نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. دى 1402 - 13:24
به استقبال از کنگره شهدای استان:
اولین پیشنهاد دهنده نهضت سوادآموزی که بود؟
معلم گچسارانی با پيشنهاد نهضت سوادآموزی و پيشگام شدن خود در اين عرصه از نامی جاودان در سوادآموزی كشور و استان برخوردار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شهید «نوروز علی جلیل پور» متولد 1329 از فعالان انقلاب در شهرستان گچساران است که در سال 1357 درحالی‌که به علت محروم نگه‌داشتن مردم در دوران رژیم شاهنشاهی، کمتر از 30 درصد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد باسواد بودند مدرک لیسانس خود را از دانشگاه تهران گرفت و همزمان در مدرسه دارالفنون تهران به تدریس مشغول شد.

شهید جلیل پور که عمق محرومیت را درک کرده و از نزدیک لمس کرده بود که بی‌سوادی چه پیامد‌هایی را برای مردم دیارش به همراه داشته است، در سال 1358 طرح پیشنهادی خود با عنوان جهاد سوادآموزی را به نخست‌وزیر دولت موقت ارائه کرد که با ارجاع به وزارت آموزش‌وپرورش و بررسی آن، طرح پذیرفته شد.

پس‌ازآن، بر اساس مکاتبات انجام‌شده در 17 آذر و 10 بهمن 1358 بین نخست‌وزیر دولت موقت و وزارت آموزش‌وپرورش و در جهت اجرای نهضت سوادآموزی به‌فرمان امام راحل طرح جهاد سوادآموزی اجرایی شد.

وزارت آموزش‌وپرورش در 17 بهمن 1358 به خاطر پیشنهاد این طرح که در آن با استفاده از دانشجویان، معلمان و اساتید دانشگاه، سوادآموزی در مناطق محروم به‌صورت رایگان انجام می‌شد، از شهید جلیل پور تقدیر کرد.

ایشان در روز 12 تير سال 1361 در منطقه سومار براثر اصابت تركش به ناحيه سر به شهادت رسيدند. آرامگاه اين شهيد در گلزار شهدای گچساران زيارتگاه عاشقان است.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها