نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. آذر 1401 - 7:12
اصطلاحی در بین رانندگان این‌گونه خودروها مرسوم است که یک شوتی‌سوار وقتی در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت فقط و فقط در مقصد ترمز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،خودرو‌های سواری که از آن‌ها برای قاچاق کالا یا انسان استفاده می‌شود، "خودروی شوتی" نام دارند و اصطلاح شوتی برای مردم ‌ کهگیلویه و بویراحمد هم آشناست.اما در میان چالش‌ها و نگرانی‌هایی که در ابعاد مختلف قاچاق کالا برای جامعه رقم می‌خورد، افزایش مرگ و میر بر اثر تصادفات در جاده‌های استان نگران کننده‌تر است و به دلیل افزایش تعداد خودرو‌های حامل کالای قاچاق، بدون شک تردد این خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی و در ایجاد سوانح رانندگی نیز تاثیرگذار بوده است.

با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق کالا موجب رونق تولید و کاهش بیکاری خواهد شد، حتی قبل از اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعمال شود گفته شد که خودروهای شوتی در مسیر برگشت با بار خالی بازهم خطرآفرین ظاهر شده اند و رانندگان این خودروها به طور مدام با سرعت غیرمجاز در حال تردد در جاده های استان هستند.

به گفته سرهنگ ویسی پور رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد 42 درصد تصادفات استان ناشی از سرعت غیرمجاز است و بخشی از این خودروهایی که با سرعت غیر مجاز در حرکتند دارای بار قاچاق انسان و یا کالا هستند که با عنوان خودروی شوتی شناخته می شوند. هرچند کهگیلویه و بویراحمد در مسیر قاچاق کالا از بنادر جنوبی به استان های مرکزی و تهران قرار دارد و میزان تردد خودروهای حامل بار قاچاق از استان به ویژه در محور یاسوج به اصفهان بالا است.

از این رو باید توجه کرد که مرگ انسان‌ها در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد اگرچه موضوع تازه‌ای نبوده و به سریالی تکراری تبدیل شده‌ است اما  بیش از هر مسئله دیگری قلب مردم استان مان را جریحه‌دار کرده است. با این حال یکی از فعالین سیاسی استان مان در بخشی از مطلبش در خصوص شوتی سواران اینگونه نوشته بود که «متاسفانه معضلی به اسم راننده شوتی در استان مان وجود دارد، این رانندگان بعضا با سرعت بالای 180کیلومتر در جاده های باریک و پیچ های تند، رانندگی می کنند و هر هفته جان خود و دیگران را مصیبت وار یا می گیرند و یا می ستانند.

وی اینگونه ادامه داده است که واقعا مجهول بزرگی است که چرا این افراد که اکثرا جوان هستند اینطور با بار و یا بی بار جنون سرعت دارند؟ و با سرعت مرگ رانندگی می کنند!، بارها هم مشاهده کرده ام که بعضا محورهای ایست و بازرسی هم مانع از عبور خودروهای قاچاق نمی شوند.اما انگار این سرعت را برای خود کلاسی می دانند که مدام به رخ هم و دیگر رقبا بکشانند...».

بنابراین ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که متاسفانه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به جهت رفع مشکلات بیکاری جوانان تاکنون اقدامات در خور توجهی هم انجام نداده اند، اما بحث خودروهای شوتی توسط خود مسئولین قابل حل است چرا که بالای 90 درصد کالاهای کشف شده کالاهای ته‌لنجی و ملوانی محسوب می شوند.اما در گذشته افراد متخلف کالای خود را با کامیون حمل می‌کردند که با توقیف این کامیون ها توسط پلیس خسارتی چند ده میلیاردی را متوجه فرد قاچاقچی می کرد بنابراین این افراد رویکردشان را تغییر دادند و بار کامیون را به 20 الی 30 شوتی تبدیل کردند که اگر در فرض مثال چند خودروی شوتی هم توسط پلیس توقیف شود باز هم منفعت و سود خود را داشته باشند.

با این تفاسیر رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که چنانچه گلوگاه ثابتی در یکی از محورهای پرتردد استان از جمله محور یاسوج به اصفهان برای این خودروها تعیین شود قطعا مسیر خود را عوض می کنند و بدون شک تعداد این خودروها هم کاهش خواهد یافت.این استان چند ورودی دارد و محور خروجی جاده یاسوج به اصفهان است که بیشترین آمار جرح و فوت تصادفات استان در این محور روی می دهد.

به گفته ویسی پور حدود یک چهارم تصادفات استان در جاده یاسوج به اصفهان رخ می دهد که بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد.بنابراین در استانی که کریدور شمال به جنوب است ایجاد گلوگاه دائمی از ضروریات است که امید است هر چه سریع تر این مهم تحقق یابد.

البته کیامرث حاجی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که خودروهای شوتی بیشترین علت حوادث رانندگی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می روند که امروزه به یکی از معضلات استان تبدیل شده است.

با این وجود نیز استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان (چهارشنبه 31 فروردین ماه 1401) گفته بود که مبارزه و برخوردهای میدانی با قاچاق کالا در استان نسبت به گذشته شدت گرفته و حرکت پرخطر خودروهای شوتی تهدیدی برای مسافران و رانندگان در مسیرها است.

سید علی احمدزاده در همین رابطه افزوده بود: کهگیلویه و بویراحمد محل تردد و ترانزیت قاچاق کالا است، این روند باعث مشکلات و تهدید تولیدات داخلی، افزایش بیکاری، تعداد حوادث جاده‌ای و خطر سلامت جانی مردم شده است و در مبارزه با این پدیده شوم قاچاق نیازمند اقدامات عملی و میدانی، ایجاد و استقرار ایستگاه ثابت کنترل و بازرسی در استان هستیم. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست هم بیان کرده آنچه قابل تأمل است کشف کالاهای قاچاقی است که برای سلامت وجان مردم بسیار خطر آفرین است.لوازم آرایشی و بهداشتی، داروهای تقلبی، اسباب بازی، اقلام خوراکی و یا پتو و پوشاک که آلوده هستند و احتمال بیماری زایی بالایی دارند .

اگرچه به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی، خط شوتی یک شغل کاذب و دارای اثرات منفی بر اقتصاد و تولیدات داخلی است اما متاسفانه به خاطر بیکاری و کسب درآمد بالا خیلی ‌ها به این شغل رو می‌آوردند و با جان و آبروی خود و دیگران بازی می ‌کنند. اما اصطلاحی که در بین رانندگان این‌گونه خودروها مرسوم است که یک "شوتی‌سوار" وقتی در مبدأ پایش را روی گاز گذاشت فقط و فقط در مقصد ترمز می‌کند، اما آنها این واقعیت مهم را هم فراموش کرده اند که شاید هم هیچگاه به مقصد نرسند.

این در حالی است که معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رفع این معضل به رسانه ها هم گفته است که به منظور برقراری امنیت در جاده های استان و منع ورود و خروج خودروهای شوتی، استان مصمم به ایجاد ایست متمرکز و دائمی در جاده یاسوج به اصفهان (حوالی میمند) است و برای آن 15 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

به گفته هاشمی مهر حدود دو سال است که اجرای این گلوگاه در استان به دلیل معارضات محلی برای تامین زمین در جاده یاسوج به اصفهان به نتیجه ای نرسیده است.اخیرا زمینی مناسب در گردنه میمند توسط کارشناسان امنیتی تشخیص داده شده که در محدوده محیط زیست است و مکاتبات لازم با تهران در حال انجام است. هرچند پیگیری ها برای کسب موافقت تامین زمین در حال انجام است و مصمم به اجرای هر چه سریع تر این طرح هستیم.

هاشمی مهر بازهم بیان کرده که کهگیلویه و بویراحمد محل تولید کالای قاچاق نیست اما محل تردد کالاهای قاچاق شده است و استان تلفات انسانی زیادی به خاطر عبور و مرور این خودروها متحمل شده است و آمد و شد این خودروها جاده های استان را برای مردم ناامن کرده است.به گفته وی پدیده قاچاق ضربه های جبران ناپذیری به مقوله اشتغال و اقتصاد کشور وارد می کند و با برپایی همیشگی این گلوگاه، قاچاق کالا و مواد مخدر در این محور به شدت کاهش خواهد یافت.

با این وجود نیز جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد هم گفته بود: بالای 95 درصد خودروهای حامل کالای قاچاق خودروی شوتی بوده اند که در دام قانون افتاده اند اگرچه کشفیات این خودروها هم شامل کیف، کفش، پارچه، پوشاک، لوازم یدکی خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات رایانه ای، کالاهای دخانی، لوازم آشپزخانه، انواع مشروبات الکلی، کودشیمیایی و سایر موارد بوده است.


 

بهمنی در ادامه هم تصریح کرده پس از چندین سال انتظار، حدود چند سال است که مجوز ایست و بازرسی ثابت در استان صادر شده اما به دلیل معارضات محلی برای تامین زمین ساخت آن به نتیجه ای نرسیده است.هم اینک زمینی برای احداث آن در جاده یاسوج به اصفهان مد نظر قرار گرفته که با راه اندازی آن راه ارتباطی خودروهای شوتی به طور کامل قطع شد و از این مسیر دیگر عبور نخواهند کرد.

به گفته کارشناسان تنها عامل بیکاری در افزایش قاچاق کالا تاثیرگذار نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... دست به دست هم داده تا مخاطرات بسیاری را متوجه  جوانان جامعه کند که باید این عوامل توسط دولتمردان و دستگاه‌های متولی ریشه‌یابی و برای رفع این مشکل نیز چاره اساسی اندیشیده شود.

در پایان این گزارش بازهم یادآوری می‌شود که شوتی‌سواری شغل کاذبی است که آینده‌ای نامعلوم برای شاغلان این عرصه را یدک می کشد، چرا که شوتی سواران علاوه بر خود در جاده ها هم برای دیگر خودروها به نوعی نیستی آفرینی می‌کنند. بنابراین این سوال مطرح است که آیا شوتی ها که ردپای آنها را می توان در اکثر جاده ها و خیابان های استان دید یکی از مقصران اصلی رکود در بخش تولید به شمار می روند؟ و سوال دیگری که مطرح است که آیا دستگاه‌های متولی با اقدامات فرهنگی، اشتغال زایی و سایر روش‌های مورد نیاز نمی توانند، زمینه بروز چنین حوادث مرگباری را برطرف کنند؟!!!.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها