نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. بهمن 1392 - 18:19
مدیرگروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مرگ در اثر سرطان، سومین عامل مرگ ومیر در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از مهر،ظفر پریسای پیش از ظهر دوشنبه در کارگاه تخصصی مبارزه با سرطان افزود: در سال گذشته 11درصد مرگ و میرها در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر سرطان بوده است.

وی با بیان اینکه سرطان جان 30 هزار ایرانی را در سال می گیرد، اظهار داشت: میزان ابتلا به این بیماری در استان افزایش یافته است.

سرطان معده بیشترین مبتلایان را دارد

پریسایی تصریح کرد: سرطان معده در استان در راس دیگر سرطانها قرار دارد و در طی سال جاری 88نفر در اثر سرطان معده جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به افزایش ابتلا به سرطان در جامعه بیان داشت: در سال جاری  38 نفر در اثر ابتلا به سرطان خون، 35نفر سرطان ریه و 27 نفر  بر اثر سرطان کبد جان خود را از دست داده اند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه سالانه نیمی از مبتلایان به سرطان، جان خود را از دست می دهند، گفت: ابتلا به سرطان در 20 سال آینده افزایش یافته و سرطان و مسائل مرتبط با آن از دغدغه های اصلی شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت است.

رژیم غذایی نامناسب علت اصلی سرطان

مدیرگروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص عواملی که در  شیوع سرطان نقش به سزایی دارند، گفت: رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده ها ازجمله عواملی هستند که در شیوع سرطان، نقش بسزایی دارند.

پریسای افزود: برنامه  کنترل سرطان چهار پایه اساسی دارد و مهمترین پایه کنترل سرطان،  آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی مردم برای تغییر سبک زندگی، کاهش عوامل خطر محیطی و پرهیز از مصرف دخانیات است.

سرطان قابل پیشگیری است

وی  با تاکید بر اینکه مردم باید علائم سرطان را بشناسند، عنوان کرد: افراد وجود هرگونه توده در سینه را  باید جدی گرفته و در صورت  مشاهده حالت غیر طبیعی در سرماخوردگی، لاغری بی دلیل، خونریزی دستگاه گوارش، خال هایی که مرتب دچار خونریزی می شوند و یا ورم  مرتب و بی دلیل شکم، فورا به پزشک مراجعه کنند.

مدیر گروه بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی تصریح کرد: وظیفه اصلی رسانه، اطلاع رسانی در مورد پیشگیری از سرطان و از بین بردن ترس مردم در مورد این بیماری است.

پریسایی افزود: مردم باید بدانند که سرطان در اکثر موارد قابل درمان است، اگر هم درمان پذیر نبود به راحتی می توان قبل از وقوع از بروز آن پیشگیری کرد.

 

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها