نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. بهمن 1392 - 22:21
این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که باید ابعاد مختلف مذاکرات هسته ای مشخص شود، تصریح کرد:آگاهی مردم در خصوص موضوع مذاکرات هسته ای حق آن ها است.

به گزارش آفتاب جنوب ،دانا،به نقل از قم فردا،رضا سراج شامگاه دیشب در جمع دانشجویان دانشگاه قم که در سالن اندیشه این دانشگاه برگزار گردید، با اشاره به دو عنصر مهم آگاهی و بیداری، اظهار داشت: وجود بصیرت و آگاهی در جامعه لازم و ضروری است و در همین زمینه باید تلاش جدی برای آگاهی مردم در موضوع مذاکرات  ژنو انجام شود.
وی ادامه داد: این آگاهی بخشی نباید معطوف به مذاکرات ژنو باشد بلکه باید یک دایره وسیعی از آگاهی بخشی و بیداری بخشی صورت پذیرد.
رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به واژه قدرت هوشمند در ادبیات استراتژیک، افزود: قدرت هوشمند از سه ضلع قدرت نرم، قدرت سخت و قدرت اقتصادی و فناوری تشکیل شده است که هر کشوری این سه ضلع قدرت هوشمند را در اختیار داشته باشد به یک کشور قدرت جهانی تبدیل می شود.
وی ابراز داشت: وقتی یک کشور به قدرت هوشمند و قدرت جهانی تبدیل شد می تواند بر اساس میزان تاثیرگذاری بر مناسبات بین المللی در دنیا عمق استراتژی خود را توسعه دهد یعنی بلوک سازی انجام دهد.
سراج به این نکته مهم که ایران اسلامی در گام های آخر تبدیل شدن به قدرت هوشمند می باشد و در چند سال آینده تبدیل به یک قدرت هوشمند در دنیا خواهد شد اشاره کرد و افزود: این نکته ارزیابی خود آمریکا از تحولات اخیر ایران می باشد که ایران در عصر جدید یک قدرت نوظهور خواهد بود.
وی به شاخصه های سنجش قدرت هوشمند اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بارزترین شاخصه ای قدرت سخت این است که کشوری بتواند به قدرت بازدارندگی برسد که ایران به این قدرت دست یافته است و این را بارها در برخورد با دشمنان نشان داده است.
سراج ادامه داد: از شاخصه های قدرت نرم می توان به گفتمان ساز، الهام بخش و مقاومت آفرین بودن اشاره کرد و همچنین منابع زیرزمینی، انرژی تا قدرت فناوری از شاخصه های قدرت اقتصاد و فناوری می باشد که ایران در همه این موارد به افتخاراتی دست یافته است.
وی به افتخارت ایران در دنیا اشاره کرد و عنوان داشت: در بعضی از بخش ها علمی ایران توانسته انحصاری بودن را از بین ببرد؛ ایران در قسمت نانو رتبه نهم دنیا و حوزه موشکی جزء هشت کشور دنیا می باشد؛ایران جزء سه کشور دنیا در دارا بودن سکوی پرتاب سیلویی می باشد؛ ایران در سایبری قدرت پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است؛در کشت سلول های بنیادی رتبه دوم دنیا قرار داریم و ایران در چرخه کامل سوخت هسته ای جزء هشت کشور برتر دنیا قرار داریم .
کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه اظهار داشت: ایران در مسیر پیشرفت، شتاب تندی دارد که به همین دلیل نظام سلطه نمی خواهد شاهد شکوفا شدن این نظام نوظهور باشد و با تحمیل کردن  این تحریم ها و بالابردن فشار تحریم در صدد از بین بردن ارادئه ملی و عزم ملی مردم هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سخنان رهبری اشاره کرد و افزود: انتظار رهبری ازما این است که با مردم در تعامل باشیم تا آگاهی به مردم بدهیم و آنها را آگاه سازیم.
سراج ضمن اشاره به هدف دشمنان،ابراز داشت: دشمنان به دنبال این هستند که ایران کدخدا پذیر شود که با این کار امنیت ایران به خطر می افتد یعنی ایران قدرت نرم خود را از دست بدهد.
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران کداخداپذیر نیست ، عنوان داشت: باید از این شرایط عبور کنیم و عبور از این شرایط نیازمند عزم گسترده و جدی می باشد که این عزم هم نیازمند آگاهی سازی می باشد.
سراج در بخش دیگری از سخنان خود به نرمش قهرمانانه اشاره کرد و اضافه کرد: وقتی کشور در یک شوک قرار داشت حضرت آقا نرمش قهرمانانه را مثال زدند که نتیجه آن شد 22 بهمن ماه؛ رهبری دشمنان را وادار کرد که رفتار مورد انتظار ایران را انجام دهند و دلیل آن این است که ایشان دشمن را بخوبی می شناسند و می دانند کجا اشتباه می کند و ملت ایران نیاز داشتند که بدانند آمریکا قابل اعتماد نیست.
وی به سناریوهای آینده اشاره کرد و گفت:برای آینده 3 سناریو وجود دارد که اولین سناریو این است که آمریکایی ها در چارچوب جنگ ادراکی فشار تحریم ها را زیاد کند که به خواسته های آنها تن دهیم و دومین هر دو طرف به همه گفته های خود عمل کنند و سناریوی  سوم این که یکی و یا هر دو طرف میز مذاکره را ترک کنند.
سراج ادامه داد: سناریوی اول بیشتر قابل تحقق است و منطقی تر از نظر باور می باشد به این دلیل که به گفته های خود عمل نکردند و یکسری تحریم های جدید هم بر این تحمیل کردند.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها