نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. بهمن 1392 - 22:45
کارشناس آموزش سلامت مرکز شهید علیزاده گچساران گفت: بیش از 4 هزار آزمایش پاپ‌ اسمیر در گچساران انجام شد.

به گزارش آفتاب جنوب ،سولماز چراغی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: در حال حاضر سرطان رحم در رتبه نهم سرطان‌های منجر به مرگ زنان قرار دارد که این امر نشان از اهمیت تست و آزمایش پاپ اسمیر برای زنان دارد.

وی آزمایش پاپ‌ اسمیر را بهترین راهکار شناسایی عوارض پیش سرطانی که به سرطان گردن رحم منتهی است، دانست و افزود: سرطان دهانه رحم بدون علائم بوده اما سلول‌های بدخیم و مهاجم آن سال‌ها را در مرحله پیش‌سرطانی فعال هستند.

چراغی تصریح کرد: تغییرات سلولی در اثر ورود ویروس عامل بیماری از حدود 10 سال پیش از بروز سلول‌های غیر طبیعی شروع می‌شود؛ در صورتی که زنان یک‌بار ازدواج کرده 20 تا 65 ساله هر سال به مدت 3 سال متوالی این تست را انجام داده و در صورت طبیعی بودن، هر 3 سال یکبار آن را تکرار کنند.

این کارشناس مسائل بهداشتی مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران یادآور شد: این سرطان پیش از ورود به مرحله مهاجم مشکل، تشخیص داده می‌شود که می‌توان آن را درمان کرد.

چراغی ادامه داد: با توجه به اهمیت این تست از ابتدای سال تاکنون 4 هزار و 613 مورد آزمایش انجام گرفته است که از این تعداد افزون بر 3 ‌هزار و 175 مورد در مراکز شهری و یک ‌هزار و 438 مورد نیز در مراکز روستایی انجام شده است.

چراغی اظهار داشت: در سال 91 نیز تعداد 5 ‌هزار و 950 مورد آزمایش پاپ‌ اسمیر در گچساران انجام گرفته که از این تعداد 4 هزار و 20 مورد در مراکز شهری و یک ‌هزار و 930 مورد نیز در مراکز روستایی صورت گرفته است.

 انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت