نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. فروردين 1402 - 11:16
با استفاده از مصرف «گل‌گاوزبان» دیگر در شرایط استرس‌زا مشکلی نخواهید داشت و شب‌ها به‌آرامی می‌خوابید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،گل‌گاوزبان گیاهی یک‌ساله و علفی از تیره گاوزبانیان است که به‌طور میانگین تا ارتفاع ۰.۶ متر رشد می‌کند و ساقه‌ آن خار‌های ریزی دارد. برگ‌های گل‌گاوزبان مخملی هستند و از تارهای خشن پوشیده شده که به همین خاطر هنگام گرفتن برگ‌های این گیاه در دست یک نوع گزیدگی ملایم حس می‌شود.

گل‌های این گیاه دارویی لاجوردی‌رنگ و شبیه به گل انار هستند. تخم گل‌گاوزبان اگر در آب خیس بخورد لعاب می‌اندازد و دایره‌ای شکل است. اگرچه گل‌گاوزبان طبیعت گرمی دارد و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، آنتو سیانین، فلاونوئید، کولین، اسید گاما لینولئیک، ویتامین‌های B، ویتامین C، کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است.

بنابراین گل‌گاوزبان یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم و مفید است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد. این گیاه محبوب و معروف بین ایرانیان است که از گذشته تاکنون از آن به‌عنوان دم‌نوش و شربت برای آرامش اعصاب بهره برده‌اند و همین ویژگی‌ مثبت باعث شده‌ تا گل‌گاوزبان را آب روی آتش بدانند.

گل‌گاوزبان فواید بسیاری دارد که می‌توانید از طریق دم‌نوش این داروی گیاهی، عرق و روغن آن، از فواید بسیارش نیز بهره برد، امروزه افراد بسیاری در شبانه‌روز با استرس و موقعیت‌های استرس‌زای زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند درنتیجه این موضوع می‌تواند عوارض دیگری همچون بی‌خوابی، بدخلقی و بی‌حوصلگی را به دنبال داشته باشد؛ اما گل‌گاوزبان یک آرام‌بخش و درمان خانگی استرس به شمار می‌رود که می‌توان با استفاده از مصرف گل‌گاوزبان شب‌ها به‌آرامی خوابید.

همچنین عصاره و دم‌نوش این داروی گیاهی در برابر آسیب‌های مغزی و اختلالات مربوط به مغز اثر محافظتی دارند. طبق تحقیقات، این گیاه می‌تواند در برابر اختلالات شناختی ناشی از بیماری‌های عصبی نیز تأثیر داشته باشد.

مصرف دم‌نوش گل‌گاوزبان همچنین می‌تواند به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک کند، طب سنتی بر این باور است که دم‌نوش گل‌گاوزبان می‌تواند موجب کاهش تب بالا بشود. گل‌گاوزبان حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است و از طریق آن‌ها موجب بهبود گردش خون می‌شود و این گیاه دارویی فشارخون بالا را نیز درمان می‌کند.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها