نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. دى 1392 - 16:11
پس از انتقادات شهروندان یاسوجی از مدیریت بحران پس از بارش برف و طی روزهای اخیر، نوبت مدیران استانی شد تا در نشست ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد به انتقاد از یکدیگر بپردازند.

به گزارش آفتاب جنوب ،به نقل از مهر، ین بار نشست ستاد بحران استان دو روز قبل از بارش ها برگزار شد تا همچون هفته گذشته پس از بارش سنگین برف و قطع راههای ارتباطی اصلی و روستایی استان غافلگیر نشوند و علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.

با این حال بخشی از این نشست به انتقاد برخی از مدیران از عملکرد یکدیگر در مدیریت بحران روزهای اخیر و بیان رنج نامه ای از نداریها و کمبودها گذشت.

انتقاد شهردار از عملکرد رسانه ها/ گزارشهای خبری بزرگنمایی بود

ابتدا این شهردار یاسوج بود که نوک انتقادات را متوجه رسانه ها و به ویژه صدا و سیمای استان کرد که به گفته او "عملکردش در این روزها بر مشکلات افزود."

محمد علی جاوید گفت: گزارش‌هایی که در دو روز بارش برف از صدا و سیما و برخی از رسانه‌ها پخش شد، خود عاملی برای ایجاد یک مشکل بزرگ در یاسوج بود.

وی گزارش رسانه ها از مشکلات را بزرگنمایی دانست و افزود: چرا باید گزارشگر رادیو و تلویزیون در این روز به گونه‌ای گزارش دهد که همه ناامید شوند.

وی پس از آن به کمبود تجهیزات و امکانات در شهرداری پرداخت و اظهار داشت: وقتی شهرداری وسیله‌ای برای خدمت‌رسانی در مواقع بحرانی ندارد چه توقعی می‌توان در این وضعیت از آن داشت.

سه لودر و دو گریدر برای برف روبی در مرکز استان

جاوید افزود: تنها سه دستگاه لودر و دو دستگاه گریدر در اختیار شهردرای بود که صبح همان روز اولیه بارش برف تیغه‌ یکی از گریدر‌ها شکست اما با همه این کمبودها توانستیم معابر اصلی و فرعی شهر یاسوج و حتی اکبرآباد و مادوان را نیز بازگشایی کنیم.

شهردار یاسوج تصریح کرد: شهرداری نمی تواند کاری بیشتر با این امکانات انجام دهد و لازم است ماشین آلات راهداری از شهرستان‌های گرمسیری به مناطق سردسیر آورده شوند.

مسئولان شجاعت عذرخواهی داشته باشند

اما مدیرکل صدا و سیمای استان هم که دست پر به این نشست آمده بود با نشان دادن فلشی در جلسه گفت: این فلش حاوی تصاویر مربوط به برف شهر یاسوج و مشکلاتی است که برای مردم ایجاد شده است.

یوسف افشار نیا افزود: همه مستندات در این فلاش وجود دارد و اگر ستاد بحران بخواهد هم اکنون آن را به نمایش می‌گذاریم تا همه به مشکلاتی که ایجاد شده بیشتر پی ببرند.

این مسئول عنوان کرد: اگر این فیلم و تصاویر را نمایش دهیم معلوم می‌شود که هنوز پس از چند روز وضعیت مانند روز اول است.

وی با بیان اینکه صدا و سیمای استان به دنبال مچ‌گیری و بزرگنمایی نیست، گفت: اگر کمبودی نبود که مردم گلایه نمی‌کردند و باید پذیرفت که در برف اخیر غافلگیر شدیم.

افشار نیا تصریح کرد: کار رسانه نیز خالی از ضعف نیست اما مسئولان هم باید در خصوص مشکلات و نارساییها، شجاعت عذرخواهی داشته باشند.

وی همچنین از تعامل ضعیف دستگاهها در هنگام حوادث انتقاد کرد و گفت: باید اختلافات را کنار گذاشت و و در این وضعیت تنها به دنبال رفع مشکلات مردم بود.

ضعف مدیریتی در بحران برف مشهود بود

در ادامه هم این معاون عمرانی استاندار بود که از ضعف مدیریت بحران در شهر یاسوج انتقاد کرد.

پژمان نیک‌اقبال گفت: در برف اخیر شهر یاسوج اگر چه اقدامات خوبی صورت گرفت ولی ضعف مدیریتی مشهود بود.

وی به نشست ستاد بحران استان اشاره کرد و اظهار داشت: از صبح همان روز ستاد بحران را تشکیل دادیم و در آن برای خدمات‌رسانی تقسیم کار شد.

نیک‌اقبال افزود: همه دستگاه‌ها به اندازه توان خود و امکاناتی که داشتند خدمت‌رسانی کردند که متأسفانه برخی از دستگاه‌ها از همه ظرفیت‌های خود برای خدمت‌رسانی در این روز برفی استفاده نکردند.

معاون عمرانی استاندار به روزهای پس از برف اشاره کرد و بیان داشت: از روز دوم، کار خدمت‌رسانی سرعت بیشتری گرفت که اگر مدیران قبل از بارش برف تمهیدات لازم را اندیشیده بودند مشکلات بعدی پیش نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: باید تقسیم‌بندی کار بهتر انجام شود تا در چنین مواقعی دستگا‌ه‌ها با عجله کارهای سطحی انجام ندهند.

کمبود امکانات سخت افزاری در بحرانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: این استان در زمینه امکانات سخت افزاری در شرایط بحرانی با کمبودهای زیادی مواجه است.

سید موسی خادمی افزایش ماشین های راهداری و وجود یک بالگرد در استان را ضروری دانست و افزود: بسیاری از ماشین آلات راهداری در این استان فرسوده و از رده خارج شده و نیاز به نوسازی آن وجود دارد.

وی همچنین برف اخیر را بحرانی خوشخیم برای استان دانست و اظهار داشت: باید خدمت‌رسانی در روزهای اخیر را به عنوان یک مانور تلقی کنیم.

وی بر تعامل هرچه بیشتر دستگاههای اجرایی در چنین شرایطی تاکید کرد و گفت: باید این اقدامات را به یک عملیات واحد تبدیل کرد و همه در کنار هم با یک‌ مدیریت واحد مشکلات را برطرف کنند.

خادمی عنوان کرد: ذات بحران غافلگیرکنندگی است و باید در استان که امکان ایجاد بحران در آن وجود دارد در همه حال مراقب باشیم تا غافلگیر نشویم.

وی همچنین از خدمات صدا و سیما و دستگاه‌هایی که کار اطلاع‌رسانی را در این روز برعهده داشتند، تقدیر کرد اما از آنها خواست توقعات را بالا نبرند و با رویکرد امیدبخشی به اطلاع‌رسانی و خبر‌رسانی بپردازند.

رنج نامه کمبود ماشین آلات راهداری

در پایان این نشست رنج نامه مدیرکل راه و شهرسازی استان از کمبود امکانات و ماشین آلات بیان شد.

خیبر بیدارپور به از رده خارج شدن تعداد 50 دستگاه از آن‌ها اشاره کرد و گفت: این 50 دستگاه باقی‌مانده هم عمری بالای 27 سال دارند که به علت مشکلات اعتباری قادر به تعمیر آن‌ها نیستیم.

وی به اجاره کردن 10 دستگاه خودروی سنگین راهداری و همچنین استفاده از 8 دستگاه دیگر متعلق به پیمانکاران برای بازگشایی جاده‌های استان اشاره کرد و افزود: اکنون با تعداد 68 دستگاه ماشین‌آلات کار بازگشایی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش آفتاب جنوب، اگرچه نشست ستاد بحران پایان یافت اما موج جدید بارش و سرما در راه است و از عصر امروز یکشنبه این سامانه بارش زا بر استان حاکم می شود.

به گفته کارشناسان هواشناسی این سامانه از پتانسیل بارشی بالایی برخوردار است و به دلیل برودت بالای دما، بارش در مناطق سردسیری به صورت برف خواهد بود.

با این حال مسئولان استان و به خصوص شهر یاسوج باید با کسب تجربه از بارش های هفته گذشته و مشکلات بوجود آمده، علاج واقعه را قبل از وقوع کنند تا بارش برف آنها را غافلگیر نکند و زندگی عادی مردم را مختل ننماید.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها