نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. آذر 1401 - 13:06
گیاهان معجزه گر "بام نفت ایران" را بیشتر بشناسیم؛
خواص بی نظیر «چای ترش»؛از کاهش فشارخون تا بهبودی بیماران دیابتی+تصاویر
چای ترش دارای خواص داروئی است این گیاه حاوی مقادیر آنتوسیانین در کاسبرگ های خود است که سبب کاهش فشار خون می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،چای ترش گیاهی یک ساله با بوته‌هایی به ارتفاع تا دو متر است که برای اولین بار در منطقه خیرآباد گچساران توسط یکی از کشاورزان به صورت طرح الگویی کشت شده است. اگرچه  کشت این گیاه نیز در سنوات گذشته در دشت کشاورزی امامزاده جعفر این شهرستان نیز کشت شده بود.

نام دیگر چای ترش، چای مکی است و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد و به آن چای قرمز نیز می‌گویند که به صورت نوشیدنی سرد یا گرم استفاده می‌شود.بسیاری از افراد می‌توانند آن را جایگزین چای سیاه کنند. این چای سرشار از ویتامین‌ سی، ویتامین آ، آهن، کلسیم و پتاسیم است و چای ترش به علت نياز اندک به آب، کود و سم گياهی با صرفه اقتصادی است.

چای ترش مزه ای ترش دارد و به همین دلیل معمولا با شکر مورد استفاده قرار می گیرد. ترشی موجود در چای ترش به دلیل وجود ویتامین C است و همین موضوع سبب می شود تا چای ترش خاصیت ضد سرماخوردگی پیدا کند.

چای ترش دارای خواص داروئی است این گیاه حاوی مقادیر آنتوسیانین در کاسبرگ های خود است که سبب کاهش فشار خون می شود. این ماده خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و مدر نیز است و آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش ضد چربی خون اند.

یکی از مهمترین خواص چای ترش این است که خواصی مشابه با انسولین دارد و بر بهبودی بیماران دیابتی موثر است. معمولا بیماران دیابتی، اضافه وزن و چربی خون هم دارند. این افراد بیش از دیگران در معرض سکته‌های قلبی و عروقی قرار دارند. مصرف چای ترش به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می‌کند.چای ترش آنتی اکسیدان فراوانی دارد که باعث افزایش سوخت‌ و ساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود.

کافئین موجود در چای ترش در مقایسه با چای سیاه بسیار کمتر است، به همین دلیل می‌توانید با جایگزین کردن چای ترش، مصرف چای سیاه را کمتر کنید. مقدار کافئین کم چای ترش باعث کاهش اشتها می‌شود و در کاهش وزن موثر است. 

طبع چای ترش، سرد و خشک است وچای ترش یک نوشیدنی دلچسب برای افراد گرم مزاج است. این افراد در فصل تابستان هم می‌توانند برای ایجاد تعادل، از این نوشیدنی مفید بهره‌مند شوند.افرادی که فشار خون و چربی خون بالا دارند، به‌طور جدی در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند. مصرف به ‌اندازه چای ترش می‌تواند این خطر را از شما دور کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها