نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. بهمن 1392 - 22:53
رئیس رسانه ملی درباره شائبه توهین به اقوام لر در سریال «سرزمین کهن» گفت: ایجاد کوچکترین بدبینی و بی اعتمادی عزیزان لر نسبت به فرزندان پر تلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از فارس،به دنبال ارسال گزارش توضیحی کارگردان، تهیه کننده، مدیر گروه فیلم و سریال و ناظران مجموعه تلویزیونی سرزمین کهن به معاونت سیما درباره برخی ابهامات پیش آمده در زمینه این سریال، رییس رسانه ملی نکاتی را خطاب به معاونت سیما منتشر کرد.

در نامه عزت الله ضرغامی به علی دارابی آمده است:

جناب آقای دارابی

معاون محترم سیما

با سلام

توضیحات ارائه شده توسط جنابعالی ملاحظه شد، ‌همانگونه که گفته شده و انتظار داریم، سریال تاریخی « سرزمین کهن » مجموعه ای تاثیر گذار برای روشنگری و به تصویر کشیدن تاریخ انقلاب اسلامی است که حقانیت و اصالت انقلاب و ارزش های آن به ویژه مبارزات حق طلبانه و شجاعانه مردم و اقوام مختلف ایرانی در آن روایت می شود .

به رغم شروع مناسب این مجموعه، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است و تولد «قهرمان فیلم» ،متاسفانه برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری با قوم بختیاری در بعضی دیالوگ ها، ظرفیت برداشت های متفاوت از این نام خاص را به وجود آورده و موجب نگرانی و انتقاد هموطنان عزیز بختیاری ما شده است.

توجه به این نگرانی امری ضروری است. باید اطلاع رسانی تصویری در مورد حوادث قسمت های آینده سریال درباره شخصیت قهرمان سریال که یک بختیاری اصیل است در دستور کار شبکه قرار گیرد.

ضمنا در برنامه های تحلیل هفتگی این سریال، با دعوت از کارشناسان ذی ربط به ویژه در حوزه تاریخ پر افتخار قوم بختیاری ، مردم کشورمان را با فداکاری و سلحشوری های آنان بیشتر آشنا کنید .

مردم شریف بختیاری ، انقلابی و شهید داده اند و در طول تاریخ به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، هرگز دشمنان ملت به ویژه انگلیسی های تفرقه افکن نتوانسته اند کوچکترین واگرایی بین آنان و اسلام و ایران عزیز ایجاد کنند.

ایجاد کوچکترین بدبینی و بی اعتمادی این عزیزان نسبت به فرزندان پر تلاش و خدمتگزارشان در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.

سید عزت الله ضرغامی

همچنین در نامه مشترک کارگردان، تهیه کننده، مشاور سریال سرزمین کهن و همچنین مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما به معاون سیمای رسانه ملی نیز آمده است:

برادر گرامی جناب آقای دارابی

معاون محترم سیما

سلام علیکم؛ با احترام؛ پیرو مسائل پیش آمده درخصوص قسمت های پخش شده از مجموعه سرزمین کهن توضیحات ذیل را به استحضار می رساند:

مجموعه سرزمین کهن روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور 1320 تا بهمن 1357 به تصویر می کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی بنام رهی به تصویر کشیده اند که در خانواده ای با اصالت و از پدری متدین (حمید رضا بختیاری) که در روستا به ملارضا و آقاملا مشهور است متولد می شود و در بدو طفولیت در بمباران های نیروهای اشغالگر انگلیسی پدرش به شهادت می رسد. از آن پس رهی در کشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می کند.

دیالوگ های شخصیت های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش ها در حوادث دهه 20 شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت الله کاشانی، دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است.

در واقع رهی بختیاری نماد جوانی غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملاحمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سویی دیگر عشق به ایران را در دل می پرورد و در آخر در خانواده ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش آفرینی می کند.

بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکارناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است.

بی تردید دست اندرکاران این سریال به هیچ وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچکترین بی احترامی به ساحت مردم شریف و پر افتخار بختیاری را نداشته اند. مشاهده قسمت های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود. با این وجود چنانچه پخش قسمت های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است،‌ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می کنیم.

توفیقات روزافزونتان را از خداوند منان خواستاریم.

محمودرضا تخشید مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه _ محمد مسعود تهیه کننده سریال _ کمال تبریزی کارگردان سریال و عباس سلیمی نمین مشاور تاریخی پروژه.

 

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها