نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. بهمن 1402 - 10:07
با حضور جمعی از مسئولین، از یکی از دستاوردهای مشترک بین دانشگاه یاسوج و پارک علم و فناوری استان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دکتر سلیمان مصلح، رئیس دانشکده نفت و گاز گچساران در این مراسم گفت : سنسور ژئوترمال حاصل طرح دستیار فناور با مشارکت دانشکده نفت و گاز گچساران (دانشگاه یاسوج) و مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان گچساران (پارک علم و فناوری استان) بوده است. 

دکتر مصلح کاربرد این سنسور را تشخیص حرارت زمین و آنالیز آن برای تولید انرژی از گرمای زمین دانست و افزود: این سنسور قابلیت هوشمندسازی جنگل ها و مراتع جهت ارسال هشدار قبل از وقوع آتش سوزی را دارد.  فناوری مربوط به طراحی و ساخت کاملا بومی می باشد.

رییس دانشکده نفت و گاز گچساران از مشارکت اساتید و دانشجویان دانشکده نفت و گاز گچساران در پیاده سازی این طرح خبر داد .

ژئوترمال در واقع همان انرژی زمین گرمایی است .انرژی ژئوترمال بر خلاف سوزاندن سوخت های فسیلی که دی اکسید کربن آزاد می کند، انتشار گازهای مضر بسیار کمی تولید می کند. انرژی ژئوترمال همچنین “بار پایه” است، به این معنی که در تمام طول سال و در تمام اوقات روز کار می کند.

این اختراع که در قالب کار گروهی توسط دکتر کیان حبیبی مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت کیان پانیذ صنعت ، و دستیاران ایشان سر کار خانم دکتر فایزه شفیعی ،مهدی بیژنی دانشجوی رشته پلیمر ،و ساسان وظیفه شناس دانش آموز نخبه پایه یازدهم کاردانش انجام گرفته با هدف تولید برق از حرارت زمین برای اولین بار در کشور در مقیاس خود انجام شده است و کاربردهای زیادی در حوزه های پزشکی ،محیط زیست ،منابع طبیعی ، سازمان آب و شرکت های نفت و گاز از جمله اخطار آتش سوزی تا شعاع چهارده کیلومتر،اخطارهای زلزله،سنجش رطوبت زمین ،الودگی های زمین و هوا ،الودگی های آب های سطحی و غیر سطحی ،شناسایی ترک های پروژه های عمرانی بزرگ مثل سد سازی و غیره دارد.

لازم به ذکر است صفر تا صد این اختراع توسط این تیم انجام و هیچ گونه کپی برداری در قطعات آن نشده است. این طرح با همکاری مشترک دانشکده نفت و گاز گچساران و مرکز رشد واحد‌های فناور گچساران انجام شده است .در پایان مراسم تیم اختراعی از مسولین مربوطه درخواست همکاری برای حمایت از این طرح را بیان کردند .

 

انتهای خبر/

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها