نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. آبان 1401 - 14:12
زمینه اعتصاب کارکنان صنعت نفت در پاییز سال ۱۳۵۷ و به دنبال آن فرمان حضرت امام(س) مبنی برای قطع و تحریم صادرات نفتی، نقش بسیار مهمی در سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بدون‌شک انقلاب اسلامی با مشارکت قاطبه مردم به نتیجه رسید، اما یکی از اقدام‌های مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی اعتصاب کارکنان صنعت نفت بود که امام راحل (ره) و دیگر مسئولان عالی رتبه نظام بارها در مورد اهمیت آن سخن گفتند. در بحبوحه انقلاب اسلامی ایران اعتصاب کارکنان صنعت نفت و توقف صادرات نفت خام پایانی بر دوران سلطه ۲۵۰۰ ساله پادشاهی در ایران بود.

با این وجود خانواده بزرگ صنعت نفت ایران در یک قرن گذشته توانست با ایفای نقش های برجسته ای در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی اصالت و پایبندی خود را به ارزش های ایران اسلامی بیش از پیش ثابت کند.

از این رو بستن گلوگاه های تولید نفت بود که در حکم قطع شریان اقتصادی رژیم پهلوی به شمار می رفت و دیگری، حضور کارکنان صنعت نفت ایران در میان معترضان حکومت پهلوی، سبب انسجام فکری اعتصاب شدگان می شد. جایگاه اقتصادی و کلیدی نفت در استمرار حیات حکومت پهلوی از یکسو و توجه حضرت امام خمینی(ره) به عنوان مقتدای دینی و رهبر انقلاب اسلامی به موضوع نفت، آن را صاحب منزلتی استراتژیک در اذهان عمومی کرد.

بنابراین مجموعه این تلاش ها سرکردگان نظام شاهنشاهی را متوجه این ساخته بود که گردش چرخ عظیم صنعت نفت تنها با دستان کارکنان صنعت نفت میسر خواهد شد.به همین دلیل نظامیان شاه پهلوی با توسل به زور سر نیزه سعی کردند کارکنان اعتصاب کننده را به حضور در محیط های عملیاتی وارد کنند که نتیجه ای نداشت جز حمایت امام خمینی(ره) از اعتصاب کارکنان نفت.

اعتصاب در هم شکستنی نبود عدم از سرگیری تولید نفت، علاوه بر تحمل فشارهای نظامی رژیم شاه، مستلزم پذیرش تبعات فراوانی از جمله پیامدهای تبلیغی بلند گویان دولتی علیه کارکنان انقلابی صنعت نفت بود. به طوری که نقل است که می گویند رییس جمهور وقت آمریکا در گفت و گوی کوتاه تلفنی با محمد رضا پهلوی به صراحت گفته بود:"Cut oil, Cut live"!.

 اما در چنین شرایطی فشار دولت برای شکستن اعتصاب نفتی ها بیش از پیش شد اگرچه نه تنها این اعتصاب شکستنی نبود بلکه پس از پیام امام (ره) مبنی بر اینکه: " ...اینجانب از اعتصاب کنندگان در سراسر کشور تقدیر می کنم و پشتیبانی خود را از آنان اعلام و به خصوص از اعتصاب کنندگان شرکت نفت تقدیر می کنم و اقدامات دادگاه ها و دولت نظامی غاصب را در فشار به آنان برای شکستن اعتصاب تقبیح می کنم..."، این اعتصاب ها تقویت نیز شد.

با قطع صادرات نفت، حکومت  فاسد پهلوی تنها ابزار قدرتی خود را از دست داد و سرانجام با ناتوانی در سرکوب خشم معترضان، تنها راه چاره شاه  نیز فرار در ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ بود که ضربه مهلک را بر پیکر نحیف دربار پهلوی وارد کرد. به این ترتیب با ورود امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن ماه به ایران، روز ۲۲ بهمن ۵۷ فجر انقلاب روزی نو را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد و با کوتاه کردن دست بیگانگان، نفت ملی شد.

اما این پایان ماجرا نبود،جنگ تحمیلی آغاز شد و اینبار نفتی ها مردان بی ادعایی بودند که در خط اول بودند،از یک سو شریان اقتصاد نباید متوقف می شد و از سوی دیگر کار در زیر بمباران های دشمن بود. در این میان صنعت نفت کشور نیز با همه قوای فنی و انسانی خود در کنار آحاد ملت ایران با این تهاجم جنگید و در واقع ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برای تاریخ صنعت نفت کشور به‌عنوان آغازی دیگر قلمداد می‌شود.

هشت سال پرافتخار در کارنامه صنعت نفت ایران به ثبت رسیده که گواه این مدعا ۱۰۲۴ شهید، ۱۰ هزار و ۱۸۱ جانباز، ۱۱۹۷ آزاده و ۱۳ هزار و ۵۵۰ رزمنده است.صنعت نفت کشور در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری به نقش‌آفرینی پرداخت، از سویی تأمین هزینه‌های جنگ تحمیلی که از عایدات نفتی انجام می‌شد، سبب شده بود کارکنان غیور صنعت نفت به وظایف خود بیش از گذشته عمل کنند، این در حالی بود که دشمن سعی در انهدام این سرچشمه‌های مالی داشت و هر روز مراکز حیاتی و راهبردی صنعت نفت از جمله واحدهای پالایشی، خطوط لوله، سکوها و اسکله‌ها و ... را هدف حمله خود قرار می‌داد.

در واقع بعضی از این مراکز به جبهه جنگ بدل شده بودند، اما غیورمردان صنعت نفت توانستند از عهده نگهداری و صیانت از این مراکز برآیند و غیرت خود را بر جهانیان به اثبات برسانند،صنعت نفت کشور در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری به نقش‌آفرینی پرداخت، از سویی تأمین هزینه‌های جنگ تحمیلی که از عایدات نفتی انجام می‌شد، سبب شده بود کارکنان غیور صنعت نفت به وظایف خود بیش از گذشته عمل کنند.

اگرچه پس از جنگ ، انواع تحریم ها علیه صنعت نفت اعمال شد از کاهش و قطع صادرات نفت تا تحريم قطعات کاربردی ،  اما این تحریم‌ها برای صنعت همیشه سرافراز، كار ساز نشد و تلاشگران عرصه اقتصاد روز به روز بر تعداد حلقه های چاه و کارخانه ها اضافه کردند و با افزایش در تولید ، تحریم ها را به فرصت تبدیل کردند . آری  تاریخ اين صنعت ، پراز افتخارات است ، افتخاراتی  كه به دست جوانان همین مرز و بوم محقق شد.

با این تفاسیر؛ شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران از جمله شرکت‌های مهمی است که نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کشور در 43سال انقلاب ایفا کرد درحالی که دشمن بارها به قصد توقف صادرات محصولات این شرکت به خارج از کشور، بارها این منطقه را مورد هدف حملات هوایی قرار داد که با تلاش های شبانه روزی کارکنان صنعت نفت و تقدیم 31شهید والامقام ؛دشمن نیز در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند.

شرکت نفت وگاز گچساران در تمامی حوزه‌ها از تولید صیانتی گرفته تا مسئولیت های اجتماعی نسبت به محیط های عملياتی پیرامون تاسيسات نفت و گاز و ساخت قطعات مورد نیاز با تکیه بر خودباوری و نیروهای داخلی و بومی با محوریت شعارهای های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ، نشان دادند که با مقاومت می‌توان به پیروزی رسید .

گستردگی فعالیت نفت و گاز در حوزه جغرافیایی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان ، بوشهر و فارس قرار دارد، تعداد تاسیسات این شرکت تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۹ واحد بهره برداری ،  ۲ واحد نمک زدایی، ۱ مجتمع گاز و گاز مایع بود ولی در حال حاضر  شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با ظرفیت تولید 780 هزار بشکه نفت در روز  با وجود ۱۰ واحد بهره برداری، ۷ کارخانه نمکزدایی،۱۲ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز  ،۳ مجتمع پالایشگاهی بزرگ گاز و گاز مایع و حدود 7هزارو 384 كيلومتر خطوط لوله با قرار گرفتن تلمبه خانه گوره قلب تپنده نفت ایران ، دومین تولید کننده نفت خام صادراتی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است .

صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان به ویژه در ایران است و علاوه بر این که منبع عمده تامین انرژی در دنیای امروز است نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی ایفا می کند و باید همواره تلاش کرد تا بارسیدن به خودکفایی کامل در تولید ، تعمیر و تامین تجهیزات لحظه ای برای سربلندی این مرزو بوم دست از تلاش بر نداشت.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها