نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. ارديبهشت 1401 - 7:55
رئیس زندان گچساران گفت:اهداف برنامه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در دو زمینه اصلاحی و تربیتی و نیز کمک به تأمین معاش خانواده‌ زندانی با ارتقای مهارت‌های شغلی لازم و در حین تحمل حبس و پس از آزادی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان یکی از مهمترین برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها به شمار می رود، در حال حاضر رشته های مختلف مهارت‌آموزی به زندانیان آموزش داده می‌شود که این رشته‌ها بر اساس نیازسنجی‌های بازار کار، علایق و استعدادهای آنها توزیع شده است.

سازمان زندان‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای ، مکلف به توانمندسازی شغلی زندانیان فاقد مهارت شده‌است تا ضمن غنی‌سازی اوقات فراغت آنها، با مشارکت مراکز عمومی و خصوصی از جمله انجمن حمایت از زندانیان، بنیاد تعاون زندانیان، اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های جهادی و خیّرین، زمینه اشتغال‌زایی پایدار برای این قبیل زندانیان را حین تحمل کیفر و پس از آزادی فراهم کنند و احتمال بازگشت مجدد آنان به زندان‌ها را به حداقل برساند.

بنابراین این سازمان برای اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان اهدافی را دنبال می‌کند که از اهداف مهم سیاست‌های اصلاحی و تربیتی زندانیان با محوریت مهارت‌آموزی و اشتغال ، کاهش آسیب رفتارهای پرخطر در زندان‌ها، بازسازی شخصیتی و بازاجتماعی نمودن و توانمندسازی شغلی و اعتماد به نفس زندانیان، کاهش آمار جرم و بزهکاری و نرخ بیکاری در جامعه، تعدیل بازگشت مجدد به زندان‌ها و احیای زندگی شرافتمندانه پس از آزادی در جامعه است.

با این تفاسیر حیدر مرادی پور،رئیس زندان گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی درخصوص اشتغال وحرفه آموزی زندانیان در این شهرستان گفت: در راستای سیاست های کلی سازمان زندان های کشور،در حال حاضر نیز 80 درصد از زندانیان گچساران اشتغال به کار هستند.

وی افزود: اشتغال زندانیان به دو بخش حرفه‌آموزی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برای مددجویان و سربازان وظیفه نیز انجام می گیرد،که این امر نیز با همکاری فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی شهرستان گچساران محقق شده است.

وی افزود:بنابراین تعداد ۶۳ نفر اشتغال قراردادی اعزام و کار خارج از زندان، ۵۹ نفر اشتغال خدماتی بیرون و درون زندان بسته، ۵۸ نفر اشتغال نشسته پاتختی (اعم از ساخت تسبیح، ماکت ماشین، دمپایی بافی، قلاب دوزی، کیف دوزی، ساخت تابلو قرآنی با چرم و چوب) و نیز۱۲ نفر اشتغال در کارگاه‌های زندان اعم از باغ، فروشگاه و تاسیسات زندان هستند.

رئیس زندان گچساران تصریح کرد:باید توجه کرد که دوره های حرفه آموزی و آموزشی مهارتی با همکاری فنی حرفه‌ای و جهاد کشاورزی گچساران به صورت بلند مدت و کوتاه مدت برای مددجویان و سربازان وظیفه برگزار که در پایان دوره ضمن برگزاری آزمون، گواهینامه معتبر آموزشی برای آنها صادر می شود که در همین راستا مرکز خدمات اجتماعی زندان های کهگیلویه و بویراحمد  تسهیلات خود اشتغالی به زندانیان نیز اعطا می کند.

مرادی پور گفت:در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ دوره مهارتی آموزشی در زندان گچساران برگزار شد که تعداد ۳۷۷ نفر از زندانیان در این دوره ها ثبت نام و ۳۳۹ نفر در آزمون قبول و گواهینامه معتبر آموزشی نیز دریافت کردند.

وی افزود: امسال نیز با توجه به تاکید ریاست سازمان زندان های کشور نسبت به اشتغال 30 ، 40 و 50 درصدی با هدف ایجاد شغل برای زندانی و خانواده های آنها با همکاری بنیاد تعاون و انجمن حمایت از زندانیان در تلاش هستیم که به این هدف گذاری برنامه های سازمان زندان ها نیز جامع عمل بپوشانیم.

مرادی پور گفت:در دو ماهه اول سال جاری دوره های مهارت آموزی پرورش مرغ صنعتی و گوشتی و نیز پرورش گیاهان دارویی برای زندانیان برگزار شد ، علاوه براین نیز تعداد ۷۳ نفر در اشتغال اعزام به کار، ۶۱ نفر اشتغال نشسته قلاب دوزی ،۶۴ نفر اشتغال خدماتی درون و برون زندان و نیز تعداد ۱۷ نفر در کارگاه های زندان مشغول به فعالیت و برای خود و خانواده شان تامین معاش می کنند.

مرادی پور در پایان هم گفت:باید توجه کرد که از دیگر اهداف برنامه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در دو زمینه اصلاحی و تربیتی و نیز کمک به تأمین معاش خانواده‌ زندانی با ارتقای مهارت‌های شغلی لازم و در حین تحمل محکومیت و پس از آزادی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها