نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. دى 1392 - 19:54
اهالی روستاها ی پایین دست سد که آب اراضی دیم آنها راسیراب کرده راضی اند و خوشحال،و اهالی بالادست سد که اراضی کشاورزی آنها به زیر آب فرو رفته و از رونق افتاده خیلی از این قضیه گلایه دارند.

به گزارش آفتاب جنوب ،

 

انسانها در طول حیات خویش در این کره ی خاکی اقدام به ابتکارات فراوانی زده اند و یکی از بزرگترین این ابتکارات، اقدام به ساخت سد (آب بند)و انحراف آب برای کشت و کار بوده و هست.ایرانیان قدیمی ترین سد دنیا را بنام خود ثبت نموده و از این سازه های بزرگ بهره برداری زیادی از جمله آبیاری اراضی کشاورزی و حرکت سنگ های آسیاب ها کرده است.

پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران نیروهای توانمند وارد این عرصه شده و اقدام به ساخت سازه های بزرگی که امروزه همه به عنوان سد می شناسیم، کرده اند. از نگاه فنی و مهندسی ساخت  این گونه پروژه ها، نیازمند دانش بالا و تکنولوژی پیشرفته است .از افتخارات نظام اسلامی ست که صفر تا صد این گونه پروژه های عظیم را مغزها و دست های جوانان برومند این سرزمین می سازد. امروز ایران عزیز ما با همت و تلاش جوانان سخت کوش و خلاق خود ، در ردیف ده کشور برتر سد ساز دنیا می باشد. سدهای عظیم کارون3 و کرخه از دستاوردهای سد سازی ایران بعد از انقلاب است.

از آنجایی که استان کهگیلویه و بویراحمد از استانهای دارای آب است و همواره با نزولات آسمانی برف و باران فراوان همراه بوده است. این استان دارای رودهای بسیاری زیادی ست که سرچشمه و شاخه های اصلی رودهای بزرگ کشور را شکل می دهند. از آنجایی که این رودخانه ها هرساله با طغیان خود خسارت های زیادی به اراضی کشاورزی ، منابع طبیعی و همچنین راه های استان وارد می کنند، اقدام  به ساخت سددر استان از اولویت دولتمردان بوده و بسته به نوع کاربری یک سد می تواند به برق آبی ،سد مخزنی جهت آب شرب و کشاورزی و یا هردو را داشته باشد.

ساخت سد کوثر بر روی رودخانه خیر آباد در گچساران با کاربری کشاورزی و آب شرب برای شهرستان های گچساران ،گناوه و دیلم و... می باشد.این گونه سدها با دریاچه ای که در پشت دهنه خود دارند می توانند منافع و خسارتهایی داشته باشند در طی این چند سالی که سد به بهره برداری رسید در بالا دست و پایین دست سد تغییر و تحولات بسیاری رخ داده است پایین دست سد با احداث کانالهای آبیاری از رونق بالایی برخوردار شده است .

اهالی و ساکنین روستاها و اراضی پایین دست سد که آب اراضی دیم آنها راسیراب کرده راضی اند و خوشحال، ولی اهالی بالادست سد که اراضی آنها اکثرا به زیر آب فرو رفته و از رونق و کشاورزی افتاده خیلی از این قضیه گلایه دارند(روستاهای آرو،شامبرکان،نازمکان،گبرستان،سرتیره،)و مجبور به مهاجرت به نقاط شهری و دیگر جاها شده اند. از آنجایی که دریاچه سد امکان ارتباط بین اراضی کشاورزان را نیز قطع کرده است لذا امکان کشت اینگونه اراضی که در سمت دیگر  سد کوثر قرار دارند بدلیل عدم وجود راه ارتباطی امکانپذیر نیست .

این خود مزید بر علت شده که رونق کشاورزی به کمترین حد ممکن برسد، در جایی دیگر دامداران امکان استفاده از مراتع آن سوی سد(بدلیل عدم وجود راه ارتباطی) را برای دام های خو د ندارندو هر ساله شاهد تلفات دامی و انسانی در اثر غرق شدن در دریاچه سد هستیم.

جا دارد  مسئولین اقدام به راهکارهای لازم جهت رونق هر چه بیشتر کشاورزی و دامداری روستاهای بالا دست سد کوثر جهت کاهش مهاجرت این روستاییان به شهرها نمایند.

 

یادداشت/علی فاضلی کارشناس کشاورزی

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها