نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. دى 1402 - 22:51
طلاق، به معنای رها شدن از ازدواج، از نظر لغوی است. هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری ختم شود. به همین دلیل، طلاق برای اینکه زن و مرد بتوانند به صورت شرعی از هم جدا شوند، پیش‌بینی شده است که مانند سایر اعمال حقوقی، قوانینی دارد. طلاق به انواع و اقسامی تقسیم می‌شود و هر یک از این اقسام شرایط خاصی دارند که یکی از آن‌ها طلاق مبارات است. اما اینکه طلاق مبارات چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، طلاق مبارات چیست؟ بررسی 0 تا 100 شرایط و انواع آن

طلاق، به معنای رها شدن از ازدواج، از نظر لغوی است. هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری ختم شود. به همین دلیل، طلاق برای اینکه زن و مرد بتوانند به صورت شرعی از هم جدا شوند، پیش‌بینی شده است که مانند سایر اعمال حقوقی، قوانینی دارد. طلاق به انواع و اقسامی تقسیم می‌شود و هر یک از این اقسام شرایط خاصی دارند که یکی از آن‌ها طلاق مبارات است. اما اینکه طلاق مبارات چیست؟ باید گفت که در فقه، طلاق یکی از حقوق مرد محسوب می‌شود. با این حال، طبق قوانین فعلی، زن نیز می‌تواند از دادگاه درخواست حکم طلاق کند یا هر دو با هم توافق کنند تا از یکدیگر طلاق بگیرند؛ این نوع طلاق را مبارات می‌گویند.

دادگاه برای طلاق زوجین

طلاق مبارات چیست؟

طلاق مبارات، یک نوع طلاق بائن است. طلاق مبارات بائن به این معنی است که زن و مرد به اتفاق و با توافق متقابل تصمیم می‌گیرند از طرف خود جدا شوند و روابط زوجیت را قطع کنند. در این نوع طلاق، زن نیازی به نگهداشت عده بعد از طلاق ندارد و مرد نیز امکان رجوع به زن در این مدت را ندارد.

انواع طلاق مبارات

طلاق مبارات دارای دو نوع بائن و رجعی است. در طلاق مبارات بائن، زوجین پس از اقدام برای طلاق و طی کردن مراحل طلاق، برای همیشه از هم جدا می‌شوند و امکان رجوع به وضعیت زناشویی قبلی وجود ندارد. اما در طلاق مبارات رجعی، پس از رجوع زن به همراه دریافت مهریه یا مالی که به زوج بخشیده شده بود، امکان رجوع مرد به وضعیت زناشویی قبلی نیز وجود دارد.

رجوع در طلاق مبارات

اگر زن در طلاق مبارات تصمیم بگیرد مهریه خود را ببخشد و زوج با این شرایط راضی به طلاق شود، طلاق از نوع بائن خواهد بود. اما در شرایطی که زن از بذل یا هبه مهریه رجوع کند و درخواست حقوق مالی خود را از مرد داشته باشد، طلاق مبارات به طلاق رجعی تبدیل می‌شود. در این صورت مرد نیز می‌تواند برای زندگی با همسرش رجوع کند.

شرایط طلاق مبارات

طلاق مبارات شرایطی دارد. این شرایط طبق فرموده های یک مشاوره حقوقی رایگان عبارتند از:

1. کراهت زن و مرد و عدم امکان ادامه زندگی مشترک توسط آن‌ها.

2. بخشیدن مالی دقیقاً معادل مهریه یا کمتر از آن توسط زن برای جدایی.

3. رضایت دوطرفه زن و مرد برای جدایی.

طلاق مبارات زوجین روی کاغذ

فرق طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع یا طلاق به دلیل تنفر از شوهر، یکی از انواع طلاق در فقه است. در این نوع طلاق، زن به دلیل تنفر از همسر خود مایل است مالی را به او ببخشد تا بتواند از او طلاق بگیرد. اما در طلاق مبارات، هر دو طرف از هم متنفذ هستند و به اتفاق و با توافق متقابل می‌خواهند از یکدیگر جدا شوند.

مدت عده طلاق مبارات

آیا طلاق مبارات عده دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت مدت عده طلاق مبارات نیز مانند سایر انواع طلاق است. در این نوع از طلاق نیز، زن باید به مدت سه طهر یا سه بار پاک شدن بعد از عادت ماهانه بعد از طلاق، عده را نگه دارد. با این حال، در صورتی‌که زن باردار باشد، مدت عده به اندازه مدت بارداری او تغییر خواهد کرد. به عبارت دیگر، زمان عده بعد از طلاق برابر با مدت بارداری زن خواهد بود. اما در صورتی‌که زن باکره یا یائسه باشد، زن نیازی به نگه داشتن عده بعد از طلاق مبارات نخواهد داشت. در این شرایط، زوجه می‌تواند پس از طلاق، مجدداً ازدواج کند بدون اینکه زن نیاز به انتظار مدت عده داشته باشد.

نتیجه گیری

در صورتی‌که زن و مرد در زندگی مشترک خود دچار اختلافات شدیدی شده و نتوانند به خاطر این اختلافات و کراهت‌ها با هم زندگی کنند، طبق قوانین مدنی می‌توانند با استفاده از طلاق مبارات برای جدایی اقدام کنند.. برای اطلاع از قوانین انواع طلاق می‌توانید با وکیل تلفنی در مجموعه وکیل وند تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما درباره طلاق توافقی، طلاق مبارزه‌ای، طلاق رجعی و سایر انواع طلاق توضیح دهند و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنند.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها