نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. آذر 1401 - 16:38
نعناع فلفلی یک درمان سنتی محبوب برای تعدادی از بیماری‌ها به شمار می رود وگمان می‌رود این گیاه دارای اثرات آرام‌بخش باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، امروزه نعناع فلفلی به‌ طور گسترده‌ ای در بسیاری از مناطق کشورمان کشت می شود و به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان دارویی شناخته می شود که کاربردهای فراوانی هم در صنایع دارویی و غذایی دارد. نعناع فلفلی آرام بخش است و ناراحتی‌های عصبی را برطرف می‌کند، اگرچه برگ های نعناع فلفلی به شکل بیضی، نوک تیز و دندانه دار است.

طبع نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتا گرم و خشک است که از گذشته های دور تاکنون به عنوان یک گیاه معطر و اشتها آور مصرف شده هرچند از نظر خواص دارویی از پونه قوی‌تر است و برای تقویت معده و بدن نیز به کار می‌رود.

به گفته کارشناسان طب سنتی گیاه دارویی نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است و نوشیدن یک فنجان چای گرم آن سینه را آرام می‌کند. اگرچه استفاده از نعناع درد شکم را برطرف می‌کند و در درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا نیزمفید است.

با این وجود نیز نعناع فلفلی از اسانسی معطر در اندام رویشی خود بهره می برد که مزه ای خنک و کمی تند دارد. همچنین متخصصین طب سنتی معتقدند اگر از بیماری رماتیسم و آرتروز رنج می‌برید از روغن نعناع استفاده کنید و محل‌های دردناک را با آن ماساژ دهید و نیز برای تسکین دندان درد بایستی نعناع را در دهان جوید و کاربرد دیگر اینکه برای رفع سکسکه ، دل به هم خوردگی و استفراغ بایستی نعناع را با آب انار ترش میل کرد.

گیاه دارویی نعناع به منظور جلوگیری از تکثیر آنفولانزا، همان کارکرد کاهش عفونت را در پی دارد چراکه این گیاه دارای خواص ضد آلرژی و ضد ویروسی است که عصاره های آن روی ویروس های آنفولانزا تاثیری بسزایی دارند.

از نگاه طب سنتی گیاه نعناع بهترین دوست کبد به شمار می رود چرا که کبد را تمیز کرده و کلسترول خون را پایین می‌آورد که به جهت عملکرد بهتر بایستی دمنوش نعناع قبل از صرف غذا میل شود. البته روغن نعناع فلفلی هم به‌ صورت ویژه ای جهت آرام‌ کردن تحریک و بهبود خارش پوست و کاهش قرمزی پوست به کار می رود.

 بنابراین  درادامه به برخی از رایج‌ترین کاربردهای روغن نعناع فلفلی اشاره می کنیم که عبارتند از اینکه درد معده را کاهش می‌دهد، مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد، بوی بد دهان را از بین می‌برد، سردردرا تسکین می‌دهد، خواص ضد میکروبی دارد، تمرکز ذهنی را بهبود می‌دهد، دستگاه تنفسی را تمیز می‌کند، انرژی را افزایش می‌دهد، عضلات سفت را شل می‌کند و یک جایگزین طبیعی و مقرون به صرفه برای دارو است.

گفتنی است نعناع فلفلی در بخشی از مزارع گچساران در منطقه امامزاده جعفر نیز به وفور کشت می شود.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها