نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. بهمن 1392 - 19:22
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تلف شدن دام ها در چند روستای شهرستان باشت به دلیل شرایط بد و مشکلات مدیریتی در نگهداری این دام ها بوده است.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از صبح زاگرس،در پی انتشار خبری مبنی بر «تلف شدن صدها دام بر اثر بیماری ناشناخته در شهرستان باشت» {اینجا}، محسن صادقی در گفتگو با این پایگاه خبری در موردعلت مرگ این دام ها  اظهار داشت: طی بررسی های به عمل آمده از سوی کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان باشت و مرکز استان، مشکل مدیریتی و عدم نگهداری صحیح از دام ها علت تلف شدن آن ها گزارش شده است.

وی افزود: به دلیل قرار گرفتن روستاهای کوهسرک و درک لار در منطقه کوهستانی، نزولات آسمانی در این منطقه زیاد بوده و به علت مرطوب بودن محل نگهداری این دام ها، برخی از آن ها به عفونت ریه و در نتیجه اسهال مبتلا شدند که همین عامل باعث تلف شدن این دام ها شده است.

صادقی علت تلف شدن بزغاله ها را نیز مصرف زیاد شیر و عدم هضم آن اعلام کرد و گفت: به دلیل وجود سرما و محصور بودن آن ها، امکان هضم شیر برای بزغاله وجود نداشته و وجود شیر زیاد در معده آن ها باعث تلف شدنشان شده است.

وی بیان داشت: در بررسی های انجام شده در مورد علت تلف شدن این دام ها در روستاهای برمامیون، تلچگاه، کوهسرک و درک لار، چهار عامل کمبود ویتامین E و سلنیوم، اسهال بره و بزغاله ها، عفونت ریه و مصرف بالای شیر مشهود بود.

مدیرکل دامپزشکی استان  در مورد شایعه تب برفکی نیز عنوان داشت: کارشناسان دامپزشکی ابتدا احتمال بیماری تب برفکی دادند که با کالبد شکافی لاشه این دام ها احتمال شیوع بیماری تب برفکی رد و مشکلات مدیریتی در نگهداری آن ها تشخیص داده شد.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها