نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. فروردين 1402 - 13:39
تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد؛
12 فروردین نماد واقعی مردم‌سالاری دینی است
یدالله مرادی از ۱۲ فروردین به‌عنوان نماد واقعی مردم‌سالاری دینی و تکمیل‌کننده انقلاب ۵۷ نام برد و این روز را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یدالله مرادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص جایگاه و اهمیت روز 12 فروردین گفت: روز 12 فروردین 58 یک روز تاریخی، ماندگار و نمادی از یک دوره طولانی مبارزات آزادی‌خواهانه ملت ایران است که بعد از 2500 سال طرحی نوین در ساختار سیاسی ایران شکل گرفت و نظام‌های شاهنشاهی منقرض و حکومت دینی جای آن مستقر شد.

وی افزود: اما این طرح از چند مؤلفه برخوردار بود یکی بحث جمهوریت، یعنی حکومت مردم بر مردم با شاخصی به نام اسلامیت که نقش مشروعیت نظام جمهوری را تضمین و تعیین می‌کرد. نظام جمهوری از نوع اسلامی بعد از 2500 سال عملاً انقضای حکومت‌های شاهنشاهی، استبدادی و موروثی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام را به دنیا اعلام کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ازاین‌رو مردم عشق و علاقه‌ای به انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 نشان دادند و حضرت امام (ره) با دفاع از آرمان‌های تاریخی مردم و مطالبه آن‌ها برای استقرار یک نظام الهی نیز صداقت و اصالت نهضت خود را در معرض رأی مستقیم آحاد مردم قرارداد تا مردم جمهوری اسلامی را تائید و در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت داشته باشند.

مرادی ادامه داد: بنابراین اولین انقلابی را در تاریخ شاهد هستیم که در کمترین زمان ممکن همه‌پرسی برگزار می‌کند و هیچ جای دنیا چنین چیزی را شاهد نیستیم. انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید و در 12 فروردین 58 نیز مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی به تثبیت و استقرار نظام جمهوری اسلامی «آری» گفتند.

وی در ادامه اظهار کرد: این همه‌پرسی با یک آرای بی‌نظیر 98.2 درصدی مردم محقق شد که خود نماد جمهوریت نظام بود و نتیجه اینکه یک اعتقاد و باور مردمی به این نظام نوپا را نشان می‌داد. اگرچه هیچ انقلابی را نداریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم نوع حکومتش بر مردم مشخص شود و هم قانون اساسی در آن تألیف شود.

تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: باید توجه داشت این دو ویژگی جمهوریت و اسلامیت هم قانون مداری نظام، هم مشروعیت نظام و هم مقبولیت نظام را تضمین کرد. پس سه محور قانونیت، مقبولیت و مشروعیت را مردم ایران در یک همه‌پرسی با انتخاب آگاهانه و آزادانه در 12 فروردین تحقق بخشیدند و امروز حکومت جمهوری اسلامی محصول انقلاب اسلامی است.

وی افزود: اگرچه بایستی تلاش شود تا اسلامیت به‌عنوان صفت و شاخصه مهم این نظام، دستخوش ایده‌های مدعیان روشنفکری قرار نگیرد بلکه این اسلامیت به‌عنوان مشروعیت نظام و اعتقاد و باورمندی به اسلامیت نظام حفظ شود و قبل از آن‌هم جمهوریت.

مرادی تصریح کرد: بنابراین نقش مردم‌سالاری، نقش رأی مردم و نقش تعیین‌کنندگی مردم بر هیچ‌کسی هم پوشیده نیست، اما هیچ‌کسی اجازه ندارد به نام جمهوریت به اسلامیت نظام آسیب بزند و به نام اسلامیت نیز جمهوریت نظام را نادیده بگیرد؛ بنابراین باید از جمهوریت و اسلامیت به‌عنوان دو محور شاخص حکومت که لازم و ملزوم یکدیگر هستند را صیانت کنیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یوم‌الله ۱۲ فروردین روزی است که اولین نظام مردم‌سالار دینی در جهان و حاکمیت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در ایران تجلی یافت. جمهوری اسلامی منبعث از یک قانون اساسی است و امروز هم نظام جمهوری اسلامی ثمره هزاران خون شهید است که باید باجان و دل از آن پاسداری و حراست کنیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها