نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. دى 1402 - 11:58
بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی قابل دسترسی است. با این حال، لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی، برای امضای تراکنش های خروجی و ایجاد آدرس کیف پول استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،

معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

کیف پول بیت کوین چیست و چگونه راه اندازی میشود؟

بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی قابل دسترسی است. با این حال، لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی، برای امضای تراکنش های خروجی و ایجاد آدرس کیف پول استفاده می کند.

معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

کیف پول بیت کوین چیست؟

 

درحال حاضر خرید، فروش و معامله بیت کوین (BTC) آسان تر از همیشه است. اما باید مطمئن شوید که بیت کوین خود را در مکانی امن ذخیره کرده اید. شاید از خود می پرسید که چگونه بیت کوین را ذخیره کنیم؟ بیت کوین (Bitcoin) یک ارز دیجیتال است که در یک کیف پول الکترونیکی ذخیره می شود و با استفاده از کلید خصوصی قابل دسترسی است. با این حال، لازم نیست مستقیماً این کار را انجام دهید. یک برنامه کیف پول به طور خودکار از یک کلید خصوصی، برای امضای تراکنش های خروجی و ایجاد آدرس کیف پول استفاده می کند. کیف پول بیت کوین یک کیف پول دیجیتال است که به شما امکان ارسال و دریافت بیت کوین را می دهد. این نوع کیف پول، شبیه به داشتن کیف پول فیزیکی است. بنابراین، هدف از داشتن کیف پول بیت کوین چیست؟ کیف پول به جای نگه داشتن پول فیزیکی، اطلاعات ارزدیجیتال مورد نیاز را برای دسترسی به آدرس های بیت کوین و ارسال تراکنش ها ذخیره می کند. سایر ارزهای دیجیتال را نیز می توان در برخی کیف پول های بیت کوین ذخیره کرد.

دستگاه حاوی کیف پول بیت کوین، کلید خصوصی را ذخیره می کند، نه خود کوین ها را. کوین ها در بلاک چین (blockchain) بیت کوین ذخیره می شوند و برای انتقال آن کوین ها به کیف پول یک شخص دیگر، به کلید خصوصی نیاز است.

انواع مختلفی از کیف پول بیت کوین وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می کنند و از نظر امنیت، راحتی، دسترسی و موارد دیگر متفاوت هستند. بنابراین، چگونه یک کیف پول بیت کوین انتخاب کنیم؟

دو مرحله مهم در انتخاب کیف پول بیت کوین مناسب وجود دارد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که به چه نوع کیف پول ارزدیجیتالی نیاز دارید و کیف پول های خصوصی را در نظر بگیرید تا کیف پول ایده آل خود را پیدا کنید.

به عنوان مثال، کیف‌پول‌های فول نود به تمرکززدایی و پشتیبانی از شبکه بیت کوین کمک می‌کنند. همچنین کیف‌پول‌های موبایل بیت‌کوین، صرافی های ارزهای دیجیتال داخلی و اسکنرهای کد پاسخ سریع (QR)، و همچنین انواع دیگر قابلیت ها را با توجه به نوع کیف پول شما ارائه می‌دهند.

حتما مطمئن شوید کیف پول انتخابی شما با ارزهایی که ذخیره می کنید سازگار است و نیازهای امنیتی و قابلیت استفاده خاص شما را برآورده می کند. هدف این مقاله راهنمایی خوانندگان در خرید و استفاده از کیف پول بیت کوین و همچنین ذخیره امن بیت کوین است.

 

نحوه عملکرد کیف پول بیت کوین

 

برای ارسال و دریافت بیت کوین از جفت کلید ارزدیجیتال استفاده می شود. یک جفت کلید از یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی مرتبط تشکیل شده است. برای ارسال بیت کوین، استفاده از کلیدهای خصوصی الزامی است و باید آنها را در جای امن مخفی نگه داشت. دریافت بیت کوین به کلیدهای عمومی نیاز دارد که می توان آن را با هر کسی به اشتراک گذاشت. کلیدهای عمومی با استخراج یک کلید خصوصی از آنها ایجاد می شوند.

با ایجاد کیف پول بیت کوین، عبارات بازیابی (seed) ایجاد میشوند. از عبارات یادافزار برای نمایش عبارات بازیابی به شکل متوالی کلمات استفاده می شود. این عبارات برای تولید کلید خصوصی بیت کوینی و برای انتقال و دریافت بیت کوین استفاده می شود.

این طرح چارچوب قطعی و سلسله مراتبی (HD) نامیده می شود و یک استاندارد صنعتی برای ایجاد و مدیریت کلید بیت کوین است. وقتی می خواهید بیت کوین را دریافت کنید، اکثر کیف پول ها به طور خودکار کلیدهای عمومی جدید تولید می کنند.

استفاده مجدد از کلید عمومی یا آدرس تکراری دیگر یک مشکل نیست. اگر هر بار که بیت کوین دریافت می کنید از کلید عمومی یکسانی استفاده کنید، هر کسی ممکن است به راحتی کل سابقه پرداخت شما را دنبال کند. در نظر گرفتن کلیدها به عنوان توکن های یک بار مصرف، حریم خصوصی کاربر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. یک کاربر همیشه می‌تواند کیف پول خود را بازیابی کند، به شرط آنکه عبارات بازیابی خود را بداند. این عبارات اغلب یک لیست 12 یا 24 کلمه‌ای است که با کیف پول تنظیم می‌شود.

بنابراین، هزینه یک کیف پول بیت کوین چقدر است؟ اگر فقط بیت کوین را در کیف پول ذخیره می کنید، استفاده از کیف پول بیت کوین هیچ هزینه ای ندارد. با این حال، اگر می‌خواهید یک تراکنش انجام دهید، صاحب صرافی یا دستگاهی که مالک کیف پول شما است، بسته به کاری که می‌خواهید انجام دهید، هزینه‌های متفاوتی از شما دریافت می‌کند.

یک کیف پول می تواند از صفر تا 200 دلار یا بیشتر قیمت داشته باشد. اگر از کیف پول به عنوان بخشی از صرافی استفاده کنید، به احتمال زیاد کارمزد ثابت چند دلاری یا درصدی از کل ارزش تراکنش را پرداخت خواهید کرد.

 

معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن

 

انواع کیف پول بیت کوین

 

کیف پول تلفن همراه

 

برای کسانی که به طور فعال از بیت کوین برای پرداخت کالا در مغازه ها یا انجام معاملات روزانه استفاده می کنند، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال موبایل ابزاری ضروری است که به عنوان یک برنامه در تلفن هوشمند شما اجرا می شود، کلیدهای خصوصی را ذخیره می کند و به شما امکان می دهد ارزهای دیجیتال را با تلفن ذخیره کنید، معامله کنید و هزینه ها را پرداخت کنید.

علاوه بر این، برخی از برنامه‌ها از ویژگی ارتباط حوزه نزدیک یا NFC گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، به این معنی که کاربران می‌توانند بدون نیاز به ارائه هیچ اطلاعاتی، به سادگی روی شبکه استفاده شوند.

کیف پول‌های موبایل از فناوری تأیید پرداخت ساده‌شده استفاده می‌کنند، زیرا فقط با زیرمجموعه‌های کوچکی از بلاک چین کار می‌کنند که به نودهای قابل اعتماد در شبکه بیت‌کوین برای اطمینان از داشتن اطلاعات صحیح، متکی هستند.

نقطه ضعف این کیف پول این است که این نودهای قابل اعتماد بر روی کوین‌ها و تراکنش‌ها کنترل دارند، و با فلسفه اعتماد زدایی بیت‌کوین در تضاد هستند. با این وجود، این کیف پول ها به دلیل منابع محدود سیستمی برای تلفن های همراه ضروری هستند، اما دسترسی آسان به وجوه یک نقطه ضعف است.

علاوه بر این، کیف پول های تلفن همراه به عنوان یک محصول جانبی و یک راهکار سریع و مناسب برای ذخیره سازی بیت کوین، مستعد بدافزار و هک هستند. اگر شخصی به سادگی به دستگاه تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، میتواند کنترل کیف پول شما را به دست بگیرد، به خصوص اگر احراز هویت دو مرحله ای فعال نباشد.

احراز هویت دو مرحله ای (2FA) دومین لایه حفاظتی است که برای ورود، کدی را علاوه بر نام کاربری و رمز عبور خود وارد می کنید. یک تفاوت اساسی بین کد احراز هویت دو مرحله ای و رمز عبور این است که کد احراز هویت دو مرحله ای یا از طریق ایمیل و یا از طریق پیامک تلفن برای شما ارسال می شود تا مطمئن شود که خود شما می‌خواهید وارد شوید. یکی دیگر از روشهای احراز هویت دو مرحله ای که امنیت بیشتری نیز دارد، استفاده از یک برنامه احراز هویت، مانند Google Authenticator، FreeOTP، یا Authy است، زیرا در برابر حملات تعویض سیم‌کارت یا هک ایمیل آسیب‌ناپذیر است.

توصیه می شود فقط به اندازه مورد نیاز بیت کوین را در کیف پول موبایل خود ذخیره کنید و ترجیحا بیت کوین را در سخت افزار جداگانه یا یک کیف پول کاغذی ذخیره کنید.

تنوع زیادی از برنامه های کیف پول بیت کوین برای دستگاه هایی که روی اندروید و iOS اجرا می شوند وجود دارد. آنها کیف پول های سبکی هستند که کل بلاک چین را روی تلفن یا تبلت شما دانلود نمی کنند، اما ممکن است همچنان بلاک چین را برای محاسبه موجودی شما اسکن کنند. مراقب کلاهبرداری ها و برنامه های کیف پول تقلبی باشید، زیرا کیف پول های تقلبی بسیاری وجود دارند که کلیدهای خصوصی شما را می دزدند.

 برای مطالعه مقاله اصلی معرفی انواع کیف پول بیت کوین و راه های محافظت از آن را بخوانید

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها