نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. شهريور 1401 - 0:59
این آتش سوزی که از عصرروز گذشته در ارتفاعات کوه خامی آغاز شده و با وجود تلاش نیروهای بسیج ،منابع طبیعی ،محیط زیست و... مهار نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،آتش‌سوزی گسترده مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده "کوه خامی" که از عصر دوشنبه  آغاز شده همچنان ادامه دارد و پوشش گیاهی و جنگلی متراکم این منطقه سرعت و وسعت آتش‌سوزی را بیشتر کرده است.

تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و نیروهای بسیج ،منابع طبیعی،محیط زیست و دیگر نهادها و انجمن های دوستداران محیط زیست در منطقه حضور دارند، اما گرمای هوا، وزش باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی متراکم در کوه خامی کار مهارآتش سوزی را با سختی روبرو کرده است.

درختان بلوط،بن،کلخنک ،کیکم،زالزالک و...از مهمترین پوشش گیاهی "منطقه حفاظت شده خامی" به شمار می روند که با توجه به موقعیت جغرافیای و پوشش گیاهی و جنگلی این کوه این احتمال وجود دارد که اگر آتش‌سوزی هر چه زودتر مهار نشود؛ گستره آتش‌سوزی به دیگر مناطق حفاظت شده سرایت کرده و درادامه نیز فاجعه‌بار شود.

روانبخش دیهیمی خوب،فرماندار گچساران در این خصوص گفت: متاسفانه آتش در مناطق صعب العبور و ارتفاعات کوه خامی در حال گسترش بوده به گونه ای که در حال حاضر این آتش سوزی به قله کوه رسیده است.

 وی افزود:تعدادی از نیروهای منابع طبیعی، تشکل های مردمی، محیط زیست که آموزش های لازم را فرا گرفته و باتجربه بودند به کوه خامی برای مهار اعزام شدند،بنابراین وسعت آتش سوزی در کوه خامی زیاد شده و به صورت یک کمربندی ارتفاعات و مناطق صعب العبور این کوه را در برگرفته است.

 فرماندار گچساران تصریح کرد: وزش باد شدید و صعب العبور بودن ارتفاعات، آتش‌سوزی را گسترده تر و مهار آن را هم سخت کرده است،هرچند برای مهار این آتش سوزی درخواست بالگرد شده است.

این درحالی است که نادر گرامی،فرماندار باشت در خصوص آخرین وضعیت این آتش سازی هم گفت: در حال حاضر به دلیل آتش سوزی گسترده منطقه حفاظت شده کوه خامی  کمیته بحران در این شهرستان تشکیل شده است.

 وی بیان کرد: آتش سوزی از ساعت ۲۰ شب گذشته از حوزه گچساران به منطقه حفاظت شده کوه خامی باشت سرایت کرده که به دلیل شرایط جوی هوا و وزش باد شدید این آتش سوزی مانند یک کمربند در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور منطقه حفاظت شده کوه خامی در حال گسترش است.

 گرامی ادامه داد:در حال حاضر برای استفاده از نیروهای مهار آتش فراخوان زده و از تمام ظرفیت های مردمی، اداری، دوستداران محیط زیست و بسیج استفاده کرده ایم،هرچند با استفاده از این تشکل ها و نیروهای عنوان شده و هماهنگی لازم با "سردار حکمتیان" فرمانده تیپ 48سپاه فتح استان و نیزجهت استفاده از نیروهای بسیج برای مهار به منطقه اقدامات لازم صورت گرفته است.

 گرامی بیان کرد: تمام تمهیدات لازم جهت آذوقه، آب آشامیدنی و دیگر امکانات مورد نیاز برای نیروهای مهار در باشت اندیشیده شده  و ما نیز مانند گچساران به دلیل صعب‌العبور بودن این منطقه درخواست بالگرد کرده‌ایم.

براین اساس منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها