نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. اسفند 1401 - 11:32
دشت شش هزار هکتاری امامزاده جعفر گچساران از مناطق مستعد کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کشاورزی یکی از بخش‌های مهم اقتصادی جوامع محسوب می‌شود و در این میان مدیریت منابع آبی و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری اهمیت این بخش را دوچندان می‌کند، مهم‌ترین اقدامات دولت‌ها در این زمینه احداث سدها، تثبیت منابع آبی و بهره‌گیری از فنّاوری و فناوری‌های نوین آبیاری خواهد بود که هر یک در نوع خود نجات‌بخش دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی از خشک‌سالی هستند.

کشاورزی، عرصه‌ای است که ضمن رونق تولید برای مصرف داخلی و اشتغال‌زایی، زمینه‌ساز توسعه صادرات به کشورهای مختلف است. استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 2 میلیون واحد دامی،160 هزار هکتار زمین زراعی و 45 هزار هکتار باغ به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ کشاورزی شناخته می‌شود که بیش از 20 درصد سهم اشتغال این استان مربوط به بخش کشاورزی است. 

بااین‌وجود دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر گچساران یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود؛ این دشت براثر تداوم بارندگی طی ماه‌های اخیر و نیز اجرای پروژه آب‌رسانی به این دشت از رودخانه زهره، امروزه در وضعیت مطلوبی قرارگرفته است.

دشت امامزاده جعفر با وسعتی حدود 60 کیلومترمربع واقع در 15 کیلومتری شمال شرق گچساران دارای خاکی مرغوب و مستعد برای کشاورزی است در این دشت ده‌ها حلقه چاه نیز برای مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب حفاری‌شده که آب آن‌ها از دو سفره زیرزمینی آبرفتی و آهکی تأمین می‌شود این دشت از شمال و شمال شرق به کوه‌های آهک آسماری و از جنوب نیز به آهک آسماری سازند گچساران محدود می‌شود.

بر اساس نتایج هیدرو شیمی انجام‌گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های 82 تا 87 و استفاده از نمودارهای شولر و ویلکوس آب نواحی شمال و شمال شرقی دشت قابل شرب و نواحی جنوب و جنوب غربی آن برای شرب نامناسب و درمجموع آب دشت برای مصارف کشاورزی مناسب است.

محصولات مختلی اعم از باغی و زراعی در دشت امامزاده جعفر وجود دارد که می‌توان به انواع باغات مرکبات، کشت غلات، محصولات جالیزی، صیفی‌جات، سبزی‌خوردن و... را نام برد.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها