نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. دى 1401 - 7:10
اغتشاشات اخیر با ابهامات فراوانی همراه بود و ضربات مهلکی به اقتصاد کشور زد؛ رصد برخی از اتفاقات اقتصادی نشان می دهد این ضربات به اقتصاد کشور به صورت برنامه ریزی انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امنیت یک کشور از جهت روانی فعالیت ها و کسب و کار عامه مردم را در آرامش قرار می دهد،تا زندگی شان را آنگونه که مورد انتظارشان است نیز بگذرانند، بنابراین رابطه امنیت و اقتصاد یک رابطه دو سویه است به طوری که اگر امنیت یک جامعه خدشه دار شود فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری دچار خسران می شوند و به تبع اقتصاد نیز سیر نزولی را در پیش خواهد گرفت.

انقلاب اسلامی در بیش از گذشت چهار دهه از عمر خود فتنه های بسیاری را به خود دیده است اگرچه فتنه ها در دوران های مختلف مسبب بروز ناامنی هایی در کشورمان بوده که متعاقب آن هم به اقتصاد کشورمان لطمه وارد ساخته است.به طوری که با اقدامات دشمن شاد کن برخی از جیره خوران داخلی تحریم ها از هر سو بر اقتصاد کشورمان سایه افکند و در نتیجه کاهش تولیدات داخلی آمار بیکاری بالا رفت و از حجم صادرت نیز کاشته شد.

 

این در حالی است که توطئه های دشمنان از جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خسارت‌های زیادی را به کشور وارد کرد اما به نظر می‌رسد مهمترین و تاثیرگذارترین خسارت فتنه همان خسارت اقتصادی باشد، چرا که موضوع اقتصاد ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد و نسبت به سایر حوزه‌ها برای آحاد مردم هم ملموس‌تر خواهد بود.

 

اردوکشی‌های خیابانی، آتش زدن ناوگان حمل و نقل عمومی، آمبولانس ها، بانک‌ها، مساجد، سطل‌های زباله، تخریب اماکن دولتی و عمومی و... بخشی از خسارات میدانی آشوبگران در فتنه اخیر بود که اگر تعطیلی کسبه و برخی مراکز خرید را به آن اضافه کنیم، خسارت های هنگفتی به شمار می رود.اگرچه به نتیجه نرسیدن پروژه‌های کریدوری و تجاری ،کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، آسیب به کسب‌ و کارهای اینترنتی و در نهایت کاهش رشد اقتصادی و از بین رفتن نهاد بازار از بارزترین آسیب‌هایی بوده که اغتشاشات اخیر متوجه کشورمان کرده است.

روزنامه وطن امروز در مطلبی هم در این خصوص نوشت:دود اغتشاشات اخیر در چشم تولید و تولیدکنندگان می‌رود و بخش قابل توجهی از سرمایه موجود کشور به سمت سوداگری سرازیر می‌شود. اغتشاشات همچنین یکسری آثار مستقیم دارد.کما اینکه حدود 1700 میلیارد تومان برآورد آسیب‌های فیزیکی اغتشاشات است که به اموال مردم وارد شده اما 10 برابر این رقم، آسیب از حیث اثرات روانی و عدم‌النفع روی فعالیت‌های اقتصادی مردم داشته است.

این در حالی است که غربگرایان داخلی با علم به اینکه دمیدن در آتش فتنه اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد و مردم هم دچار مشکلات بسیاری می‌شوند اما در میدان فتنه حاضر شدند و بازی ‌گردان اصلی دشمن شدند، علاوه بر ذکر این موضوعات باید یادآور شد هرگاه اغتشاش و ناآرامی در کشورمان به وقع پیوسته در نتیجه شاهد تحمیل فشار بیرونی و تحریم‌های بین‌المللی بیشتری علیه کشورمان بوده ایم.

هرچند روزنامه غربگرای حامی آشوب(شرق) که برخی از همکاران آن در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت شدند، پس از چهل روز اذعان کرد که آشوب‌ها تأثیر منفی بر معیشت مردم داشته است.و اعتراف روزنامه متهم به نقش‌آفرینی در اغتشاشات اخیر در حالی است که کارشناسان اقتصادی از همان آغاز فتنه، درباره نقش مخرب آشوب‌افکنی به عنوان لبه دوم قیچی دشمنان هشدار دادند و تاکید کردند که دشمن با ساماندهی آشوب ها در اثر جبران کند شدن حربه تحریم است.

"ریچارد نفیو" مسئول تیم طراحی تحریم‌ها علیه ایران(دوران اوباما) در کتاب «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آن‌ها می‌پردازد و توضیح می‌دهد که «درد تحریم‌ها» را چه زمانی، چگونه و بر کجا می‌توان وارد کرد. همان «دردی» که دولتمردان آمریکایی با جاده‌صاف‌کنی فتنه‌گران در سال 88 اعمال کردند و در دهه بعد هم به خوبی به بار نشسته است. وی در بخش دیگری از کتابش هم می نویسد آنچه می‌تواند باعث شکست تحریم‌ها شود، میزان استقامت کشورهای هدف در برابر تحریم خواهد بود. 

 

به گفته حمیدرضا جیهانی، تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی در روزنامه جوان اغتشاشات به‌دلیل احساس ناامنی و در بعد اقتصاد رفتاری موجب می‌شود ریسک‌های اقتصادی افزایش یافته و قیمت کالا‌ها و خدمات بالا رود و عامل تورم و گرانی و فشار بیشتر به معیشت مردم می‌شود. طبیعی است وقتی فضای کشور دچار التهاب شود، روند سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی به دست‌انداز می‌رود و در نهایت فرایند تنش‌های سیاسی و اجتماعی منجر به ناپایداری اقتصادی، افزایش تورم و تشدید گرانی‌ها می‌شود.

با این تفاسیر نیز دشمن بعد از شکست آشوب های خیابانی  سعی کرد تا پای اغتشاشگران را به بازارکسبه وارد کند و هر از چند گاهی برخی از مناطق کشورمان شاهد اغتشاشات افراد معدودی بودیم، که بعضا هم موجب کاهش فعالیت کسبه و درادامه هم نارضایتی آن ها را در پی داشت، به گفته "قاسم نوده فراهانی" رئیس اتاق اصناف ایران بخش‌های مختلف کشور از این وضعیت آسیب دیدند،...این بخش از افراد در اغتشاشات مجبور به بستن مغازه‌های خود می‌شدند تا از آسیب و خسارت به اموال جلوگیری کنند، به همین دلیل مشکلات اقتصادی برای آنها ایجاد شده و می‌شود.اگرچه به اعتقاد "نوده فراهانی" چرخه اقتصادی تمام بخش‌ها به یکدیگر وابسته هستند و ایجاد خلل در یکی از بخش‌ها، حوزه‌های دیگر را نیز درگیر خواهد کرد.

 

بعد از این ماجرا نیز جریان آشوب با دیدن عدم همراهی توده‌های مردم با حرکات رادیکالی همچون تخریب اموال عمومی  و حمله به نیروهای حافظ امنیت ،‌ دست به اقدامات جدیدی همچون  "تحریم کسب‌وکارها"، "اعتصابات"، "بیش‌مصرفی انرژی"، "خارج کردن پول از بانک‌ها و خرید سکه و ارز" و... کرد. بنابراین ایجاد درگیری های داخلی و ضربه زدن به اقتصاد کشور دو هدف اصلی اغتشاشات اخیر بود که خارج از کشور خط می گرفت، هرچند تاثیر منفی اغتشاشات اخیر، تعادل بازار ارز را به شدت بهم زد و علاوه بر آن دشمن در رسانه‌های وابسته خود مثل اینترنشنال سعودی، بی‌بی‌سی فارسی و... با ایجاد جو ناآرامی سعی می‌کند دورنمای اقتصاد و آینده ایران را سیاه جلوه داده و این عامل نیز در افزایش قیمت دلار مؤثر است.

 

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره تلاطم‌های اخیر نرخ ارز به رسانه ها گفته است: "برخی التهابات کشور و نیز فضای رسانه‌ای که با ایجاد جو روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کنند در افزایش قیمت ارز تأثیر گذار هستند. درست است که کلاً ممکن است چند هزار نفر بیشتر تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اما بخاطر کم عمقی بازارها، ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومان نیز می‌تواند آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. مسئله مهم این است که بتوانیم بر این نا آرامی‌ها و نا اطمینانی‌های ذهنی نسبت به آینده اقتصاد غلبه کنیم. اتفاقات اخیر منجر به نوعی نا اطمینانی و موج تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج از کشور شد، این در حالی است که اقتصاد ایران کاملاً پایدار بوده و در مسیر مهار تورم حرکت می‌کند و باید تلاش را صرف پاک کردن هراسی کنیم که بیهوده در ذهن فعالان اقتصادی پیدا شده است."

 

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و نیروهای چهارگانه ارتش (31 فروردین 96) یکی از طراحی‌های اصلی دشمن را استفاده از نقاط ضعف و مشکلات اقتصادی برای ضربه زدن به ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: به همین علت در سال‌های اخیر شعارهای اقتصادی برگزیده و برجسته شدند.ایشان تقویت بنیه اقتصادی کشور را حساس‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع برشمردند و گفتند: بر همین اساس بر اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی به عنوان یک مجموعه «کار و حرکت و اقدام» به ویژه بر موضوع اشتغال و تولید همچنین مسائل معیشتی مردم و کارکنان دستگاه‌های مختلف ازجمله نیروهای مسلح تاکید دارم.

در این دیدار نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تمرکز بدخواهان نظام اسلامی برای استفاده از نقاط ضعف اقتصادی برای ایجاد اخلال خاطرنشان کردند: وقتی انگیزه و هدف دشمن مشخص است قاعدتا باید انگیزه مسوولان برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش یابد و من همه این مسائل را که دیدگاه کارشناسان زبده اقتصادی است به ‌طور مشروح و خصوصی برای مسوولان نیز بیان کرده‌ام.توقع من از مسوولان این است که وقتی انگیزه دشمن را برای استفاده از نقاط ضعف اقتصادی می‌بینند، درصدد برطرف کردن نقاط ضعف اقتصادی و بستن منافذ برآیند.

 

براین اساس نیز تبعات کنونی و رویدادهایی که ذیل افزایش مقطعی قیمت ارز و سقوط موقت بازار سرمایه دیدیم، بخش کوچکی از آسیب‌های اغتشاشات و خدشه‌دار کردن امنیت کشور است و در کوتاه‌مدت با فروکش کردن ناآرامی‎ها به پایان می‌رسد؛ آنچه اهمیت دارد تاثیر بلندمدت چنین رویدادهایی در کلان ‌تصویر اقتصاد ایران است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها