نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. تير 1402 - 19:17
برای ترویج و نهادینه کردن حجاب وعفاف در جامعه باید روش‌های تبلیغاتی جدید و تکنیک‌های به‌روز در رفتارهای عمومی را دنبال کنیم تا همواره افراد به این امر جذب‌شده و باانگیزه به سمت آن گرایش پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، موسی زارعی پور، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در یادداشتی در خصوص ضرورت عفاف و حجاب در جامعه نوشت: در آیه 21 سوره مبارکه روم خداوند می‌فرمایند: «و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و باهم انس‌گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است»

سخنم را با طرح دو سؤال شروع می‌کنم؛ سبک زندگی چیست؟ چرا ما سبک زندگی را با لایف استایل (lifestyle) اشتباه گرفتیم؟ در جامعه ایرانی وقتی از اصطلاح سبک زندگی استفاده می‌شود، معمولاً گوینده برخلاف تعریف لایف استایل که به شخصیت و معرف سلیقه و طبقه‌بندی اجتماعی هر فرد بستگی دارد و به‌نحوی‌که فرد را از دیگری متمایز می‌کند، توجهی به این مشخصه‌ها ندارد بلکه با نظر به تصویر ایده آلی که از زندگی دارد خواهان رسیدن به سبکی واحد در زندگی است. ولی اگر بخواهیم منظور خود از سبک زندگی را با زبان علمی توضیح دهیم با ادبیات شکل‌گرفته پیرامون لایف استایل مواجه می‌شویم.

یکی از مشغولیت‌های هرروز ما این است که چه بپوشیم چطور در خیابان یا محل کار یا مهمانی حاضر شویم. پوشش به‌خصوص وقتی‌که پوشش زنانه باشد برای ما که مسلمانیم، مهم‌تر می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفته شد معادل سبک زندگی، لایف استایل جهانی است که با هیچ کیش و دینی مخالفت ندارد، بلکه با اشتیاق به هر دینی به چشم مجموعه‌ای از فرصت‌ها نگاه می‌کند. به‌عنوان‌مثال در بحث حجاب، لایف استایل جهانی به حجاب اسلامی ارادت ویژه‌ای دارد چرا؟ چون ذیل یک منطق نمایشی امکان حضور بی‌شمار مدل و نشانه در حجاب را پیشنهاد می‌دهد. اگر دین مبین اسلام حجاب را به پوشیدگی بدن ترجمه می‌کند، آنگاه لایف استایل مدافعانه تائید می‌کند که بدن باید پوشیده شود و ضمناً برای هر قسمت از این پوشش بی‌شمار طرح ارائه می‌دهد. اگر پوششتان چادر باشد، می‌تواند اقسام جنس‌ها و طرح‌ها و رنگ‌ها را پیشنهاد کند، اگر پوشش مانتو باشد، ترکیب‌ها متنوع‌تر خواهد بود چراکه یک شلوار و روسری هم به میان می‌آید و...

اما با توجه به موضوع بحث و حیطه تخصصی بنده لازم می‌دانم که از نگاه رسانه به سبک زندگی و لایف استایل جهانی و موضوع بسیار مهم حجاب و عفاف بپردازم. وقتی پای رسانه به میان می‌آید، باز جا دارد این سؤال‌ها مطرح شود که چگونه واقعیت‌ها به مدل و نشانه تبدیل می‌شوند و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟ بر هیچ‌کس پوشیده نیست که دنیای امروز دنیای ارتباط و اطلاع‌رسانی است و در این وسط رسانه نقشی بی‌بدیل در ترویج سبک زندگی و لایف استایل جهانی افراد و جوامع مختلف بخصوص جامعه ما یعنی ایران دارد. هرچند رسانه می‌تواند فرصت‌هایی را در کنار تهدیدات برای ترویج پوشش و حجاب خلق نماید. فرصت ازاین‌جهت که با توجه به تنوع و همگرایی فرهنگی ملل مختلف و به دنبال آن جهانی‌شدن، اگر زرنگ باشند و منطق بازار جهانی را بفهمند می‌توانند از تفاوت عقیده و فرهنگ و شخصیت و دین و حتی سیاست را به‌مثابه فرصتی برای تولید کالای جدید قلمداد نمایند و در کنار این فرصت‌ها، تهدیداتی هم وجود دارد که دولت‌ها و ملل دیگر می‌توانند نه‌تنها برنج و سایر کالاها را، حتی چادرزنان و مهر و تسبیح مسجدهایمان را بسازند و به ما بفروشند.

رسانه در دنیای امروز ابزار الگو گیری و الگوپذیری در امر پوشش برای افراد یک جامعه به‌خصوص نوجوانان و جوانان گردیده است و پوشش خود را انتخاب می‌کنند. باوجوداین شرایط که البته پرداختن به موضوع اثر الگودهی رسانه به افراد جامعه در این مطلب نمی‌گنجد و بااینکه هیچ عقل سلیم و منطق‌پذیری برخورد کردن با افراد هنجارشکن را در خصوص پوشش و حجاب رد نمی‌کند اما بهتر است و حتی ضرورت دارد برای ترویج و نهادینه کردن حجاب و عفت و حیا در جامعه ایران روش‌های تبلیغاتی جدید و تکنیک‌های به‌روز در رفتارهای عمومی را دنبال کنیم تا همواره افراد به این امر جذب‌شده و باانگیزه به سمت آن گرایش پیدا کنند.

علی‌رغم دلایل متعددی که برای گرایش برخی زنان و دختران به پوشش‌های نامتعارف و زننده و آرایش‌های رنگارنگ وجود دارد و پرداختن به آن از حوصله این بحث خارج است، به عقیده محققین ارضای حس زیبایی دوستی و جلب‌توجه و میل به دیده شدن از یکی از این دلایل می‌تواند باشد. درحالی‌که اگر این گروه و قشر از افراد جامعه مفهوم جمال و زیبایی را آن‌گونه که هست درک کنند هیچ‌وقت برای پاسخ دادن به میل زیبایی دوستی و دیده شدن سراغ این روش‌ها نمی‌روند که هم مخاطراتی برای خودشان و هم برای جامعه به دنبال دارد.

به گفته زنده‌یاد استاد علی صفایی حائری در تعریف جمال و زیبایی؛ زیبایی هماهنگی است. در زیبایی تنها هماهنگی اجزاء یک‌چیز با مجموعه‌اش مطرح نیست، بلکه زیبایی هماهنگی اجزاء با مجموعه و هماهنگی این مجموعه باهدف و غایت آن است. کسانی که این غایت را شناخته‌اند، آن چیز را زیبا می‌بینند. به‌عنوان‌مثال؛ کسی که برای یک فرش با نقش و نگار، هدف و غایتی را قائل نیست باکسی که برای آن هدف و غایت قائل است، درک متفاوتی دارند. همین فرش که به این زیبایی است اگر کف اتاق باشد، زیباست ولی به سقف که بزنید، آن زیبایی را ندارد چون با غایت آن هماهنگی ندارد.

لذا امروزه در جهان شاهد هستیم که ابرقدرت‌ها و مالکان غول رسانه‌ای، امریکا و بعضی دولت‌های اروپایی و صهیونیسم بانفوذ در هر خانه تمام ساعات بیداری باقدرت رسانه‌ای خود، ساختار ذهنی هر مخاطب، پیر و جوان، فقیر یا ثروتمند، ساده یا باتجربه، نوجوان و جوان را شکل می‌دهد و می‌سازد و باعث نفوذ بر عقاید افراد جامعه به‌خصوص جامعه ایران برای تأمین مقاصد از پیش تعیین‌شده می‌شود و نتیجتاً تغییر رفتار و پوشش و بدحجابی که امروز در برخی دختران وزنان جامعه روی‌داده است.

سخن پایانی اینکه دوره کنونی به تعبیری دوره پست‌مدرن (post modern) دوره جنگ تمدن‌هاست؛ جنگی که به‌صورت نامحدود رسمی یا غیررسمی و سخت یا نرم در جریان است که نمونه‌هایی از آن را در فلسطین و سوریه و بعضی ممالک اسلامی شاهد هستیم و شاید مقصد بعدی ایران باشد. جنگ تمدنی دیگر میان دو دولت یا دو ارتش نیست بلکه در این جنگ هر انسان متمدنی خود را در جنگ با تمدن دیگر می‌بیند. امروز یک زن محجبه و یک مرد که نشانه‌های مسلمانی را دارد ازنظر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی یک دشمن بالقوه و تروریست محسوب می‌شود که و می‌طلبد در این آشوب‌ها و نابسامانی‌های جهانی افراد متمدن ایرانی و دغدغه مندان دین و وطن این کلام مقام معظم رهبری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند که می‌فرمایند: «جهاد یعنی تلاش در مقابله با دشمن. هر تلاشی جهاد نیست، خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاش‌های علمی زیادی می‌کنند. تلاش‌های اقتصادی می‌کنند که خوب و به‌جاست، اما جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد»

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها