نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. اسفند 1401 - 22:01
ویژگی های " سید علی متقی کاشانی" ولایت مداری ، دیندری ، اخلاص ، مردم داری ، شجاعت ،تقوا و محب اهل بیت رسول الله علیهم السلام بود ، به نحوی که فرهنگ روضه خوانی را در منازل ترویج نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام «سید علی متقی کاشانی» امام‌جمعه اسبق گچساران، مروری کوتاه به زندگی و فعالیت‌های علمی، انقلابی و فرهنگی این عالم ربانی خواهیم داشت.

مرحوم سید علی متقی کاشانی در سال 1317 در شهرستان قمصر از توابع کاشان در خانواده‌ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید نصرالله متقی قمصری کاشانی، بزرگ و اجداد شریفش از سلسله جلیله روحانیت بودند.

وی در خانواده‌ای از تبار رسول‌الله (ص) تربیت یافت  تحصیلات دوران ابتدایی خود را در شهر قمصر و دوره متوسطه را در شهرستان کاشان به پایان رسانید. سپس وارد حوزه علمیه حضرت آیت‌الله یثربی قمصر شد و مقدمات را در حوزه قمصر گذرانید و بعد وارد پایتخت حوزوی ایران،  قم شدند .

سید علی سال‌ها درس خارج خود را از محضر حضرات آیات عظام آیت‌الله بهبهانی، آیت‌الله گلپایگانی ، آیت‌الله وحید، آیت‌الله بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) تلمذ و کسب فیض نمود.

در حوزه از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و جزء مبارزان با رژیم منحوس پهلوی بود، جهت تبلیغات دین و نهضت امام خمینی (ره) از سال 42 مأموریت می‌یافت تا این‌که از سال 1351 به همین منظور به گچساران عزیمت و مدتی اقامت یافت و در سال 1354 توسط ساواک رژیم پهلوی دستگیر و به آبادان و خرمشهر تبعید شد، در آبادان و خرم‌شهر از فعالیت علیه رژیم کوتاهی نکرد، لذا مجدداً وی به شهر درود در استان لرستان تبعید کردند .

در آنجا نیز به فعالیت علیه رژیم پهلوی ادامه داد بالاخره ساواک تحمل شنیدن بیانات این سید جلیل‌القدر را نداشت و وی را ممنوع المنبر نمودند و به شهر قم بازگشت و مدتی وی را خانه‌نشین کردند.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران به رهبری امام خمینی (ره) به سخنرانی و ارشاد مردم پرداخت تا این‌که طی حکمی از سوی امام (ره) به امامت جمعه شهرستان گچساران در سال 1358 منصوب گردیدند و تا سال 1385 قریب به سه دهه فعالیت نمودند و با خطبه‌های روشنگرانه خود مردم این دیار را بصیرت بخشیدند .

وی خدمات شایانی را در شهرستان گچساران ارزانی داشتند ازجمله تأسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) و بی‌بی حکیمه خاتون (س)، بنای مسجد صاحب‌الزمان (عج) و بنای حسینیه مسجد صاحب‌الزمان (عج) ، بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) و بنای مجتمع مسکونی پنج طبقه طلاب.

از ویژگی‌های عالی ایشان ولایت مداری، دین‌داری، اخلاص، مردم‌داری، شجاعت، تقوا و محب اهل‌بیت رسول‌الله علیهم‌السلام بود ، به‌نحوی‌که فرهنگ روضه‌خوانی را در منازل ترویج نمود و بالغ‌بر چهل سال مشغول به انجام تبلیغ، ترویج و ارشاد مردم گچساران بودند .

از بدو شروع جنگ تحمیلی جزء یاران باوفا و بازوان با اخلاص سپاه و بسیج، رزمندگان اسلام و خود پیشتاز جبهه‌های نور علیه ظلمت بود که به شهادت سردار خستگی‌ناپذیر 8 سال دفاع مقدس حاج علی فضلی پدری مهربان برای رزمندگان بود.

حجت‌الاسلام متقی کاشانی در کمک‌رسانی و تشویق عزیزان و تشکیل ستاد جبهه و جنگ در مسجد صاحب‌الزمان (عج) همت والا گمارد و از حمایت فرزندان دلیر رزمنده خود لحظه‌ای آرام ننشست؛ در پیگیری و احداث مساجد شهرستان مبادرت تام ورزید، مردم را به اهداء موقوفات و احداث مساجد، حسینیه و اماکن مذهبی و امور خیریه دعوت می‌نمود ، که آثار ما تأخر معظم له باقیات و صالحاتی برای خیرین منطقه شد تا این‌که یاور صدیق شهدا در 18 اسفندماه 1392 در جوار شهدای گران‌قدر گچساران آرمید.

حجت‌الاسلام سید علی متقی کاشانی، امام‌جمعه اسبق گچساران، 16 اسفندماه 92 به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج دار فانی را وداع گفت. پیکر امام‌جمعه اسبق گچساران ساعت 9 صبح یکشنبه 18 اسفندماه 92 با حضور مردم ولایتمدار گچساران تشییع و در قطعه علمای گلزار شهدای گچساران به خاک سپرده شد.

در این مراسم، مسئولانی ازجمله سردار علی فضلی؛ فرمانده سابق دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام، سردار حسین دقیقی مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، غلامرضا تاج گردون نماینده سابق مردم گچساران و باشت در مجلس، حجت‌الاسلام محمدعلی بزرگواری نماینده اسبق مردم کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی، سید موسی خادمی استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد، فتاح محمدی معاون سیاسی اسبق استاندار، دادستان و مدیرکل اسبق دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام موسوی اعظم مدیرکل سابق اوقاف و امور خیریه استان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی  به همراه خیل عظیم مردم  ولایتمدار گچساران حضور داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین متقی کاشانی سال‌ها در کسوت امام‌جمعه گچساران منشأ خدمات گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده از بارزترین فعالیت‌های این روحانی و عالم فقید می‌توان به تأسیس حوزه علمیه امام صادق (ع) در این شهرستان اشاره کرد.

وی از بنیان‌گذاران مبارزه با طاغوت در منطقه گچساران محسوب می‌شوند.

یادش گرامی، روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها