نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. دى 1392 - 22:20
از احداث زیرگذری که قرار بود یک ساله افتتاح شود و مرهمی بر زخمهای توسعه نیافتگی شهر گچساران باشد، سه سال می گذرد و حالا این پروژه خود زخمی بر تن شهری شده که خاکش هم بوی نفت می دهد.

به گزارش آفتاب جنوب ، به نقل از مهر،صبح یک روز زمستانی در دی ماه 89 بود که مسئولین وقت این شهر تصمیم گرفتند دست به کاری بزرگ بزنند و در وسط شهر گچساران زیرگذری یک هزار و 300 متری احداث کنند تا شهرشان رنگ و بویی از شهرهای آباد و مدرن کشور داشته باشد. شهری که به رغم اینکه نفت پارو می کند اما نشانی از شهریت ندارد و بیشتر به یک شهر جنگ زده می ماند تا بام نفتی ایران.

همه چیز برای تحقق آرزوی مسئولین فراهم بود. آن روزها نفت با قیمت خوبی به فروش می رفت و کیسه ها پر بود. شرکت نفت گچساران هم برای اینکه ثابت کند که سهم گچسارانیها از 20درصد تولید نفت و گاز کشور تنها دود سیاه چاههای نفتی و بیماریهای تنفسی نیست، اعتبار پروژه را تقبل کرد.

براین اساس عملیات طرح احداث زیرگذر گچساران با بیش از یک هزار و300متر طول و عرض 20 متر و اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب کشوردر دی ماه سال 89 کلنگ زنی شد.

اما از همان روزهای اول این پروژه مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرد. مخالفان احداث این پروژه شهری، عدم تطابق با طرح های جامع شهر، عدم کارایی لازم، کم عرض بودن خیابان، عدم کارشناسی طرح و ... را دلایل مخالفت خود با این پروژه اعلام کردند و بر عکس موافقان می گفتند این طرح مشکلات ترافیکی گچساران را حل می کند و بزرگترین پروژه شهری تاریخ این شهر است.

با این حال مردم گچساران خوشحال بودند که شهرشان پس از سالها همچون شهرهای بزرگ کشور صاحب یک پروژه بزرگ عمران شهری خواهد شد و چون نگینی در میان شهرهای نفت خیز جنوب خواهد درخشید.

اما هرچه از زمان اجرای پروژه گذشت امید آنها ناامیدتر شد و رویایشان رنگ باخت تاجایی که حالا آروز می کنند کاش هرگز چنین پروژه ای در شهرشان اجرا نمی شد.

زیرگذر گچساران در خم کوچه اول

هنوز مدتی از آغاز پروژه نگذشته بود که اولین مشکل رخ نشان داد تا چند ماهی احداث زیرگذر را به محاق ببرد و به تعطیلی بکشاند.

بی توجهی مسئولان وقت در زمینه گرفتن استعلام های این پروژه از شرکتهای خدمات رسان موجب تداخل آن با شبکه های اصلی برق، آب، گاز و مخابرات شد و این اولین مانع بر سر احداث زیرگذر بود.

بیل ها و لودرهایی که تنها فکر می کردند با کندن زمین زیرگذر ایجاد می شود طولی نکشید که به فیبر نوری مخابرات برخوردند که درست از وسط پروژه می گذشت اما مخابرات به دلیل کمبود اعتبار از جابجایی آن شانه خالی می کرد تا نزدیک به یکسال این پروژه هیچ تکانی نخورد و تنها از آن گودالی عمیق و تلنباری خاک بماند.

اما پس از کش و قوسهای فراوان و دستور استاندار وقت، فیبر نوری در تیرماه سال گذشته جابجا شد اما پس از آن تازه نوبت به ریزش های اطراف زیرگذر رسید تا جان مسئولان و مردم را به لبشان برساند.

اشتباه محاسباتی در پروژه

اما این آخرین مشکل زیرگذر گچساران نبود و تازه پس از همه این ها یک اشتباه محاسباتی که نشان دهنده مطالعات ضعیف این پروژه است همه چیز را دوباره به هم ریخت.

در مطالعات ژئوفیزیک و میکانیک خاک پروژه پیش بینی شده بود که در عمق هشت متری به آبهای زیرزمینی برخورد خواهند کرد اما در عمل درعمق 3.5 متری با آب مواجه شدند و حالا چشمه ای آب در دل زیرگذر می جوشد تا برخی طنازان پیشنهاد دهند که زیر گذر را یا پر از آب کنند تا دریاچه ای شود و یا پر از خاک کنند تا دیگر نامی از آن نماند.

یک شهروند گچسارانی به خبرنگار مهر می گوید: شهر گچساران بیش از آن که رشدی عرضی داشته باشد رشد طولی داشته و خیابانی که در ان زیرگذر ایجاد شده تنها خیابانی است که ابتدای شهر را به انتهای آن وصل می کند.

محمد شهابی می افزاید: این خیابان روزانه ترافیک بالایی دارد و روزی که احداث این زیر گذر آغاز شد همه خوشحال بودند که ترافیک شهر گچساران کاهش چشمگیری می یابد.

وی بیان می کند: اما این پروژه نه تنها این مشکل را کاهش نداد بلکه تاخیر در اتمام آن طی سه سال گذشته موجب بروز مشکلات فراوان در تردد در این شهر شده است.

پروژه ای که سه استاندار را تجربه کرد

پیمانکار این پروژه هم به مهر می گوید: در طول احداث این پروژه سه استاندار عوض شده اما مشکلات همچنان باقی است.

نصرالله خادمی در خصوص این پروژه می افزاید: در فروردین سال 90 که به طور رسمی استارت شروع به کار پروژه را زدیم بعد از گذشت ۱۰ روز به فیبر نوری و لوله های گاز برخورد کردیم که شهردار وقت تعهد کرده بود موانع را بردارد.

وی ادامه می دهد: 17 ماه طول کشید تا این مشکلات رفع شد و کار را دوباره در مردادماه 91 ادامه دادیم و تا امروز نیز مشغول به کار هستیم.

وی مشکلات نقدینگی و کبود اعتبار را از دیگر مشکلات این پروژه عنوان می کند و می گوید: با این حال هیچگاه این پروژه به خاطر کمبود اعتبار تعطیل نشد و نباید تمام تقصیرات را به گردن پیمانکار انداخت.

خادمی همچنین از انجام زهکشی برای خروج آبهای زیرزمینی از درون زیرگذر خبر می دهد و می گوید: بارندگیهای اخیر تا حدودی کار را برای ما مشکل کرده است.

وعده هایی که وفا نشدند

به گزارش خبرنگار مهر، آنقدر مسئولین در خصوص زمان بهره برداری از این پروژه وعده دادند و یکی وفا نکردند که دیگر هیچ کسی منتظر افتتاح این پروژه نیست و زیرگذر به کابوسی برای شهروندان گچسارانی بدل شده است.

یک شهروند گچسارانی به خبرنگار مهر می گوید: در اصفهان و شیراز یک پروژه امروز آغاز می شود و چند روز به بعد به پایان می رسد اما در گچساران پروژه ای آنقدر به طول می انجامد تا به یک اثر تاریخی تبدیل شود.

میلاد خورشیدی می افزاید: این قدر مسئولان در طی سه سال گذشته  برای افتتاح این زیرگذر امروز و فردا کردند که دیگر همه خسته شده اند.

همه چیز را به مردم می گویم

شاید همین دغدغه های بی شمار مردمی بوده که بارها صدای "غلامرضا تاجگردون" نماینده مردم گچساران و باشت را بلند کرده و گفته است که "اگر پروژه زیرگذر در موعد مقرر که مسئولین مربوطه وعده داده اند به پایان نرسد همه چیز را به مردم می گوید."

تاجگردون همچنین از شورای شورای تامین شهرستان خواسته این پروژه را به عنوان یک پروژه امنیتی بداند و با کاهلین برخورد جدی کند.

اما حالا چشم ها به دولت تدبیر و امید است تا بی تدبیریهای گذشته را جبران کند و گره از کارفروبسته این پروژه بگشاید و امید به داشتن شهری آباد و زیبا را به گچسارانیها ارزانی کند.

عملیات احداث شبانه روزی شد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار مهر می گوید: در پروژه زیرگذر گچساران، تامین اعتبار، انتخاب پیمانکار و دستگاه نظارت ان خارج از استان است و این استان تنها بهره بردار است.

پژمان نیک اقبال می افزاید: با توجه به مشکلاتی که پیش آمده و موجب طولانی شدن زمان بهره برداری آن شده و از طرفی رکودی که در سال جاری براین پروژه حاکم گردید، موجب ورود استان به این پروژه شد.

وی با بیان اینکه چندین جلسه با حضور مسئولین در این زمینه برگزار شده است، ادامه می دهد: پیمانکار با مشکلات مالی مواجه بود که تا اندازه ای رفع شد.

وی همچنین می گوید: پیش بینی کارشناسان در رسیدن به آبهای زیر زمینی غلط از آب در آمد و برخلاف نظر آنها که در هشت متری به آب می رسند، در سه متری رسیدند و الان آب زیادی در کف زیرگذر جمع شده و کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی می افزاید: با این حال ظرف 20روز گذشته تا کنون پیمانکار با یک توان مضاعفی در حال کار است و همچنین کار در جبهه های جدیدی صورت می گیرد و عملیات احداث به صورت شبانه روزی انجام می شود.

نیک اقبال با بیان اینکه پیمانکار به شرکت نفت قول داده بود که این پروژه را تا 22 بهمن افتتاح کند، تصریح می کند: بعید می دانم که تا آن موقع این پروژه به بهره برداری برسد.

وی می افزاید: نماینده گچساران و باشت هم به جد پیگیر احداث این پروژه و عمل کردن پیمانکار و شرکت نفت به تعهدات خود است زیرا هرچه به طرف عید برویم مشکلات این پروژه زیاد خواهد شد.

مطالعات پروژه ضعیف بود

معاون استاندار بیان می کند: اگر هماهنگی هایی که در چند روز گذشته انجام شد در چند ماه گذشته انجام شده بود و تعطیلی هشت ماهه پروژه را نداشتیم خیلی زودتر به بهره برداری می رسید اما با تلاشهایی که پیمانکار اکنون دارد، سرعت کار قابل قبول است اما بعید می دانم با توجه به حجم کارها، در موعد مقرری که پیمانکار قول داده به بهره برداری برسد.

وی ادامه می دهد: به دلیل پیش بینی های اشتباه در تعیین سطح آبهای زیر زمینی، زهکشی کف زیر گذر به عنوان یک عملیات جدید انجام می شود که این خودش وقت گیر است. با این حال پیمانکار متعهد شده همزمان با این، کار روشنایی و ایجاد نرده محافظ را انجام دهد.

جمله ای که باید بر سر در زیرگذر نوشت

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه دیگر ساخت زیرگذر در شهرها، پروژه ای سنگین و زمان بر محسوب نمی شود. سالانه تعداد زیادی زیرگذر و روگذر در کمترین زمان در شهرهای کشور ساخته می شود.

مردم گچساران هم از مسئولینشان انتظاری بیشتر از مسئولان دیگر شهرهای کشور ندارند. آنها منتظر پایان هرچه سریعتر احداث این پروژه هستند که شهر را قفل کرده و به سرانجام هم نمی رسد.

با این حال این پروژه با همه دردسرهایش امروز و فردا تمام می شود ولی یک جمله را نه تنها نباید فراموش کرد بلکه باید آن را بر سر در زیرگذر نوشت و این همان جمله ای بود که استاندار سابق استان در خصوص این پروژه گفت که"هر پروژه ای که در آن کار مطالعاتی دقیقی صورت نگرفته باشد به روزگار زیرگذر گچساران دچار خواهد شد."

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها