نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. آبان 1402 - 14:35
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت:ملت بزرگ ایران اسلامی نزدیک به نیم‌قرن است که در برابر نظام سلطه ایستادگی می‌کند لذا مسیری که حضرت امام (ره) برای عزت و استقلال ملت ایران ترسیم کرده تنها مقاومت می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یدالله مرادی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص جایگاه و اهمیت 13 آبان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: در حقیقت 13 آبان ماه در تاریخ معاصر ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به‌طوری‌که یک روز، یک واقعه و یا یک اقدام خاص سیاسی و یا تاریخی تلقی نمی‌شود بلکه یک جریان فکری و یک مسیر عمومی برای تحلیل سایر رویدادها و وقایع تاریخ ایران، منطقه و یک روش و سیره مقاومت و ایستادگی محسوب می‌شود.

وی افزود: در روز 13 آبان سه واقعه در سه مقطع زمانی متفاوت به وقوع پیوسته است که اول می‌توان به تبعید حضرت امام (ره) به‌عنوان یک مرجع دینی از ایران به ترکیه و بعد به عراق در سال 1343 اشاره کرد، موضوع دوم هم  شهادت جمعی از دانش‌آموزان در دانشگاه تهران در سال 1357 است و نیز می‌توان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان معترض در 13 آبان ماه سال 1358 اشاره کرد.

مرادی با اشاره به این رخدادهای تاریخی مختلف در 13 آبان تصریح کرد: بنابراین این سه حادثه تاریخی طی سال‌های 43، 57، 58 به وقوع پیوستند که در تحولات درونی یک جامعه خاورمیانه‌ای و یا آمریکای لاتین رایج و مرسوم است؛ اما چرا در ایران این سه حادثه تبدیل به یک جریان تأثیرگذار و تعیین‌کننده و تحلیل‌گر در سایر حوادث شده است و با عبارتی همانند رخدادهای مهم 12 و 22 بهمن‌ماه 57، سوم خردادماه 61، 9 دی 88 و 17 شهریور 57 به‌عنوان ایام‌الله از آن یاد می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه افزود: پس باید توجه داشت که هر سه حادثه بزرگ 13 آبان نقش سرنوشت‌ساز و سترگی در شکل‌گیری، استمرار، ثبات و مقاوم پذیری انقلاب اسلامی ایجاد کرده و حوادث به وقوع پیوسته این روز به‌عنوان تحولات سیاسی و اجتماعی ثبت و در فراز تاریخ معاصر ایران قرارگرفته است که هرکدام از این تحولات در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانه جهانی و شناخت و راه مبارزه با استکبار و استبداد در دنیا تبدیل به یک نماد و الگو شده است که باید به‌حکم قرآن و عقل آن‌ها را بزرگ و گرامی داشت.

وی اظهار کرد: بنابراین اگرچه این سه رخداد در سه فاصله زمانی 15 ساله و با سه روش و سه شکل متفاوت حادث‌شده‌اند، اما در مفهوم ذاتی و درونی خود پیام و هدف مشترکی را با خود اعلام می‌کرد که مبارزه با سلطه‌گری، استقلال‌خواهی و نفی تفکر شیطانی استکباری برجسته‌ترین وجه مشترک آن‌ها بوده که اهداف دیگری هم بر این زنجیره رویدادهای تاریخی قابل‌درک است.

مرادی گفت: با نگاهی به روند شناسانه این مهم دریافت می‌شود که علیرغم وقوع زمانی متفاوت، هر سه رخداد حرکتی مقاوم، ممتد، مستمر و مکمل در مسیر مبارزه با استکبار و نظام غارتگری سرمایه‌داری لجام‌گسیخته حاکم برجهان کنونی بوده است که روحیه مقاومت و پیروزی را تسهیل و تسریع می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: هر سه رخداد یک تابلوی تاریخی از نزاع طولانی در دو جبهه حق و باطل از هابیل و قابیل تاکنون بوده که امروزه در چهره مطالبه مردم‌سالاری با استبداد داخلی و استعمار خارجی نمود پیداکرده است.

وی افزود: هرچند سه واقعه روز 13 آبان؛ همان تجلی تقابل ماهوی نظام سلطه و شیطانی با هویت دینی و ملی ایرانی است که ناشی از روحیه تمدنی تاریخ کهن ایران است و نه مبارزه با دولت ایران، زیرا دو واقعه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت جمهوری اسلامی رخ‌داده و این یعنی همان جلوگیری از پدید آمدن شخصیت تمدنی ایران اسلامی است.

مرادی در ادامه تصریح کرد: در این حوادث سه‌گانه، بازیگر اصلی و کارگردانی شکل‌گیری تبعید حضرت امام (ره) و شهادت دانش‌آموزان و زمینه‌سازی و مقدمه‌چینی برای انجام کودتا در سال 58 به‌وسیله آمریکا و با محوریت و برنامه‌ریزی این مصداق عینی استکبار پدید آمد.

وی گفت: اگرچه در هر سه رویداد 13 آبان چهره و نمادی از استکبار جهانی سلطه‌گر و همراهی صهیونیسم اشغالگر در برخورد با جنبش‌های مردمی، دینی و استقلال‌خواهی به عینه قابل‌رؤیت است که به عبارتی دست‌های آهنین صهیونیسم با دست‌های چدنی آمریکا و پوشش مخملی سبک و سیاق استعمار نوین در سرکوب حرکت‌های مردمی و دینی ملموس است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: هویت محرز و بارز هر سه رویداد از جهت دیگر قابل ارزیابی است که بعد از یک دوره طولانی از مبارزه‌طلبی کمونیسم با امپریالیسم و جنبش‌های عصر روشنفکری برمدار لیبرالیسم در این حوادث دین، اسلام، شیعه و مرجعیت با تلفیقی از حس ملی‌گرایی ایرانی است و همه حول یک محور و همگرایی با رهبری واحد و گفتمان دینی شکل گرفتند که این خود تحول جدید در تاریخ بشریت و نگرش نوینی به ماهیت دین و نقش سازنده و حیات‌بخش آن خواهد بود.

مرادی در ادامه افزود: بنابراین از جالب‌ترین وجه قابل‌ذکر در هر سه واقعه نقش شعاری و ادعای حمایت از مردم و حل مشکلات جامعه با طرح‌های عامه‌پسند و دیکته شده با عنوان توسعه، صلح و امنیت توسط آمریکاست و در جریان سال 43 با این نگرش که روحانیت، حوزه‌ها، دین و مرجعیت مانع ترقی و توسعه و عمران جامعه هستند و محمدرضا شاه در حال پیشبرد اهداف رشد و ایجاد رفاه برای جامعه و مردم است و باید موانع توسعه‌یافتگی را حذف کنند! اقدام به تبعید امام (ره) کردند.

وی بیان کرد: در سال 57 آمریکا باروی کار آوردن دولت شریف امامی با شعار آشتی ملی جهت خاموش کردن حرکت انقلابی و خروش مردمی اقدام کرد و در 58 در لوای برهم خوردن توازن قدرت منطقه‌ای ایران و برقراری امنیت داخلی و منطقه‌ای طراحی کودتا و فرونشاندن آتش خشم ملت ایران را ابزار مشکل‌گشایی قرار داده بود.

مرادی تصریح کرد: حال باید بنگریم و بپذیریم که 13 آبان یک روز صرفاً تاریخی نیست؛ بلکه تزئین یافتن به نام دانش‌آموز و دانشجو یعنی یک انرژی بالقوه، مستعد، آزادی‌خواه مبارز و اندیشمند که با درک شرایط جامعه و رشد شتابان فکری و علمی را دارا است و این شاخصه دگرگون‌سازی این قشر است که مظاهر استکبار و راه‌های مبارزه با آن را با محوریت گفتمان دینی و بر اساس پروژه مقاومت شناخته و همیشه روحیه خشم با نابرابری‌ها و زورگویان را در جامعه چون دیگ جوشان حفظ نمایند.

وی یادآور شد: در تاریخ بارها شاهد تقابل بین جبهه بین مستضعفین و مستکبرین، ایمان و کفر، جبهه حق و باطل و... بوده‌ایم اما در مکتب ائمه اطهار علیهم‌السلام هیچ راهی برای سازش وجود نداشته است. ملت بزرگ ایران اسلامی نزدیک به نیم‌قرن است که در برابر نظام سلطه ایستاده و مقاومت می‌کند. از سال ۴۲ که امام (ره) پایه‌های انقلاب را ترسیم کردند زمینه تقابل با آمریکا نیز فراهم شد و معلوم بود مسیری که حضرت امام (ره) برای عزت و استقلال ملت ایران تعیین کرده پر از سختی است و مقاومت می‌طلبد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت:13 آبان سیره و اندیشه مبارزه جهادی باروحیه مقاومت و ایستادگی را متبلور ساخته و می‌سازد و لذا  پاسداشت آن یعنی پاسداشت پیروزی ذیل عنوان استکبارستیزی است.

 

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها