیلویه و بویراحمد در نشست شامگاه شنبه شورای برنامه ریزی استان رونمایی شد تا پس از این سالها معلوم شود که این سند تنها کپی از سند توسعه اشتغال یکی از استانهای شمال غربی است و دردی از معضل بیکاری استان دوا نمی کند.

سندی که علاوه بر اطلاعات غلط و آمارهای نادرست، حتی نام استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در سطور آن قابل مشاهده است.

این در حالی است که 250میلیون تومان اعتبار برای تدوین این طرح درنظر گرفته شده و 70 درصد این مبلغ نیز پرداخت شده است.  

این سند مشکلی از استان را حل نمی کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با انتقاد از این سند گفت: سند توسعه اشتغال و سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد مشکلی از استان را حل نمی کند.

سید موسی خادمی افزود: ناظر این سند، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و شورای برنامه ریزی استان این سند را قبول ندارند و باید به وزارت کار اطلاع داده شود تا در این زمینه تصمیم گیری کند.

وی بیان کرد: به نظر می رسد بسیاری از آمارهای موجود در این طرح بدون هیچ گونه کارکارشناسی و بازدید میدانی از مناطق مختلف استان تهیه شده و افق روشنی را برای توسعه این استان ارایه نمی دهد.

خادمی بیان داشت: در این طرح دانشی برای توسعه استان مشاهده نکردیم و تنها یک مشت آمار بود که ارائه شد در حالیکه این سند باید به مدیران استانی خط دهد.

وی ناظر طرح را موظف کرد تا نواقصات و ایرادهای این طرح را با هماهنگی شورای برنامه ریزی استانداری و برخی ازمدیران اجرایی و متولیان امور اقتصادی استان تهیه و به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارسال کند.

آمارها با واقعیت استان تطابق ندارد

ناظر طرح سند توسعه اشتغال کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: بر اساس بررسی های انجام شده آمارها و اطلاعات موجود در این طرح با واقعیت ها و ظرفیت های موجود استان تطابق ندارد.

سید احسان عسکری افزود: مجریان و مشاوران این طرح میزان آمار جمعیتی استان را نسبت به کشور 3.5 درصد اعلام کرده اند در حالی که تنها یک درصد جمعیت کشور در کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد.

وی بیان کرد: در این طرح میزان اشتغال و تعداد طرح های اشتغالزایی نا صحیح و بر خلاف واقعیت ها بوده است.


عسکری تصریح کرد: بسیاری از آمارها و اطلاعات موجود در این طرح ساختگی وغیرواقعی است.

سند توسعه اشتغال استان توجیه اقتصادی ندارد

معاون برنامه ریزی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: طرح موجود غیرکارشناسی و بدون مطالعات جامع از ظرفیتها، توانمندی ها و آینده نگری مناسب تهیه و تدوین شده است.

علی حسن نوروزی افزود: در این طرح میزان اشتغال مورد نیاز استان تا پایان برنامه پنجم توسعه و تا سال 94 افزون بر 46 هزار نفر اعلام شده در حالی که راهکارمناسبی برای عملیاتی کردن این میزان اشتغال ارایه نشده است.

وی افزود: مجریان و مشاوران این طرح میزان اعتبار مورد نیاز برای ایجاد این میزان اشتغال را نیز افزون بر چهار هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرده اند که به هیچ وجه این مبلغ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد.

نوروزی اظهار داشت: با توجه به محاسبات و نظریه های مشاوران این طرح به ازای ایجاد هر شغل در استان مبلغ 120 میلیون تومان پیش بینی شده است که منطقی، فنی و اقتصادی به نظر نمی رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، سالهاست که جوانان کهگیلویه و بویراحمد از درد بیکاری رنج می برند و برای پیدا کردن شغل آبرومندی هر روز به مسئولین استان نامه نگاری می کنند آن هم در استانی که نام محرومیت را با خود به یدک می کشد و در بخش صنعت و کشاورزی و .. می لنگد.

با این حال چشم انتظاری سند توسعه اشتغال استان هم فایده ای نداشت زیرا این سند نه تنها نشان داد که نمی تواند دردی از جوانان بیکار را درمان کند بلکه عدم مطالعات دقیق و کاربردی در تدوین آن، نمکی بر زخمهای بیکاران منتظر بود.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت