نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. بهمن 1402 - 10:48
مراسم چهلم قیام مردم قم در تبريز موجب شد که هم فاجعه¬ قم و هم قیام¬ مردم تبریز اسباب رسوايی بيشتر رژيم منحوس پهلوی ‌شود و قیام 29 بهمن تبریز بود که انقلاب را شکوفا و به پیروزی رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یدالله مرادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اهمیت قیام 29 بهمن تبریز گفت: باید توجه کرد که سال 56 بعد از حادثه 19 دی مردم قم، اولین حرکت گسترده، بزرگ و تأثیرگذار در انقلاب را مردم تبریز انجام دادند و مشهور به قیام 29 بهمن شد که در حقیقت به یادبود چهلم شهدای 19 دی قم شکل گرفت.

وی با اشاره به دستاوردهای قیام 29 بهمن تبریز افزود: بنابراین قیام 29 بهمن چند دستاورد داشته است. اول اینکه ابهت حکومت طاغوت را در هم شکست، دوم فضای مناطق آذری‌زبان که روح انقلابی، سلحشوری، رشادت و آگاهی بخشی را داشتند، یکدست کرد و عملاً آذربایجانی‌ها محور تغییرات مهم در کشور شدند.

مرادی ادامه داد: اما نکته سوم اینکه به‌تبع این حرکت انقلابی زنجیره‌ای از مراسمات چهلم شهدای قیام در سایر نقاط کشورمان به وقوع پیوست که به‌عنوان‌مثال گرامیداشت شهدای قیام 29 مردم تبریز در یزد برگزار شد و به دنبال این اقدام مردم اصفهان چهلم قیام یزد را برگزار کردند به‌طوری‌که تمامی حرکت‌های انقلابی سال 57 که نهایتاً منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی شد همه متأثر از قیام 29 بهمن تبریز بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بااین‌وجود باید توجه کرد که آذری‌ها در تمام حرکت‌های آزادی بخشی و حرکت‌های انقلابی پیشتاز بودند و در مشروطه اولین حرکت‌ها را برای پیروزی مشروطه، آذری‌ها انجام دادند که محاصره تبریز و داستان قیام ستارخان و باقر خان و نهایتاً لشکرکشی برای فتح تهران نیز مشهور است.

وی در ادامه اظهار کرد: لازم به ذکر است که در شکل‌گیری حکومت صفوی و ایجاد نظام متمرکز در ایران بازهم آذری‌ها پیشگام و پیشتاز بوده‌اند و در جریان حرکت‌های انقلاب اسلامی نیز همین رویه را شاهد هستیم.

مرادی گفت: قیام 29 بهمن مردم تبریز خود زنجیره 45 ساله‌ای را ایجاد کرده که بزرگداشت هرساله آن قیام در کشورمان باعث استمرار، استحکام و مشروعیت بخشی حرکت‌های مردمی به انقلاب اسلامی است و از این نظر این قیام در نوع خودش بی‌نظیر و تأثیرگذار در پیروزی انقلاب در سال 57 است، چراکه تیری خلاصی بر پیکر رژیم شاهنشاهی بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان هم گفت: خلاصه کلام اینکه قیام مردم تبریز از نقاط عطف تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌رود درحالی‌که رژیم پهلوی درصدد بود تا بر روی فاجعه­ قم پرده‌ای بکشد و پنهان‌کاری کند ولی مراسم چهلم قیام مردم قم در تبريز موجب شد که هم فاجعه­ قم و هم قیام­ مردم تبریز اسباب رسوايی بيشتر رژيم منحوس پهلوی ‌شود و قیام 29 بهمن تبریز بود که انقلاب را شکوفا و خود زمینه‌ای برای پیروزی انقلاب در 22 بهمن 57 شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها