نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. دى 1392 - 23:49
فرماندار گچساران گفت: وقف احسانی ست عاری از منت و حرکتی ارزشمند در جهت تحکیم و تثبیت روح همبستگی در میان افراد جامعه است.

به گزارش آفتاب جنوب ، محمد شفیعی در چهارمین همایش تجلیل از واقفین و فعالان برتر قرآنی که صبح دیروز (16دی ماه )در گچساران برگزار شد، اظهار کرد: وقف، نوعى كار خير و عملى خداپسندانه است که باید به عنوان یه فرهنگ ماندگار در بین افراد جامعه نهادینه گردد.

وی، افزود: سیاست دولت بر حمایت و ارزش گذاری بر اقدامات و فعالیت های واقفین و خیرین بزرگوار در عرصه های مختلف این سنت حسنه اسلامی است.

فرماندار گچساران با تاکید بر اینکه وقف، بایستی علنی شود و این حرکت ارزشمنددر بین افراد جامعه  تسریع پیدا کند، بیان داشت: وقف احسانی ست عاری از منت و حرکتی ارزشمند در جهت تحکیم و تثبیت روح همبستگی در میان افراد جامعه است.

این مقام مسئول،تصریح کرد:هر چنددر قرآن کریم به صراحت از کلمه ی وقف اشاره ای نشده،  اما در 500 آیه ازقرآن کریم به خیرات، برات و صدقات جاریه اشارات فراوانی شده است.

استفاده ی ابزاری از وقف در دوران پهلوی

شفیعی با بیان اینکه وقف در دوره های قبل از اسلام به صور و شکل های مختلف مرسوم بوده است، یادآور شد: وقف سنت حسنه اي است که از دير باز به اشکال گوناگون در تاريخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسيري روشن، منطقي و هدفدار مورد استفاده قرار داده است.

وی، اظهار کرد:در دوره طاغوت از اوقاف و وقف سوء استفادهای ابزاری شد ودولت پهلوی از زمین ها و مغازهای تجاری که واقفین و خیرین وقف می کردند سوء استفاده های شخصی و منفعتی زیادی نمودند.

فرماندار گچساران خاطر نشان شد:امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی روز به روز واقفین ما پا به صحنه می گذارند و نسبت به این سنت حسنه مردم پسند، اقدام می کنند.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه وقف یکی از نکات اشتراک بین مذاهب دین مبین اسلام است، بیان داشت: وقف از جمله اقداماتی ست که مشترک بین اهل سنت و شیعه است و  به عنوان یک اقدام مستحب مذهبی آنرا جایز می دانند.

به جوانان میدان داده شود

در ادامه فرماندار گچساران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مساجد در ترویج فرهنگ ناب اسلامی اشاره کرد و گفت: کانونهای فرهنگی مساجد با ایجاد برنامه های مختلف فرهنگی و معنوی نقش بسزایی در کاهش ناهنجاری ها در جامعه ایفا می کنند.

شفیعی ،تصریح کرد:بعد از انقلاب شاهد کش و قوس های فراوانی جهت روی آوری جوانان به مساجد بودیم ، بعد از 8 سال دفاع مقدس نیاز به سازندگی بود ومتاسفانه در آن دوران نگاه به مساجد،یک نگاه ابزاری شد.

وی، اظهار کرد:کانون های فرهنگی هنری مساجد سبب بهبود معضلات و ناهنجاری های اجتماعی  در جامعه می شوند و این نشان از نقش مهم و اساسی این کانون هاست.

فرماندار گچساران با اذعان به اینکه عدم هماهنگی بین ائمه جماعات،هیئت امنا و خادمین مساجد باعث دوری جستن جوانان از مساجد می گردد،تاکید کرد: قداست مساجد باید حفظ شود و به جوانان در برنامه های فرهنگی ، هنری و مذهبی میدان داده شود.

ائمه جماعات دیدبانان مذهبی هستند

این مقام مسئول، تصریح کرد:ائمه جماعات دیدبانان مذهبی برای هدایت صحیح افراد جامعه هستند و در حقیقت ائمه جماعات،هیئت امنا و خادمین مساجد، مثلثی برای رونق و گسترش معنوی مساجد هستند.

وی در ادامه، تاکید کرد:استفاده از جوانان در کنار اعضای هیئت امنا و پیشکسوتان این عرصه می تواند بازتاب خوبی در جذب جوانان به سمت مساجد داشته باشد.

شفیعی با اشاره به اینکه از فضا و محیط مساجد می توان بهترین استفاده را کرد، گفت: اکثر مساجد از وسعت خوبی برخوردار هستند و با برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و حتی ورزشی می توان جوانان بسیاری را به سوی مساجد ترغیب داد.

فرماندارگچساران، تاکید کرد:هیئت امنا و خادمین بقاع متبرکه باید همه ی  تلاش و کوشش خود در راستای تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی کشور را بکار گیرند.

وی یادآور شد:ان شاء الله در سال 93همایش ملی گنگره حضرت بی بی حکیمه سلام الله علیها  را خواهیم داشت و افتخار داریم که میزبان این حرم مطهر هستیم.

 در ادامه فرماندار گچساران از برگزارکنندکان این همایش و از عزیزانی که در راستای این سنت شریف و عظیم تلاشهای را در سطح استان و شهرستان انجام دادند تشکر و قدر دانی نمود.

 

گفتنی ست چهارمین همایش تجلیل از واقفین و فعالان برتر قرآنی گچساران با حضور جمعی از مسئولین شهری، ائمه جماعات  ،هیئت امنای مساجد، خیران و نیکوکاران در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار گردید.

 

 

انتهای پیام/م

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها