نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. شهريور 1401 - 13:35
بعد از چهار روز نبرد جانانه با زبانه های آتش
خامی آرام گرفت/ بلوط هایی که یک به یک خاکستر شدند+تصاویر
اگر عزمی ملی و جدی برای حفظ جنگل های زاگرس صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور موزه‌ای طبیعی از آثار خشکسالی و نابودی محیط زیست در زاگرس نمایان خواهد شد که می‌توان در آن نگریست و گریست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، بخش قابل توجهی از جنگل های "منطقه حفاظت شده خامی" طی چند روز گذشته در محاصره شعله های سرخ آتش قرار گرفت و در سایه کمبود تجهیزات تخصصی اطفای حریق خاکستر شد؛ هرچند این آتش سوزی هم مهار شده است اما نیروهای امدادی با توجه به شرایط موجود، همچنان در وضعیت آماده باش قرار دارند.

با این وجود آتش سوزی جنگل ها و مراتع خطه زاگرس از بزرگترین دغدغه های دوستداران طبیعت است و هرچند این آتش سوزی ها در نهایت با تلاش نیروهای مردمی و متولیان امر مهار می شود،  اما بی تردید فرجام تلخ آن نابودی محیط زیست و منابع طبیعی کشورمان است. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطای انسانی و نیز سهل انگاری افراد از علل اصلی آتش سوزی درعرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بوده است و به گفته کارشناسان، همین امر تجربه ای سوزناک برای جنگل های این دیار کهن را رقم زده است. 

بنابراین هر ساله قسمت وسیعی از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه بلوط های زاگرس به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته اطفاء حریق، تبدیل به خاکستر می شوندبه گونه ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه داری تبدیل شده که گویا هرگز تمام شدنی نیست.

هرچند کارشناسان امر بر این باورند که آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه ای مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در کشورمان به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی خسارات  آتش سوزی ها بسیار گسترده و به نوعی هم غیرقابل جبران است.

به گفته کارشناسان در مناطق صعب العبور و شیب دار امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق مواجه هستیم و بالگردهای موجود نیز به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی هم نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نبوده و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

این در حالی است که حجت الاسلام صفایی،امام جمعه موقت گچساران در بخشی از خطبه های نماز جمعه امسال به مسئله آتش سوزی های جنگل های استان اشاره کرده و گفته بود: فصل خشکسالی را پیش رو داریم و از الان مسئولین باید به فکر باشند که بازهم مسئله آتش سوزی در جنگل های استان رخ ندهد که باید تدبیرهای لازم توسط متولیان امر انجام شود، تا بازهم دچار خسارت نشویم درحالی که سال گذشته زنده یاد "البرز زارعی" جانش را فدای صیانت از طبیعت کرد.

حجت الاسلام صفایی در ادامه هم افزود: اگر بنا باشد هر سالی بخشی از عرصه های منابع طبیعی ، جانوران و پرندگان بسوزند در آینده شاهد بیابان برهوتی در این منطقه خواهد بود، مسئولین به فکر بیافتند و راه و چاره ای بیاندیشند و تدبیری کنند، باید چاره ای اندیشه شود تجهیزات و امکاناتی لازم است نه اینکه جنگل چند روزی بسوزد بعد درخواست بشود که مثلا بالگرد از تهران بیاید یا هم نیاید!.

به هرحال امسال نسبت به سال‌های گذشته نیز شاهد آتش سوزی‌ کمتری در سطح  جنگل های استان بوده ایم هرچند تجربه آتش‌سوزی‌های گذشته نشان داد که کمبود نیروهای متخصص، نبود امکانات اولیه برای مهار حریق، کمبود اعتبارات و  مهمتر هم نبود نگاه استراتژیک به منابع طبیعی از مهم‌ترین ضعف‌های مدیریت بحران آتش سوزی به شمار می رود که نیاز است در آینده مورد بازنگری جدی قرار گیرند.

با این تفاسیر مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری در خصوص آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی هم گفت:با تلاش امدادگران و نیروهای مردمی پس از ۴ روز شعله‌های آتش در ارتفاعات خامی شهرستان‌های باشت و گچساران خاموش شد.

نیک روز افزود: این آتش سوزی که از ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۳۱ مرداد در این شهرستان آغاز شده بود صبح امروز پنجشنبه مهار شد،اگرچه وزش باد شدید و سخت گذر بودن منطقه موجب کندی عملیات مهار آتش سوزی در این منطقه شده بود.

وی ادامه داد:برای انتقال نیرو‌ها به ارتفاعات خامی ۵۰ سورتی پرواز توسط بالگرد‌های شرکت نفت وگاز گچساران و نیز هلال احمر انجام شد.

مدیر کل محیط زیست استان هم در این خصوص گفت: با پایان یافتن آتش کار پایش منطقه آغاز شده چرا که با توجه به وجود آتش در زیر خاکستر و سقوط کنده‌های آتش به پایین دست احتمال شعله ور شدن آتش وجود دارد.

جاودان خرد ادامه داد:نیرو‌های پایش در نقاط پر خطر در قالب تیم‌های ۳ نفره حضور دارند.بنابراین کار بررسی دقیق میزان خسارات و وسعت آتش آغاز شده و به زودی گزارش آن اعلام می‌شود،اگرچه نیرو‌ها تا ۴۸ ساعت آینده برای پایش و سرد شدن کامل در منطقه حضور دارند.

براین اساس،برای حفظ جنگل های زاگرس باید برنامه علمی و کارشناسی دقیق و عاجلی ارائه شود، زاگرس نه موضوعی منطقه‌ای بلکه چالشی ملی و فراملی است که برای حل آن نیز باید نهادهای در سطح ملی وارد موضوع شوند و از سازمان‌های بین المللی مرتبط نیز کمک گرفت، فرهنگ سازی و آموزش روستاییان نیازی فوری و اساسی است که باید نسبت به آن اقدام شود. اصلاح و توسعه چارت سازمانی نهادهای مؤثر همچون منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، جنگلبانی، ایستگاه‌های آتش نشانی، نیروی انتظامی و … اقدامی مؤثر در این مسیر خواهد بود.

تاکنون قریب به دومیلیون هکتار از شش میلیون هکتار مساحت جنگلی یعنی قریب به یک سوم زاگرس نابود شده و این نابودی با شدت فراوان در حال گسترش است، اگر عزمی ملی و جدی برای حفظ زاگرس صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور موزه‌ای طبیعی از آثار خشکسالی و نابودی محیط زیست در زاگرس نمایان خواهد شد که می‌توان در آن نگریست و گریست؛ حال کهن بلوط‌های زاگرس خوب نیست و ایستاده در حال مردن و خاکستر شدن هستند، براستی تاریخ و آینده ما را چگونه قضاوت خواهد کرد؟!.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها