نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. آذر 1401 - 18:22
نارکی گفت:تبلور روحیه کمک به همنوعان و گرفتن دست نیازمندان فرصت ارزشمندی در دورهمی های شب یلدا است چرا که باید این رسم شیرین پاس داشته شود و به نسل‌های آینده هم انتقال دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اورنگ نارکی،نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با این پایگاه خبری در خصوص سنت های شب یلدا در استان مان گفت:شب چله یا همان شب یلدا یکی از رسومات قدیمی مردمان ایران زمین است که با گذشت قرن ها همچنان پاس داشته می شود. مردم در این شب به جشن و زنده داری می پردازند، چرا که از گذشته های دور بر این باور بوده اند که طولانی ترین شب سال نقطه اوج مبارزه با نیروهای تاریکی و اهریمنی است.

وی افزود:مردمان ایران زمین با تمام تفاوت هایی که از نظر جغرافیایی و فرهنگی دارند، اما مشترکا شب چله به عنوان یکی از کهن ترین جشن ها نزد آنها به شمار می رود. حقیقتا شب چله نماد روشنی  و امید است که به همه ما می آموزد که می توانیم از لحظات درکنار هم بودن بیشترین بهره را برد.

کارگردان گچسارانی ادامه می دهد:با این وجود نیز یلدا به ما یاد می دهد که تاریکی ها و ظلمات هرچقدر هم طولانی باشند اما هرگز پایدار نخواهند ماند،و شب چله بهترین بهانه برای همدلی و همزبانی است که در این صورت انسان ها می توانند فارغ از دغدغه ها و روزمرگی ها دقایق ارزشمندی را در کنار خانواده، فامیل، ریش سفیدان و دوستان سپری کرد.

نارکی در ادامه تصریح کرد:هر استان یا منطقه ای در کشورمان جدا از اشتراکات فرهنگی بسیاری که با هم دارند اما در بحث  آداب شب یلدا تفاوت های اندکی هم در روش اجرا دارند.البته شیوه‌های مهمان‌نوازی و عادات خوراکی هر منطقه آنقدر خاص است که به این آیین، رنگ و بوی متفاوتی هم می‌بخشد.

وی افزود:از این رو شب چله در استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز هم حائز اهمیت بوده است که با جمع شدن در خانه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و یا بزرگان فامیل و ریش سفیدان این سنت نیز پاس داشته می شد.بنابراین گذشت زمان چندان تغییری نیز بر رسم و رسومات و آیین های شب چله در استان مان نگذاشته است و باز هم این دورهم نشینی ها به قوت خودش باقی است و ذکر حکایت ها، داستان ها و متیل ها و... توسط بزرگترهای جمع خود نُقل این محافل است.

 نارکی در ادامه هم گفت:یکی از سنت هایی که در شب چله خانواده ها بر آن تاکید داشته اند همین  پهن کردن سفره و تزئین آن با انواع  میوه ها، شیرینی ها و  همچنین تنقلات محلی همچون گندم برشته، مویز، مغزبادام وحشی، بَن و کلخنگ و... بوده است.باید هم توجه داشت که رسم کاسه بهره یا همان بردن غذا برای همسایگان فقير از آیین‌های رایج مردمان این دیار در شب چله است.

نویسنده گچسارانی ادامه می دهد:البته شب چله در نزد مردمان استان مان به چاله گرم کنون هم معروف است که در این بین خانواده ها تلاش می کنند که اجاق خانه شان گرم باشد و بیشتر از  غذاهای گرم طبخ کنند که می توان به انواع غذای محلی همچون شله ماشکی، شله شیری، کلگ گوشت، دنگو، آش کارده، شله بادامی هم یاد کرد.

وی افزود:از دیگر آیین های شب یلدا که نزد مردمان کهگیلویه و بویراحمد نیز منزلت دیگری دارد ،آیین شاهنامه خوانی پیران و شاهنامه خوانان است چرا که سنت شاهنامه خوانی از دیر باز در بین مردمان استان مان از قدمت و قداست بالایی برخودار بوده به طوری که خانواده ها در کنار آتش گرد هم می آمدند و یکی از ریش سفیدان هم اقدام به داستان سرایی از شاهنامه می کرد.

نارکی در پایان هم گفت:اما نباید فراموش کرد که مقصود نهایی از پاسداشت شب یلدا همدلی و تاکید بر کنار هم بودن است اگرچه تبلور روحیه کمک به همنوعان و گرفتن دست نیازمندان فرصت ارزشمندی در دورهمی های یلدا به شمار می رود چرا که باید این رسم شیرین پاس داشته شود تا مِهر و دوستی را حفظ کرده و به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها