نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. فروردين 1402 - 19:50
نشست شورای فرهنگ عمومی گچساران با دستور کار پیگیری رعایت عفاف و حجاب با تدابیر لازم در سطح شهرستان با حضور اعضا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،حجت‌الاسلام حجازی، امام‌جمعه گچساران در ابتدای این نشست گفت: نکته‌ای که باید در خصوص جایگاه این شورا عرض کنم اینکه جایگاه شورای فرهنگ عمومی یعنی ریل‌گذاری، نقشه مهندسی فرهنگی و ترسیم راه جهت هدف‌گذاری فرهنگی که مصوباتش لازم‌الاجرا و به‌نوعی قانون به شمار می‌رود.

وی افزود: باید از سوی مسئولین شهرستان به این جلسات اهمیت بیشتری داده شود و جدی گرفته شود، موضوع جلسه امروز نیز زیست وزندگی عفیفانه آن‌هم باتدبیر است اگرچه حجاب ضرورت شرعی دارد به‌طوری‌که انکار حجاب با کفر همراه می‌شود.

امام‌جمعه گچساران تصریح کرد: اگر حجاب از سوی برخی‌ها در جامعه رعایت نشود به‌تبع مشکلاتی نیز برای سایر افراد جامعه ایجاد می‌کند، بنابراین امنیت جامعه و سلامت روانی جامعه به خطر می‌افتد و همه جامعه نیز آسیب خواهند دید. پس دفع خطر محتمل عقلا واجب است و نباید اجازه دهیم مشکلاتی در این خصوص دامن‌گیر جامعه شود.

حجت‌الاسلام حجازی ادامه داد: حضرت آقا در بحث حجاب، صریح فرمودند که کم‌توجهی به مسئله حجاب حرام شرعی و حرام سیاسی است، متأسفانه در سطح بازار لباس و پوشش مناسب برای افراد مذهبی کمتر در دسترس قرار دارد. منظور از حرام سیاسی که رهبری فرمودند اینکه دشمن پشت این موضوع بی‌حجابی قرار دارد و می‌خواهند ولنگاری و بی‌حجابی را در جامعه اسلامی رواج دهد، لذا هم ‌باید بُعد شرعی و هم بعد سیاسی این مقوله را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: آنچه باید موردتوجه قرار گیرد که قبح وزشتی امر بی‌حجابی در جامعه شکسته نشود، وظیفه قانونی و شرعی همه مسئولین است که با جدیت پای‌کار بیایند و با فتنه جدید دشمن مقابله کنند و بایستی این ظرفیت را در خودمان ایجاد کنیم که با سعه‌صدر و محترمانه امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم.

 امام‌جمعه گچساران اظهار کرد: بانوان شاغل در ادارات، نهادها، دستگاه و ...کمیته‌ای تشکیل دهند و به‌صورت هفتگی جلساتی در زمینهٔ عفاف و حجاب برگزار کنند و راهکار ارائه دهند و اجرایی کنند، البته توجه کنید نباید در مسئله بی‌حجابی با قهوه قهریه برخورد کرد بلکه نرمی کلام و حسن خلق نیز رعایت شود.

علیزاده، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گچساران در ادامه گفت: دموکراسی غربی ماحصل حذف دین از حوزه حکومت است و سیطره دین وقتی حذف شود ماهیت غرب آشکار می‌شود گرچه همان کلیساها را هم به حاشیه بردند؛ اما در نظام اسلامی مسجد محل عبادت با کارکردی اجتماعی و فرهنگی است اصول و رسالت مردم بر مبنای فقه اسلامی است.

 وی افزود: در نظام اسلامی باید مسئولین عزم راسخی در اجرای دستورات الهی و قوانین داشته باشند و در این راستا بایستی صادقانه تلاش کنند، در بحث عفاف و حجاب هم آقایان هم باید پوشش در شأن داشته باشند.

علیزاده تصریح کرد: حقیقتاً کدام اداره پروپوزال (پیشنهاد پژوهشی) در حوزه عفاف و حجاب ترسیم کرده است پس ‌مسئولین باید در میدان اجرا نیز ورود کنند به افراد و مراجعینی که رعایت شئونات اسلامی را نمی‌کنند تذکر با رعایت اصول اخلاقی بدهند.

وی گفت: اتاق اصناف و اداره صمت بازار را به‌خوبی رصد کنند، خود فروشندگان در سطح بازار ملزم به رعایت عفاف و حجاب هستند و باید حتماً اصول کسب‌وکار رعایت شود اگرچه حمایت از فروشندگان مذهبی هم در دستور کار باشد. چراکه امروز دشمن جبهه درگیری را به عرصه فرهنگی کشانده است و باید تلاش بیشتری کنیم.

قیطاسی، مدیر آموزش‌وپرورش گچساران هم در ادامه گفت: وقتی بحث حجاب پیش می‌آید فوراً به سمت بانوان می‌رویم درحالی‌که پوشش مناسب برای مردان هم مدنظر است؛ بنابراین گاهی مواقع سعه‌صدر در مواجه با ناهنجاری‌های اجتماعی ضرورت دارد، معتقدم که اهرم تشویق بهترین کار برای ترویج حجاب و عفاف در جامعه است و باید از رفتار افراطی با هنجارشکنان نیز پرهیز کرد.

وی افزود: در برخی مدارس شهرستان نیز برنامه‌هایی در جهت تشویق دانش آموزان به رعایت حجاب انجام شد که به‌عنوان نمونه به دانش آموزان با پوشش چادر مورد تشویق قرار گرفتند و اینکه اگر راه اصلاح را بدانیم شاید بهتر بتوان در مواجهه با این موضع عمل کرد.

خانم پردال، فعال فرهنگی گچساران هم گفت: نکته‌ای که باید عرض کنم اینکه خیلی از دانش آموزان وجوب فلسفه حجاب را نمی‌دانند، متأسفانه فضای مجازی افسارگسیخته مشکلاتی را ایجاد و ذهن بسیاری از دانش آموزان را تسخیر کرده است، بسیاری از دانش آموزان تا دیروقت در فضای مجازی مشغول هستند و صبح‌ها سر کلاس چُرت می‌زنند.

دارفرین، رئیس کمیته امداد گچساران گفت: یک فرهنگ وقتی می‌خواهد نهادینه شود با تأسی از خانواده و محیط صورت می‌گیرد، متأسفانه ریشه بسیاری از معضلات را باید در فضای مجازی جستجو کرد.

راهی، رئیس ورزش و جوانان گچساران هم گفت: متأسفانه برخی ادارات متولی فرهنگ در شهرستان گچساران، خودشان زیرساخت‌های لازم برای ترویج و حمایت فرهنگی را ندارند، حتی نگاه به ادارات متولی فرهنگ که با بسیاری از جوانان سروکار دارند در بحث زیرساخت‌ها و اعتبارات نیز بسیار ضعیف است.

حجت‌الاسلام خادمی، رئیس تبلیغات اسلامی گچساران در ادامه تصریح کرد: باید در کنار کارهای فرهنگی کارهای بازدارنده هم وجود داشته باشد، انتظار داریم موارد رصد شود و حمایت قضایی صورت گیرد. هیچ‌کس مخالف شادی نیست اما ترویج بی‌حجابی با دستورات الهی منافات دارد.

حجت‌الاسلام ادیبان، دادستان گچساران در این نشت هم گفت: بیشتر مسئولین در این نشست از آرزوها و آرمان صحبت کردند و نهایت اقدام صورت گرفته در مسئله عفاف و حجاب هم نصب بنر جلوی درب ادارات بود.

وی افزود: به‌تبع جهت مقابله با جرائم اقدامات قهریه نیز صورت می‌گیرد که به‌عنوان نمونه ساعتی پیش در همین شهرستان دو قهوه‌خانه به خاطر برخی تخلفات پلمپ شد اگرچه به‌عنوان دادستان وظیفه‌دارم که جرم را کشف کنم.

دادستان گچساران تصریح کرد: معتقدم که ما مسئولین باید به حرفی که می‌زنیم اعتقاد داشته باشیم و حتماً هم عمل کنیم، از آمران به معروف و ناهیان از منکر در شهرستان حمایت قاطع کرده و می‌کنم. انتظار این است که به وضعیت حضور افراد در برخی اماکن و پارک‌ها توجه شود و واحد حراست این موضوعات را کنترل و در دستور کار قرار دهد و با هنجارشکنان نیز برخورد شود.

انتهای پیام/

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها