نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. آذر 1402 - 23:57
جراحی بینی استخوانی اخیراً به عنوان یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها شناخته می‌شود که در اکثر موارد به نتایج مطلوب و جذابی برای بیمار منجر می‌شود. در این مقاله، به هرآنچه که باید در مورد جزئیات این نوع جراحی بدانید، اشاره خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، عمل جراحی بینی استخوانی در تهران

جراحی بینی استخوانی اخیراً به عنوان یکی از محبوب‌ترین جراحی‌ها شناخته می‌شود که در اکثر موارد به نتایج مطلوب و جذابی برای بیمار منجر می‌شود. در این مقاله، به هرآنچه که باید در مورد جزئیات این نوع جراحی بدانید، اشاره خواهیم کرد. اهمیت دارد که قبل از اقدام به جراحی بینی استخوانی، با یک تخصصی مشورت کرده و سوالات خود را مطرح کنید تا با آگاهی کامل به این جراحی پرداخته شود. با استفاده از پنل دکترتو، به راحتی می‌توانید از تمامی متخصصان جراحی پلاستیک یا اختصاصی گوش، حلق، و بینی در سراسر ایران نوبت حضوری دریافت کنید. همچنین، با گرفتن نوبت تلفنی از طریق دکترتو، می‌توانید به مشاوره آنلاین نیز مراجعه نمایید.

عمل بینی استخوانی چیست؟

بسیاری از افراد دارای بینی‌های استخوانی هستند و از شکل بینی خود راضی نیستند. آن‌ها معتقدند که شکل و اندازه بینی با چهره‌ی آنان همخوانی ندارد. این افراد علاقمند به انجام جراحی بینی استخوانی هستند تا به شکل دلخواه خود برسند و ظاهر زیباتری داشته باشند. ویژگی برجسته‌ترین بینی‌های استخوانی، سطوح استخوانی برآمده، کشیده و ناهموار است که ممکن است باعث کاهش جذابیت چهره شود. عدم تقارن بینی معمولاً ناشی از تصادف یا آسیب است و باعث می‌شود ترکیب صورت ناهماهنگ شود. در چنین شرایطی، جراحی بهترین و دائمی‌ترین راه‌حل برای اصلاح شکل بینی می‌باشد.

بینی استخوانی

بینی به طور کلی از سه لایه اصلی تشکیل شده است.

  • لایه اول: یک لایه عضلانی ظریف است که به قسمت زیرین خود متصل می‌شود.
  • لایه دوم: اسکلت استخوانی غضروفی بینی را تشکیل می‌دهد.
  • لایه سوم: لایه پوشاننده از مخاط و پوست که در قسمت داخلی بینی واقع شده است.

با توجه به نوع بافت و غضروف بینی، بینی‌ها به دو دسته بینی گوشتی و بینی استخوانی تقسیم می‌شوند. تفاوت اصلی میان این دو نوع بینی در بافت و غضروف بینی است. بینی‌های استخوانی دارای غضروف مقاوم هستند، در حالی که بینی‌های گوشتی دارای غضروف و استخوان ضعیف‌تری هستند. رشد غیرمعمول غضروف بینی ناشی از عواملی همچون وراثت و وارد آمدن ضربه به استخوان بینی اتفاق می‌افتد. برخی از بینی‌های استخوانی در قسمت پل بینی دارای خمیدگی و برآمدگی هستند که با انجام جراحی بینی استخوانی قابل اصلاح می‌شوند.

ویژگی‌های بینی استخوانی:

  • فرم ظاهری: دارای قوز می‌باشد.
  • پوست: پوست نازکی دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.
  • بافت و غضروف: این نوع بینی از بافت و غضروف مستحکمی برخوردار است.

عمل بینی استخوانی برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی زیر می توانند این عمل را انجام دهند. افزادی که:

  1. رشد جسمانی خود را تکمیل کرده باشند و از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشند.
  2. سیگار نکشند.
  3. استخوان بینی آن‌ها اندازه‌ای بزرگ داشته باشد.
  4. با اطلاعات کافی درباره محدودیت‌ها و اهداف جراحی آشنا باشند.
  5. عمل را به دلیل تمایل شخصی انجام دهند، نه به دلیل فشار افراد دیگر.

مزایای انجام عمل بینی استخوانی

عمل بینی استخوانی برخی از مزایای اساسی را ارائه می‌دهد:

  1. اصلاح پل و نوک بینی: این جراحی مناسب افرادی است که از تمام‌رخ یا نیم‌رخ بینی خود ناراضی هستند، و پل بینی‌تان قوز دارد یا نوک بینی‌تان به سمت پایین متمایل است.
  2. متعادل کردن اجزای صورت: بینی بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، تاثیرگذار است. عدم تقارن بینی ممکن است باعث شود صورت نامتقارن و ناهماهنگ به نظر برسد. جراحی بینی تعادل بهتری را در صورت ایجاد می‌کند.
  3. کوچک شدن بینی: اگر بینی‌تان بسیار بزرگ یا پهن به نظر می‌رسد، با کمک جراحی می‌توانید از استخوان و غضروف بینی کمتری استفاده کنید و بینی‌تان را ظریف‌تر و باریک‌تر کنید.
  4. اصلاح ناهنجاری‌ها: علاوه بر جنبه زیبایی، جراحی بینی استخوانی برای برطرف‌کردن مشکلات بینی، مثل آلرژی‌ها و پولیپ بینی، نیز مؤثر است.
  5. درمان پولیپ بینی: این جراحی برای بیمارانی که از پولیپ بینی رنج می‌برند نیز مناسب است. عمل پولیپ بینی همراه با عمل بینی استخوانی انجام می‌شود.
  6. اصلاح انحراف سپتوم بینی: اگر سپتوم بینی در مرکز قرار نگیرد، می‌تواند اختلال در تنفس و عفونت‌های سینوسی را ایجاد کند. در این وضعیت، با جراحی بینی استخوانی می‌توان انحراف سپتوم را اصلاح کرد.

عمل بینی استخوانی به دو صورت از داخل بینی یا با برش خارجی انجام می‌شود، و جراح استخوان و غضروف زیر پوست را تنظیم کرده و سپس پوست بینی را به جای خود برمی‌گرداند.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی استخوانی

برای جلوگیری از عوارض جانبی و به حداقل رساندن اثرات جراحی بینی استخوانی، لازم است مراقبت‌های مناسبی را پس از عمل انجام دهید. در ادامه به برخی از مراقبت‌های مهم پس از جراحی بینی استخوانی اشاره شده است:

  1. استفاده از کمپرس سرد: برای دو تا سه روز اول، از کمپرس سرد بر روی بینی استفاده کنید. این کمک می‌کند تا ورم و کبودی کاهش یابد.
  2. حمام نکنید: باید اجتناب از حمام کردن تا چند روز پس از جراحی را رعایت کنید. بانداژ یا اسپلینت به مدت حدود یک هفته بر روی بینی قرار می‌گیرد، و خیس شدن آن ممکن است باعث افتادن آن شود.
  3. مصرف داروهای تجویزی: داروهایی که پزشک جراح تجویز کرده، از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و آرام‌بخش‌ها را مصرف کنید. این داروها کمک به کنترل درد، پیشگیری از عفونت، و افزایش راحتی پس از عمل می‌کنند.
  4. ماساژ بینی: چند هفته بعد از جراحی، ماساژ بینی انجام دهید. دستانتان را در دو طرف بینی قرار داده و بینی را از بالا به پایین ماساژ دهید. این ماساژ با فشار بر روی قسمت‌های استخوانی، به شکل دلخواه بینی کمک می‌کند.
  5. اجتناب از فعالیت‌های خاص: از فعالیت‌های سنگین، تمرینات ورزشی فعال، و خروجی هوای گرم (مانند حمام گرم) بپرهیزید تا به زخم‌های جراحی زمان کافی برای بهبودی بدهید.
  6. حفاظت از بینی در برابر ضربات: در طول دوره بهبودی، از ضربات و ضربه خوردن به بینی بپرهیزید تا از آسیب دیدن ناحیه جراحی جلوگیری شود.

به هر حال، مهمترین نکته این است که تمامی توصیه‌ها و دستورات پزشک جراح را با دقت پیگیری کنید تا بهبودی سریع‌تر و بدون مشکلات انجام شود.

منبع : سایت www.DrAjdari.com 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت