نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. مرداد 1402 - 18:29
تأسیساتی که ۵۶ بار مورد حمله رژیم بعث قرار گرفت؛
یادی از شهدای مظلوم بمباران تاسیسات نفت وگاز گچساران+ تصاویر
تأسیسات شرکت نفت و گاز گچساران ۵۶بار موردحمله بمباران هوایی قرار گرفت که تعداد هفت تن از کارکنان این شرکت در حین انجام‌وظیفه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران ازجمله شرکت‌های مهمی است که نقش تأثیرگذاری در اقتصاد کشور در چهل‌وچهار سال انقلاب ایفا کرد درحالی‌که دشمن بارها به‌قصد توقف صادرات محصولات این شرکت به خارج از کشور، بارها این منطقه را مورد هدف حملات هوایی قرارداد که با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت دشمن دررسیدن به اهداف خود ناکام ماند.

پیروزی انقلاب اسلامی نشان از ایستادگی تمام اقشار و گروه‌های مردم در برابر دسیسه‌ها و فشارهای مختلف بر این نظام بود و همه در کنار هم برای کسب پیروزی‌های پی‌درپی به‌اندازه خود زحمت کشیدند تا ایرانی سربلند داشته باشیم . کارکنان نفت و گاز گچساران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نقش‌های تاریخی را در پیروزی انقلاب با بستن شریان حیاتی نفت ایفا کردند که نمی‌توان به‌سادگی از آن‌ها عبور کرد این  قشر همیشه درصحنه، با تکیه‌بر اراده خود جهت رسیدن به پیروزی نقطه عطفی در تاریخ  رقم زدند تا نام  افتخارآمیز جمهوری اسلامی در دنیا بدرخشد.

این شرکت در تمامی برهه‌های زمانی پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی، دشمن را بارها برای رسیدن به اهداف ناکام گذاشت و در همین راستا ۳۱ شهید تقدیم این نظام کرد ولی هیچ‌گاه نگذاشت برای لحظه‌ای صادرات نفت و چرخ‌های اقتصاد متوقف شود کارکنان نفت و گاز همزمان  در سنگر اقتصاد و سنگر جبهه و جنگ حضور پررنگ داشتند.  تأسیسات نفت و گاز گچساران 56 بار موردحمله بمباران هوایی قرار گرفت که تعداد هفت تن از کارکنان این شرکت در حین انجام‌وظیفه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

پس از جنگ، انواع تحریم‌ها علیه صنعت نفت اعمال شد از کاهش و قطع صادرات نفت تا تحریم قطعات کاربردی،  اما این تحریم‌ها برای صنعت همیشه سرافراز، کارساز نشد و تلاشگران عرصه اقتصاد روزبه‌روز بر تعداد حلقه‌های چاه و کارخانه‌ها اضافه کردند و با افزایش در تولید، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند. آری  تاریخ این صنعت، پر از افتخارات است، افتخاراتی  که به دست جوانان همین مرزوبوم محقق شد.

این شرکت در تمامی حوزه‌ها از تولید صیانتی گرفته تا مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به محیط‌های عملیاتی پیرامون تأسیسات نفت و گاز و ساخت قطعات موردنیاز با تکیه‌بر خودباوری و نیروهای داخلی و بومی با محوریت شعارهای های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دررسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ، نشان دادند که با مقاومت می‌توان به پیروزی رسید.

با این تفاسیر نیز، جنگ تحمیلی برای صنعت نفت نه با شلیک نخستین گلوله به پالایشگاه بزرگ نفت آبادان که با فتنه‌های تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش و کوردلی منافقان برای عملیات خرابکارانه در خطوط لوله و تأسیسات نفتی کشور، ماه‌ها پیش از 31 شهریور 59 در مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز شد.

از سوی دیگر عملیات حفاری شرکت ملی نفت ایران در مناطق مرزی غرب کشور با حملات ایذایی مختل و به دنبال آن با حمله مستقیم بعثی‌ها متوقف شد که درنتیجه آن، نیروهای دشمن برخی تجهیزات و دکل‌های نفت ایران را به داخل خاک عراق منتقل کردند، این حرکت دشمن نشان می‌داد که تنها راه ضربه زدن به میهن اسلامی را قطع شریان حیاتی اقتصاد و اخلال درروند تولید و صادرات نفت قرارداد است.

در این زمان تدبیر و هوشیاری امام راحل و شهامت، شجاعت و آمادگی کامل مدیران و کارکنان صنعت نفت در پاسداری و دفاع از تأسیسات سبب شد تا هرچند مراکز و واحدهای مهم صنعت نفت کشور به‌طور پی‌درپی مورد آماج حملات دشمن قرار گیرد اما هیچ‌گاه روند تولید و صادرات نفت در طول هشت سال جنگ تحمیلی متوقف نشود.

رژیم بعث عراق با جنگنده بمب‌افکن‌های سوپراتاندارد فرانسوی، موشک‎های اگزوسه و آرما، هواپیماهای میگ و سوخو روسی و گازهای خردل آلمانی و مین‌های ایتالیایی و بسیاری از سلاح‌های پیشرفته آن روزها پیوسته به تأسیسات و خطوط لوله نفتی حمله می‌کرد و کارکنان صنعت نفت را مورد اصابت موشک‌های خود قرار می‌داد.

در طول سالیان جنگ، مدیران و کارکنان صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب باوجود بیش از دو هزار و 500 حمله هوایی و موشکی لحظه‌ای چشم بر هم ننهادند و کمر خم نکردند و باجان دل تأسیسات و واحدهای نفتی در این مناطق را ایستاده و فعال نگه داشتند تا برنامه حفظ توان و پایداری تولید به میزان متوسط 3 میلیون بشکه در روز پایدار بماند. 

شهید حسین بالدار، محمد مراد ولی شهید علمدار امینی، شهید محمد تیموری آرخلو، شهید نادعلی زراعتی، شهید طاهر کرمی ارخلو و شهید فردوس کاظمی در بمباران تأسیسات نفت و گاز گچساران به شهادت رسید.

شهید «حسین بالدار»، این شهید والامقام در تاریخ چهارم اسفندماه سال ۱۳۱۵ متولد شد و در جبهه حق علیه باطل در تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۶۶ به  فیض شهادت نائل آمدند.

وصیت‌نامه شهید: الهی به‌حق صفاتک  وبعز جلالک  واعظم  اسمائک وبنور  انبیائک  و  بعظمت  اولیائک وبدما شهدائک و به  مناجات  فقرائک  اسئلک توفیق شهاده  فی سبیلک. خدایا سوگند به صفات تو به شکوه و جلالت و به بزرگ‌ترین مهتابت و به فروغ پیامبرانت و به عصمت دوستانت و به خون‌های شهیدانت و به مناجات نیازمندانت از تو می‌خواهم توفیق شهادت درراهت را که رهگشای شریعت است نصیبم فرمایی. پروردگارا فقط به  تو امیدوارم.

 پروردگارا در این شرایط حساس که همه ابرقدرت‌ها و دست‌نشاندگان شکل‌گرفته ما را یاری کن تا خون این جوانانمان هدر نرود. بارالها خودت  کمک کن تا  این کافران را ریشه‌کن کنیم. خدایا به  ما توفیق  ده تا به جبهه حق علیه باطل  برویم، خدایا تو خودت می‌دانی که  فقط برای رضای  تو و برای اسلام می‌جنگیم. پروردگارا در لحظات آخر فراموشمان  نکن و مگذار فراموش کنیم تو را.

 شهید «علمدار امینی»، در تاریخ دهم آذرماه ۱۳۳۵ متولد و در سال ۱۳۶۶ در 19 مردادماه به شهادت رسید. تحصیلاتش را تا ششم ابتدایی با موفقیت پشت سر گذاشته و بعدازآن وارد شرکت نفت شد که دریکی از حمله‌های حکومت بعثی در اثر بمباران تأسیسات نفتی به شهادت رسید.

شهید «محمد تیموری آرخلو»، در خانواده‌ای بسیار محروم دیده به جهان گشود میزان تحصیلات وی تا ششم قدیم بود. در سال ۱۳۵۶ به خدمت سربازی فراخوانده شد بعد از اتمام خدمت در شرکت نفت مشغول کار شد فعالیت و همکاری دلسوزانه‌اش سبب شد که موردتوجه مسئولان قرار گیرد وی در ضمن خدمت در منطقه نفت‌خیز گچساران در محل تأسیسات نفت منطقه بی‌بی حکیمه که مورد بمباران دشمن قرار گرفت، شربت شهادت نوشید.

پیام شهید: از همسرم می‌خواهم همان‌طوری که تا حال زحمت‌کشیده بعد از من در نگهداری بچه‌هایم فعالانه کوشا باشد که اجر و مزد آن را از خدای بزرگ می‌گیرید.

شهید «نادعلی زراعتی زرد خونی»، در تاریخ هشتم آبان ماه سال ۱۳۳۳ متولد و در سال ۶۶ در روز ۱۹ مردادماه به شهادت رسید. شهید تا مقطع دوم راهنمایی درس خواند سپس به استخدام شرکت نفت درآمد و در پی بمباران تأسیسات شرکت نفت به مقام شهادت نائل آمد.

فرزند شهید: چون من در هنگام شهادت ایشان چهار سال بیشتر نداشتم مادرم برایم تعریف کرده که یک روز قبل از شهادت وقتی به خانه آمدند فقط به آسمان نگاه می‌کردند و یک حال و هوای متفاوتی با بقیه روزهای دیگر داشتند و ما از این رفتار بسیار تعجب کرده بودیم و شب که می‌خواستند به سرکار بروند مادرم می‌گفت ما خواب بودیم همه ما را بوسیده بود و باحالتی خاص با مادرم خداحافظی کرده و به محل کار خود رفته بود مثل‌اینکه می‌دانسته یک اتفاقی می‌خواهد رخ بدهد و فردای آن روز من در کوچه بازی می‌کردم که هواپیمای عراقی از بالای شهر گذشت و صدای انفجاری هم از دوردست شنیده شد و بعد از چند لحظه دود غلیظی از منطقه دشت بلوط بلند شد من به خانه رفتم و مشغول شستن پاهایم بودم که دیدم مادرم ناراحت است و آرام و قرار ندارد تا اینکه چند ساعت بعد خبر شهادت پدرمان را برای ما آوردند.

شهید «فردوس کاظمی»، در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه سال ۲۹ متولد و در تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۶۶ در بمباران تأسیسات نفت در منطقه بی‌بی حکیمه به فیض شهادت رسید.

زندگی‌نامه شهید: شهید کاظمی به مسائل مذهبی بسیار پایبند بود و به ولایت‌فقیه و امام علاقه وافری داشت. ایشان چند بار به جبهه اعزام شد ولی آخرین بار در تأسیسات نفتی منطقه در حین خدمت براثر بمباران رژیم عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وصیت‌نامه شهید: بسم‌الله الرحمن الرحیم و لا تحسبن الدین فتلوا فى سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون گمان مبرید آنان که درراه خدا کشته‌شده‌اند مرده‌اند بلکه آنان زنده‌اند و نزد خدا روزى می‌خورند، وظیفه انسانى و الهى خود دانستم که نداى حسین زمان خود را گوش فراداده و در جبهه حق علیه باطل شرکت کنم و تا جان در بدن دارم در مقابل دشمن زبون می‌جنگم و به قول امام بزرگوارمان جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم و تا ظلم در جهان است. باید مبارزه کرد و جنگید و به قول صریح خداوند در کتاب قرآن می‌فرماید: قاتلو هم حتى لاتکون فتنه بجنگید تا رفع فتنه، راستى اگر کسى فکر کند .

باید این را بداند که روزى باید از این دنیا رفت ولى یک انسان مؤمن و مسلمان همیشه در پى آن است که خوب و سعادتمند زندگى کند و سعادتمند هم از این دنیا برود و راستى چه مرگى و چه مردنى بهتر از این است که درراه خدا کشته شویم و طبق آیه مذکور آن‌هایی که درراه خدا می‌جنگند مرده نیستند و روزى آنان به خداست . 

شهید «طاهر کرمی ارجلو» در تاریخ دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۱۸ متولد و در تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۶۶ به شهادت رسید. ایشان از کارمندان فعال شرکت ملی نفت و دارای هشت فرزند بود در پی بمباران تأسیسات نفتی شهرستان گچساران آن عزیز و جمعی دیگر از همکارانش به درجه رفیع شهادت نائل گشتند.

پیام شهید: از همسر عزیزم می‌خواهم که زینب وار پیامم را به بچه‌هایم برساند و برای درس خواندن آن‌ها آنچه می‌تواند کوتاهی نکند.

بر این اساس، تعداد تأسیسات این شرکت تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۹ واحد بهره‌برداری،  ۲ واحد نمک‌زدایی ۱ مجتمع گاز و گاز مایع بود ولی در حال حاضر  شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با ظرفیت تولید 650 هزار بشکه نفت در روز  باوجود ۱۰ واحد بهره‌برداری، ۷ کارخانه نمک‌زدایی، ۱۲ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز ، ۳ مجتمع پالایشگاهی بزرگ گاز و گاز مایع و حدود 7 هزار و 384 کیلومتر خطوط لوله با قرار گرفتن تلمبه‌خانه گوره قلب تپنده نفت ایران، دومین تولیدکننده نفت خام صادراتی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

صنعت نفت از مؤثرترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان به‌ویژه در ایران است و علاوه بر این‌که منبع عمده تأمین انرژی در دنیای امروز است نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی ایفا می‌کند اگرچه کارکنان خدوم صنعت نفت همواره تلاش می‌کنند تا با رسیدن به خودکفایی کامل در تولید، تعمیر و تأمین تجهیزات لحظه‌ای دست از تلاش برندارند.

 

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها