نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. فروردين 1402 - 13:12
بارش مطلوب سال زراعی جاری پس از تجربه 10 سال خشک‌سالی نویدبخش سالی بر بار برای رونق کشاورزی در پایین‌دست سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سد کوثر به‌عنوان سد زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران قرارگرفته و این سد مخزنی چندمنظوره به روی رودخانه خیرآباد برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعتی شهرها و نیز بندرهای حاشیه خلیج‌فارس ساخته‌شده است.

رودخانه خیرآباد از دوشاخه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل‌شده که آب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد، این سد به پیمانکاری شرکت سابیر در سال 83 به بهره‌برداری رسید.

 سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم جنوب کشورمان را تأمین می‌کند که به این منظور خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان درمجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد.

علاوه براین، سد کوثر به‌منظور اهدافی چون تأمین صنایع نفت و گاز گچساران، تأمین آب کشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد در شهرستان گچساران، تأمین آب کشاورزی اراضی بهبهان، تأمین آب کشاورزی دشت زیدون و تأمین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره نیز ساخته‌شده است.

محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز ۵۰۰ حدود ۱۰ متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز ۵۷۵ متر دارای شیب بسیار تند ۸۰ درجه است، سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴ متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰ متر است؛ عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷ متر است و تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

براین اساس سد کوثر به‌عنوان پرآب‌ترین سد کهگیلویه و بویراحمد در چند سال گذشته به دلایل مختلفی ازجمله کاهش بارندگی‌ها حال‌وروز خوشی نداشت، اما با بارش‌های مطلوب در سال زراعی جاری پرآب شده و بارقه‌های امید را در دل کشاورزان مناطق خیرآباد و لیشتر روشن کرده است.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها