نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. ارديبهشت 1401 - 22:07
گیاه دارویی "هلپه" برای تقویت اعصاب، کاهش قند، تقویت لثه‌ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرف ان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، گیاهان دارویی فراوانی در کهگیلویه و بویراحمد رشد می کنند که پراکندگی این گیاهان دارویی متناسب با اقلیم هر منطقه ای است،چند سالی است که استفاده از دمنوش ها و داروهای گیاهی رونق بیشتری گرفته و آگاهی مردم برای استفاده بیشتر از این دمنوش ها و گیاهان دارویی بیش تر از گذشته شده است.

یکی از این گیاهان دارویی که پراکندگی وسیعی در کهگیلویه و بویراحمد دارد، هلپه(کلپوره) است که گیاهی علفی، پرشاخه به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر ،دارای ظاهر سفید پنبه‌ای از خانواده نعناعیان است درحالی که برگ های آن باریک، دراز و پوشیده از كرک های پنبه‌ای و خوشبو است.

گل های "هلپه" نیز به رنگ های سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی دیده می شوند.هرچند زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیطی بین اردیبهشت تا تیرماه خواهد بود، طبیعت "هلپه" گرم ، ضداسپاسم و مسكنی قوی برای دردهای دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه است، اما طعم بسیار تلخی دارد.

مصرف "هلپه" را با تحقیقات به عمل آمده در رفع سردرد و ضعف عمل دستگاه تغذیه مؤثر می دانند. به علاوه  اینکه تب‌بر است و از جوشانده گیاه در آب در موارد سرماخوردگی استفاده می‌شود و مهم تر اینكه در تنظیم عملكرد كلیه ، تسكین آسم و افزایش اشتها نیز بسیار پركاربرد است.

سرشاخه‌های گلدار "هلپه" اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد ،از دیگر خواص این داروی گیاهی می توان به کاهش قندخون، کاهش درد و تقویت اعصاب نیز اشاره کرد اگرچه علت تاثیر گذاری بسیار بالای این دارو بر کاهش قند نیز حفاظت آن از لوزالمعده بیان شده است.

درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از دیگر خواص گیاه دارویی "هلپه" به شمار می رود، با این وجو نیز برای تقویت لثه‌ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرف آن نیز به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها