نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. بهمن 1401 - 23:38
امروز سپاه پاسداران بالنده‌تر، بانشاط‌‌تر و مقتدرتر از گذشته درراه حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و خدمت به دولت و مردم گام برمی‌دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مهم‌ترین و مستمرترین راهبردی که نظام سلطه در راستای شکست یا تسلیم نظام اسلامی از آن بهره گرفته؛ راهبرد نفوذ است، امام خمینی (ره) راهبرد فوق را چنین ترسیم نموده‌اند: «غربی‌ها جزء به منافع شیطانی خود و غارت اموال دیگران و سلطه بر آنان به هیچ‌چیز نمی‌اندیشند و به‌صراحت می‌گویند ما در منطقه منافع داریم و باید منافع و مصالح خود را حفظ کنیم اگر یک دلار به شما کمک کنند صدها دلار را از شما پس می‌گیرند؛ و این رفت آمدهای سیاسی و کمک تسلیحاتی و نظامی جز برای تحکیم پایه‌های نفوذ خود در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است.

 نظر به چنین تهدیدی حضرت امام (ره) عوام و خواص نظام را چنین مورد خطاب قرار می‌دهند هر کس به مقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد و با جدیت بانفوذ وابستگان به دو قطب استعمار غرب و شرق زدگان و منحرفان از مکتب بزرگ اسلام جلوگیری نمایند و بدانند که مخالفان اسلام و کشورهای اسلامی که همان ابرقدرتان و چپاولگران بین‌المللی هستند به‌تدریج و باظرافت در کشور ما و کشورهای اسلامی دیگر رخنه و با دست افراد خود، ملت‌ها و کشورها را به دام استعمار می‌کشانند باید هوشیار و مراقب باشید و بااحساس اولین قدم نفوذی به مقابله برخیزید و به آن‌ها مهلت ندهید.

براین اساس حضرت امام خمینی (ره) با محوریت راهبرد فوق عبرت از حوادث تاریخ اسلام و در راستای تحقق هدف ایجابی «یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» و مقابله باهدف سلبی «یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ» که با محوریت نفوذ شکل می‌گیرد؛ فرمان تشکیل سپاه پاسداران را صادر نمودند و در جمع کارکنان سپاه تهران رسالت این نهاد را چنین ترسیم فرمودند: «شما که پاسداران اسلام، شما که سربازان امام زمان (عج) هستید باید با هوشیاری، بااراده قوی، با مشت محکم جلوی این توطئه‌ها را بگیرید. شما پاسداران اسلام باید قوی و محکم در مقابل این توطئه‌ها بایستید.

بااین‌وجود نظام سلطه برای شکست یا تسلیم نظام اسلامی از راهبرد نفوذ در ساختار نظام به دو روش بهره می‌گیرد که یکی نفوذ فردی است و دیگری نفوذ جریانی؛ یعنی شبکه‌سازی در داخل ملت است اگرچه نظام سلطه در طراحی و اجرای راهبرد نفوذ سه هدف را دنبال می‌کند که می‌توان به هدف کوتاه‌مدت تغییر موازنه قدرت به نفع غرب‌گرایان در داخل کشور؛ هدف میان‌مدت تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران و نیز هدف غایی فروپاشی و براندازی از درون کشور اشاره کرد.

حضرت امام (ره) جایگاه نهاد مقدس سپاه را چنین ترسیم می‌کنند و می‌فرمایند: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده بی‌سابقه‌ای است. این پدیده در حقیقت مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ با سلاح ایمان به خدا... از همین روست که سلطه‌های بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت بدین پدیده الهی می‌نگرند چنانکه به انقلاب اسلامی.

این در حالی است که مقام معظم رهبری جایگاه این نهاد در امنیت همه‌جانبه و عامل مؤثر در بقاء و ارتقا سطح کارآمدی آن را چنین تبیین می‌فرمایند: شما (سپاه) غالب هستید شما قدرتمند هستید شمایید که علی‌رغم خواست دشمن، توانستید اسلام و جمهوری اسلامی را حفظ و از آن دفاع کنید. شما توانستید توطئه‌ها را در هم بکوبید، پس قوی‌تر از آن‌ها هستید، این نکته مسلم و قطعی است. اگر بخواهید قدرتتان باقی بماند باید هوشیار باشید؛ همچنانی که تا امروز هم هوشیاری به درد این مردم خورده و آن‌ها را نجات داده است.

بنابراین ابعاد نفوذ استکبار در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اعتقادی و ...نمایان می‌شود نظر به نقش مخرب نفوذ سیاسی در تزلزل ثبات سیاسی و ایجاد شکاف بین امام و امت، امام علی علیه اسلام مسلمانان را چنین هشدار می‌دهند: «حاضرانی هستید به‌مثابه غایبان و بندگانی هستید چون خداوندان، سخنان حکمت‌آمیز خواندم از آن رمیدید به اندرزهای نیکو پندتان دادم هر یک از سویی پراکنده شدید. شمارا به جهاد با تبهکاران فرامی‌خوانم هنوز سخنم به پایان نرسیده می‌بینم هرکس که به سویی رفته است آن‌سان که قوم (سبا) پراکنده شدند به‌جایگاه‌های خود بازمی‌گردید و یکدیگر را به اندرزهای خود می‌فریبید هر بامداد شمارا همانند چوب کجی راست می‌کنم و شب‌هنگام خمیده چون پشت کمان نزد من بازمی‌گردید راست کننده به ستوه آمده و کاربر آنچه راست می‌کند دشوار گردیده است.

ازاین‌رو نقش مخرب این نفوذ را رهبر معظم انقلاب چنین تبیین می‌فرمایند: «نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد تصمیم سازی نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبق خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می‌شوند وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریتی بر طبق اراده آن‌ها است؛ آن‌ها هم همین را می‌خواهند.

ازاین‌رو بعد فرهنگی با ویژگی ارزش محوری و رویکرد داخلی و خارجی داشتن قادر به تغییر در فرایند حرکت نظام است با توجه به نقش مخرب نفوذ فرهنگی دشمن، این عامل در متزلزل نمودن باورهای مردم و درنهایت تحقق اهداف شیطانی استکبار، رهبر معظم انقلاب چنین هشدار می‌دهند: «دشمن سعی می‌کند درزمینهٔ بنیه فرهنگی باورهای جامعه را دگرگون کند و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرپا نگه دارد جابه‌جا کند و خدشه در آن‌ها وارد کند، اختلال می‌کنند و میلیاردها خرج می‌کنند... از حوادث تلخ تاریخ اسلام در نفوذ فردی یا جریانی در حوزه فرهنگی این واقعیت استنباط می‌شود که نفوذ در این حوزه ضربات جبران‌ناپذیری چون ریا، غفلت زدگی، دنیاطلبی، سبک عقلی، جاه‌طلبی، جهالت، تفرقه، انحرافات، بی‌بصیرتی، نفاق در بیعت، فریب‌کاری، سوء تدبیر و بحران هویت به‌نظام اسلامی وارد می‌نماید.

نفوذ دشمن در عرصه اقتصادی بخش فراوانی از چرخه فعالیت‌های اقتصادی را راکد و سیستم اقتصادی را مختل می‌نماید. حضرت علی (ع) نقش تخریبی این بعد در نظام اقتصادی کشور را به مالک اشتر چنین گوشزد می‌نمایند: «باید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع‌آوری خراج باشد؛ که خراج جزء با آبادانی فراهم نمی‌گردد؛ و آن‌کس که بخواهد خراج را بدون آبادانی و مزارع به دست آورد شهرها را خراب، بندگان خدا نابود و حکومتش جزء اندک مدتی دوام نیاورد.

رهبر معظم انقلاب نیز نقش نفوذ اقتصادی در تحقق اهداف دشمن را چنین هشدار می‌دهند: «درزمینهٔ های اقتصادی چشم‌های بینای مسئولین اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که دشمنان نفوذ اقتصادی پیدا نکنند؛ چون نفوذ دشمن پایه اقتصاد محکم را متزلزل می‌کند. آنجاهایی که نفوذ اقتصادی کردند آنجاهایی که توانستند خودشان را بر اقتصاد کشورها و ملت‌ها مثل یک بختکی سوار بکنند پدر آن کشورها درآمد.» بنابراین نفوذ فردی یا جریانی در حوزه اقتصاد ضربات سنگین و جبران‌ناپذیری چون؛ رانت اقتصادی، رکود اقتصادی، فساد اقتصادی، احتکار، پول‌شوئی، واردات بی‌رویه، تورم، سقوط پول ملی به‌نظام اسلامی وارد می‌نماید.

رهبر معظم انقلاب این بعد (بعد اجتماعی) از نفوذ استکبار را در دیدار با دانشجویان چنین تبیین می‌فرمایند: «دشمن را خوب بشناسید مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید غریبه‌هایی که خود را در لباس خودی در همه‌جا داخل می‌کنند این‌ها را بشناسید دست‌های پنهان را، ببینید هیچ‌کس به خاطر غفلت ستایش نمی‌شود هیچ‌کس به خاطر چشم‌ها را بر هم گذاشتن مدح نمی‌شود و در مناسبتی دیگر این شیوه نفوذ استکبار را چنین تبیین می‌فرمایند «عزیزان من! امروز ملت ما و کشور ما دشمنانی دارد؛ دشمنانی که سعی می‌کنند از هر راهی برای نفوذ در کشور و تسلّط براین کشور استفاده کنند؛ ... نفوذ در جوانان ما و نوجوانان ما است؛ متوجه این نفوذ باشید. سعی کنید به خودتان مصونیت ببخشید؛ نه‌فقط به خودتان بلکه به پیرامونیان خودتان به کسانی که با آن‌ها هم‌کلاس هستید هم‌درس هستید هم‌بازی هستید در مقابل دشمنان مصونیت ببخشید.

 بنابراین از حوادث تلخ تاریخ اسلام در نفوذ فردی یا جریانی در حوزه اجتماعی این واقعیت استنباط می‌شود که نفوذ در این حوزه ضربات جبران‌ناپذیری چون هرج مرج، شبهات فتنه، هواپرستی، غفلت زدگی، فقدان حمیت ملی و ... به‌نظام اسلامی وارد می‌نماید.با این تفاسیر نیز نظام سلطه جهت تحقق اهدافش که همان تسلیم و یا شکست جبهه حق است از فرصت‌ها و قوت‌های محیطی به بهترین شکل بهره می‌گیرد مهم‌ترین فرصت برای آن‌ها نفوذ در ساختار نظامی اسلامی و غافلگیری است. این راهبرد فوق را قرآن کریم چنین ترسیم می‌نماید: «وَدْ الذین کفَرُوا لَوْ تَعْفُلُونَ عَن أسلحتکم وأمتعتکم فیمیلون علیکم میلةً وَاحِدَةً وَلَا جُنَاحَ عَلیکم إن کانَ بِکُمْ أَذًى مِّن مُطَرٍ أو کنتُم مرضى أن تَضَعُوا أَسْلِحَتَکُمْ وَخُذُوا حِذَرَکُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُّهِینًا» آنان که کفر ورزیدند دوست می‌دارند که غافل شوید از اسلحه خود و از کالاها و سازوبرگ جنگ خویش پس بر شما حمله‌آورند» سوره نساء آیه (۱۰۲).

مقام معظم رهبری رسالت سپاه را با توجه به تهدیدات متصور چنین ابلاغ می‌فرمایند: «باید بر هوشیاری و آگاهی خود بی افزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر چهره دشمن را در هر لباسی که هست شناسایی کند» در دوران کنونی دشمن با ناامیدی از به ثمر رسیدن راهبرد نظامی به دنبال راه‌های نفوذ و استفاده از ابزارهای دیگری بوده که به‌جای جسم ذهن و روح و مبانی عقیدتی و فکری و فرهنگی مردم مسلمان ایران به‌خصوص نسل جوان و فرهیخته را هدف قرار داده تا بتواند با صرف هزینه‌های کمتر بهتر و سهل‌تر به اهداف خود نائل شود و خاک‌ریزهای اعتقادی را به‌مرور فتح نموده و بدون خونریزی فاتح میدان مبارزه شود که در ادبیات سیاسی امروز «جنگ نرم» نامیده می‌شود.

 بنابراین امام علی علیه‌السلام در ابلاغ منشور حکومت اسلامی به مالک اشتر رسالت نیروهای مسلح را چنین ترسیم می‌فرمایند: لشگریان به اذن خداوند دژهای استوار رعیت‌اند دین خدا به آن‌ها عزت یابد زینت والیان راه‌ها به آن‌ها امن گردد؛ و کار رعیت جز به آن‌ها استقامت نپذیرد. با توجه به آن رهبر معظم انقلاب چنین می‌فرمایند «اهمیتی که برای این مجموعه قائلیم، اولاً ازاین‌جهت است که مجموعه نیروهای مسلح برترین عامل در حفظ امنیت کشورند. نیروهای مسلح به گفته امیر مؤمنان در ملت بازوی ملت، حصن و حصار مستحکم مردم سرزمین‌های خود هستند و امنیت را این‌ها تأمین می‌کنند.

لذا اساس مطالب بیان‌شده رسالت‌های سپاه در قبال نفوذ استکبار عبارت است از ایجاد امنیت سیاسی، اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است نظام سلطه از ابتدا درصدد براندازی نظام اسلامی از طریق به‌کارگیری روش‌های مختلف بوده است لیکن چون به نتیجه مطلوب دست نیافتند برای تغییر ماهیت در عرصه‌های سیاست، امنیت، فرهنگ و اقتصاد استفاده از مقوله نفوذ را در دستور کار خود قرار داده و از این راهبرد برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند، البته این به این معنا نیست که سیاست‌های پیشین کاملاً فراموش‌شده است بلکه آنان اولویت خود را جنگ نرم و نفوذ به‌جای روش‌های سخت برای براندازی قرار داده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اهداف دشمن در جنگ نرم را به‌طور مشخص به سه ابزار محدود می‌کنند تبلیغات، تحریم و نفوذ. در حقیقت ایشان نفوذ را یکی از سه ضلع مبارزه نظام سلطه با جمهوری اسلامی تلقی می‌نمایند؛ نظر به اینکه نفوذ یک تهدید همه‌جانبه تلقی می‌شود و سازمانی باقابلیت همه‌جانبه جهت دفع تهدید فوق می‌طلبد، از سوی دیگر نظر به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمانی است با رسالت حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه‌های مختلف است رهبر معظم انقلاب در راستای ارتقاء کارایی سپاه، فرماندهان سپاه را چنین توصیه می‌نمایند برادران در سطوح مختلف سپاه بایستی آمادگی در برابر نفوذ دشمن و این اقتدار منطقی را داشته باشند.»

لذا عوامل تأثیرگذار در تحقق رسالت سپاه عبارت است از بصیرت افزایی، اشراف اطلاعاتی، معنویت افزایی، خوداتکائی، آمادگی و استحکام داخلی. اگرچه این بخش از فرمایشات فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) که می‌فرمایند: «سپاه طرح‌های بزرگی را از سازندگی عمومی کشور برعهده‌گرفته و شریک شده‌اند و ملت ما باید حسن کنند که نیروهای مسلح نه‌فقط در دوران جنگ بلکه در دوران بازسازی هم می‌توانند پیشگام و پیش‌قدم باشند.»این رسالت سپاه که حضرت امام (ره) در سال ۱۳۵۸ چنین ابلاغ فرمودند: هان ای پاسداران عصر حاضر و انقلاب اسلامی به امام امت و پاسدار قرآن کریم و اسلام اقتدا نموده حق پاسداری از انقلاب اسلامی را به‌خوبی ادا کنید و از این منصب بزرگ که منصب انبیاء عظام و اولیای خداوند تعالی است به‌خوبی حفاظت کنید.

با توجه به راهبرد حضرت امام (ره) در خصوص عمق‌بخشی خارجی و سدکردن نفوذ استکبار در جهان اسلام مبنی بر اینکه باید بسیج جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشد و این شدنی است چراکه بسیج تنها مختص به ایران اسلامی نیست. باید هسته‌های مقاومت در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.نظر به هشدار رهبر معظم انقلاب بر جامعه جوانان و آینده‌ساز کشور به‌عنوان هدف راهبرد نفوذ استکبار مبنی بر اینکه یکی از راه‌هایی که آن‌ها در پیش می‌گیرند، نفوذ در جوانان ما و نوجوانان ما است؛ متوجه این نفوذ باشید. سعی کنید به خودتان مصونیت ببخشید؛ نه‌فقط به خودتان، بلکه به پیرامونیان خودتان به کسانی که با آن‌ها هم‌کلاس هستید، هم‌درس هستید، همبازی هستید در مقابل دشمنان مصونیت ببخشید.

براین اساس امروز پس از گذشت چهار دهه از تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کتاب سوابق درخشانش مشحون از برگ‌های زرین حماسه، ایثار و افتخار در تمام ادوار و صحنه‌های سرنوشت انقلاب اسلامی، مبارزه با ضدانقلاب و غائله‌هایی چون کردستان، گنبد و غیره، دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس و سال‌های پس‌ازآن تاکنون است، این نهاد ارزشی و پرافتخار همواره بالنده‌تر، بانشاط‌‌تر و مقتدرتر از گذشته درراه حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند امام راحل (ره)، عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و خدمت به دولت و مردم گام برمی‌دارد و امید و پشتوانه‌ای محکم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها